Ferdinand börjar bli gammal
Tiggis börjar bli gammal… han har börjat få svårt med sina tänder ! Han har svårt för att tugga torrfoder och har provat med mjukfoder och att blöta men det duger inte åte den gamle mannen… han dessutom inte fått sitt vinterhull… men det kan bero på att han va dålig i somras för efter det så blev han inte sig själv igen, han har börjat att få svårt att strya rumpan när han sovit….gammal och stel :) !! Han e pigg och glad mellan varven men dra sig undan när han får besök av sina illerkompisar och när barnen kommer !!! Frågan e var man ska dra gränsen för att låta honom "somna" !! Han e 6 år och han skänkt mycket glädje under dom tre åren som jag har haft honom hitills och jag har ALDRIG haft en iller som honom… han e "one of the kind" !!Har sagt till mig själv att efter honom kommer jag inte ha fler illrar….kommer aldrig hitta en som honom igen, jag menar vilken iller är 100% rumsren (fast det har börjat slarva med) Han kan rulla runt, sitt, gå och lägg dig, backa m.m. Ingen jag har haft eller träffat iallfall !! Går i valet och kvalet va man ska dra gränsen !! Vad tycker ni ?? svara gärna, ingen kan ju ta beslutet för det måste jag göra men vad hade ni gjort i mitt ställe ??
Kram från Jensen och "tiggis" (ferdinand)
Oj, svårt det där.. När han inte leker eller om han har ont så tycker jag det är dags.
Kanske tid för en veterinärkontroll? Kolla insulionm (svajig rumpa) och tandsten för om han har ont av tandköttsinflammation påverkar det ofta ätningen.
Sara
Jag hade nog kollat upp honom för att vara helt hundra på att det inte är något annat som spökar, 6 år är inte så gammalt. Sen får man ju se till livskvalitén också, så länge han inte lider eller har ont tycker jag man kan ha kvar dem, men när man märker på dem att de har ont osv osv kan man kanske fundera på att ta steget.
Stitch hälsar så mycket till pappa!

Fast det me rumpan har varit sen i somras ! Det blev så av vad det nu va som hände….kostade multum och fick inte reda på vad det va…. Då sa vetrinären att han hade dåliga tänder men att det va bara att hålla koll på att han inte har ont när han äter…. vilket han har nu imellanåt ! Sen e det att han går inte upp i vikt… han e lika smal, kanske lite tjockare men inte mycket sen han va dålig !! Sen blev han inte som han va innan han blev sjuk, nu e han mer tillbaka dragen…sover mest… jag vet inte… igentligen vet jag att det kanske ec dags och det sa jag efter att blev dålig i somras att blir det så som det är nu me tänder och allt så skulle jag ta mig en funderare men det tar så in i helvete imot !!!!

Ferdinadn tittar fram under sitt täcke…. och vinkar tebaxz te Stitch :)
jag tycker faktiskt också det låter lite som insulinom.. skulle kolla upp blodsockret på honom och ev göra ett ultraljud för att se så han inte har en massa tumörer eller nåt i magen… Som sarae skriver- 6 år är egentligen inte så gammalt även om vi tycker det då så många dör i sjukdomar i tidig ålder…
Sajtvärd på Iller.ifokus
har ju bilbo här som oxo är son till ferdinand och som har insulinom. Håller med Jossan att det är värt att kolla upp. Bilbo fyller 5 år i juni
Jag hade nog oxå satsat mina kort på att åka och kolla bla blodsockret tycker det låter precis som min Ted var när han var dålig. Att han inte går upp i vikt kan ju vara en sån sak att han har svårt att äta vilket kanske kan bero på tandsten så jag hade tagit en vetkoll.. .
När Ted blev sjuk och även Gustav som jag hade innan dess lovade jag dom att ALDRIG behålla dom bara för min skull. Men så länge dom busade och hade kul och inte hade ont skulle dom få vara kvar så länge dom ville. Ted fick somna i somras då han fick en böld i rumpan som växte extremt snabbt, då var valet enkelt och det märktes så tydligt på ted när han gav upp och inte ville vara med längre. Men jag håller med dig och alla andra det är allt annat än en lätt fråga..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#7 måste fråga om det är ted som var kusin med min Dexter? alltså Lurvas bror?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Det vet jag faktiskti inte
min Ted kom från Hillbiörns uppfödning iaf född 010407..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Dom gjorde röntgen och allt det där i somras… hittade inte nått !! han hade ingen tandsten utan bara jättedåliga tänder… ser man när han tuggar för han vrider upp huvudet… men det visste jag redan då att det inte skulle hålla i längden…
Jag skulle råda dig precis som alla andra att göra en koll igen innan du beslutar dig. Jag har en helbror till Stitch som har Lymfom. Och det är en cancersjukdom som är väldigt aggressiv och har ett snabbt sjukdomsförlopp. Om det skulle vara det så är det fullt möjligt att han har hunnit bli dålig sedan i sommras.
Hemskt att höra om tänderna, synd att en sån "enkel" sak ska kunna vara sista kortet för sin älskade vänn :(
Håller tummarna

