Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 753 ggr
Telefonkontakt
0

Sigge hulkar

Sigge håller på att hulka som om han skulle behöva spy. Han har inte fått i sig något olämpligt då han precis innan hade en time out i buren 1 minut innan han föjlde med mig in i badrummet och började hulka.

Han äter och dricker nu och är annars som vanligt, men vad kan det bero på tror ni?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

fridaas
0

Hårboll?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

sarae
0

jag skulle oxå misstänka hårboll i första hand. Men det kna även vara något han har fått i sig tidigare som han försöker få upp. jag hade gett honom parrafin olja, kollat om han äter, dricker och bajsar som han ska. Samt titta om något kan sitta fast i hals, svalg eller gom

Madde
0

Benjamin hade ju tyvärr saker som satt i halsen på honom. Men det hade aldrig gått att se utan att ha gjort en kontrast röntgen.

Vill absolut inte skrämas eller så nu. Utan berättar utav egen erfarenhet.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

KerstinL
0

Fat boy gjorde oxå så där en gång precis efter han fått time out.. ibland undrar jag om dom kan hulka när dom är upprörda.. (vem vet, kanske vill ha lite medlidande).. ; )  Absolut inte att man ska förringa när dom hulkar, det kan vara allvarligt och jag tycker självklart att man ska vara vaksam!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

torchi
0

Mina illrar hostar/harklar sig ganska ofta under pälsfällningen och kräks ibland när det fastnar hårstrån som irriterar. Jag brukar ta det som ett tecken på att det är dags att damsuga…

Telefonkontakt
0

Sigge fäler inte päls så hårbol är nog inte så stor chans/risk (han fick ju aldrig vinterpäls) Vi ska hålla koll och se hur han mår. Det var nog förhoppningsvis bara en uppblöt torrfoderbit som "satt fast" eller något. Men han verkar må bra nu ialla fall

AlbaStiffler
0

Helt irrelevant för tråden, men rätt komiskt. Stack fram en kokt ärta till leo igår och han började hulka när han bara luktade på den… såg ut som han skulle spy. *fniss*

#0> Har han slutat hulka?

Faxlin
0

Stackars Leo, matte försöker förgifta honom med en…ärta :-)

#0: Hur har det gått?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Telefonkontakt
0

Sigge mår bra och är somvanligt. Klantig som han är så brukar han ganska lätt sätta smulor av torrfoder i halsen, och Andreas det lilla puckot hade gett honom torrfoder som han hade ätit innan, så jag tror att det är pga av det han hulkade. När jag väl ger honom torrfoder (nödmat) så blöter jag alltid upp det för att undvika olyckor

skrollan
0

#9 äter han kött annars när han inte äter torrfoder? Vad äter han för kött? Hur har ni lärt honom? :O :)

Telefonkontakt
0

#10 han äter kött ja. lära? vi har barfat från början i princip, förutom den första månaden tror jag. han äter kyckling till större delen, hjärtan, lever osv. kycklingvingar är basen och han äter benen.

inte så svårt att barfa en iller som fått kött från början :)

skrollan
0

#11 attans att det ska krävas från innan. Suck, snart ger jag upp med mina monster =( Vart kommer sigge ifrån? :)

sarae
0

#12 sigge e luddes bror. De växte upp på minkfoder hos uppfödaren, vilket verkar göra att de är lätta att få över på kött.

skrollan
0

#13 aha, det var något nytt. Vad är minkfoder? Det är väl kappast lika bra som illerfoder?

sarae
0

#14 råder olika meningar om det. Minkfoder är inte torrfoder. Det är vad minkfarmarna ger till minkarna för att de skall bli stora och få fin påls (behöver nog ite förklara varför). Olika blandningar innehåller olika saker. Men det är en typ av gegga, med allt från kyckling delar, till fisk, vitamin tillskott osv det luktar och ser fruktansvärt ut. Men växer bra gör det av det iaf. Och personligen tror jag att det mesta är bättre än torrfoder

Telefonkontakt
0

#15 Det luktade verklige jätteäckligt. *blä*

skrollan
0

#15b aha, okej.

torchi
0

#15: När man odlar regnbåge går rensavfallet till minkfoder. Men vad jag har förstått får man inte ge laxfisk till iller. Hur går det ihop då?

sarae
0

#18 lax kan man visst ge till iller. bara i måttliga mängder, som med all fisk. den är dessutom rätt fet.

torchi
0

#19: Hur mycket laxfisk innehåller minkfodret då?

torchi
0

Alltså jag menar, minkar äter ju fisk naturligt vilket illrar inte gör, jag undrar därför om minkfodret innehåller för höga mängder (fet) fisk för iller.

Faxlin
0

Kan säga att det går at förstöa det där med köttätande väldigt bra om man inte fortsätter med det. Även om de är vana köttätare frän uppfödaren. Mina valpar åt kött här och älskade det. Men ändå vet jag att det är vissa av dem som nu inte äter kött.
Sedan har jag tre stycken här hemma som ätit kött hos sin uppfödare som jag försöker lära att äta det igen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ilokay
0

våran tess börjar hulka när man sticker fram kött.. *suck*