Ville bara berätta att min tjur heter också Ferdinand 

angående lymfom, finns det något som man själv kan märka ?? typ hostar aller nått… ja ni vet… något ??

For att fa dem att halla vikten ar a/d foder (blotmat) jattebra. Blanda upp med lite blott torrfoder och en aggula och och kanske lite laglaktosgradde. Spara i kylen.

Mr Twisted> Long time no seen! Vad käkar han för foder nu? Kanske bör du uppgradera fodret till högre fetthalt?
Tycker åxå du ska ge honom en chans på en koll efter tex insulinom som de andra säger samt ett ultraljud. Tänderna kan du kanske åxå skrapa tandsten på, antingen med skrapa eller med ultraljud - båda hos veterinären om han har tandproblem. Kanske har han en dålig tand som behöver dras ur? Nackdelen med tandproblem är ju att han måste sövas, vilket kan innebära en risk om han är gammal och skröpplig. men är å andra sidan tandproblemet "enda felet" som gör att han inte kan äta ordentligt, så kanske det ärdå är värt det? Har du kollat in hans bakre tänder, de syns knappt om man itne bänder ordentligt och kikar in?
Annars säger jag som du, kanske har han gjort sitt och det är dax att somna in? Men ge honom en veterinärkoll först… :)
En sak till, lite OT, men. Visst var det du som hade pastellillern Leo Kroknos för ett tag sen? Han bor hos mig nu, och efter 2-3 månaders ihopvänjning (med många slagsmål) med min jämnåriga hane Stiffler är de bästisar och sover så sött ihop numer. :-D En härlig syn. Vilken goding han är, supersnäll!
Kräkningar, tunnhårig svans, felaktigt rörelsemönster, dålig aptit, viktnedgång, svårigheter att bajsa etc.
Lymfom är en som att kasta konfetti framför en stor fläkt, så sprids det i kroppen. Sprids i blodet som går igenom alla organ. Kan få fäste överallt.
Dessa tumörer kan ställa till med massor som ger sig i uttryck som de symptom jag skrev ovan. Som sagt så finns Lymfom i släkten. Ferdinands bror dog av Lymfom, fick det när han var 1 ½ år gammal men levde OTROLIGT nog tills han var 4 år. Jag har pratat med ägare själv för mindre än ett halvår sedan.

ookej…ska sätta mig ner och fundera och prata me en vetrinär… så får vi se…
Vet inte var du bor men jag kan starkt rekommendera Roslagstull i sthlm.
:)
Lymfom brukar ofta ha ett väldigt snabbt sjukdomsförlopp. Glömde säga det!!
En bild på en son till Ferdinand :)
Blå stjärnans exotiska/smådjursavdelning i Göteborg rekomenderar jag.
Sara

Okej jag bor i stenungsund….norr om Gbg
Till alla som undrart vad som hände så valde jag att avliva Ferdind för han blev aldrig riktigt bra efter det som han fick förra sommaren… och sen gick det bara utför med vikt och tänder med mera så nu är han i illerhimlen och fräser runt !!
TACK FÖR ORDET
Jensen
(Föredetta mr_twisted)
Beklagar sorgen!! Möter han Zuki där uppe så får han nog fräs tillbaka.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#22 beklagar sorgen uffe! Stitch sänder en tanke till sin far!
kram/oss

#22: Beklagar sorgen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#22: Beklagar verkligen sorgen. Aldrig lätt att ta det beslutet att låta ens älskling få somna in.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Vad trist… alltid svårt att ta dessa beslut… :(

Beklagar sorgen!
Han måste ju ha varit morfar till våran Dixon(Hette Spinky då han föddes, hans mamma hette Tufs och pappan hette Felix)

#28: Det stämmer bra det. Det är Dixons morfar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#30 håller helt med! Det är något väldigt speciellt med ögonen, morbror stitch är likadan
Beklagar sorgen!
Sara

Beklagar sorgen!