Duger den?

buren är för tillfälle en råttbur :) som står nyskrubbad i mitt rum :) men hade tänkt ha den till eventuellt en iller om den duger om några månader eller så när jag vet mer om illrar och antagligen träffat några ;)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Vist kan du en så stor bur som hem åt en iller, skulle själv vilja bygga något liknande åt mina att på nätterna. Just nu har 2 jättestora amerikanska burar åt dem, men jag skulle vilja ha ännu mera nattplats till dem. Har alldtid mina i 7 i bur under natten, skulle något hända han man inte tid att springa runt och leta efter så många illrar. Så de är i bur under natten, och skulle t.ex en brand utbryta, så är det bara att rulla båda burarna ut där ute på gården. Och jag har alla mina illrar levande ute.

#2 jo litå så tänker jag å, man har mer koll på dom om de skulle hända nått när man sover om dom är i bur.. men den är acceptabel iaf? :) de är bra :P

Du får ursäkta om jag låter hård. Men varför stänga in din älskling? Illrarna är ofta väldigt aktiva även under nattetid/gryning och bör enligt mig få springa fritt även då. Och i ärlighetens namn, hur ofta brinner det? 
#4 håller med, det är under nätterna som är som vildast här hemma, skulle aldrig stängda in dem!
Jag har aldrig haft något problem med att ha mina illrar lösa om nätterna. Inte ens när jag inte hade någon säng i sovrummet (slängde ut exet) och sov på soffan i 3 månader.
Visst man fick sig ett par pussar och sånt om nätterna. =) Men det var bara mysigt. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
sover med mina illrar lösa, nån gån ibland e det nån som kommer tassande över magen, kraffsar lite på en, eller ger en en puss elelr ett tjuvnyp. men det är så sällan nu förtiden, och de gör de enbart för att de vill säga mig nått (tex slut på mat, vatten etc). Skulle aldrig kunna stäga i mina djur, mer ä vid tranporter och tax utställningar-. Och ja, skullle det brinna, och allts skulle gå åt skogen då får jag väl se det som att mina djur hade ett kanon liv framtills dess.

okej:) men duger buren som en sov, mat, vatten TOA :P? osv plats? med öppna lyckor så klart… :) jag vet ju inte så mycke så de är bara att berätta.. om illrar aså :)

Mina 2 går alltid lösa, de är ju familjemedlemmar och familjen sätter jag inte i bur. Sen vete tusan om jag skulle vilja ha 7 st i sängen? Skulle inte bli mycket sömn då tror jag. he he.
Men buren ser ju rymlig ut, så med lite kul inredning funkar den nog bra för korta stunder. Men då är det nog enklare att sätta en grind för att spärra av ett rum, som jag gjort nu när vi har valpar. Jag är ingen vän av burar alls. Men det finns situationer när man måste begränsa deras rörelsefrihet för en stund. Som när väninnan kommer på besök med sin klåfingriga 1-åring.

#8: Som en öppen lek och sovplats ser den helt suverän ut tycker jag. Stor och rymlig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#10 tack skulle vela ha en fin stege/ramp upp till den stora understa luckan bara:P skulle bli skitfint:)
#9 jo en bur ifall att är ju bra:)
#5# det är inte så länge sedan det var en brand här i HBG där djur blev innebränd pga att husse och matte inte fick tag på dem. Bara det att det kan hända när som helst och var som helst i Sverige, gör att jag har mina i bur på nätterna. De lägger sig på kvällen någon gång mellan kl: 22 och 23:00, det kommer ut igen när vaknar någon gång mellan 06 och 08:00 tiden. Sen gillar vissa av dem att gå in och lägga sig där även dagtid, de gillar att ligga i sina hängmattor som det finns 3 av i varje bur. 1 jätte stor som går över hela burens bredd och längd nästan, felar ca 10 cm eller så, Sen har jag en dubbel hängmatta och 1 hängpåse längst ned mot botten på buren, hänger ca 15 - 20 cm övanför det samma. På botten av buren finns ett dubbelvik täcke att krypa in i om de vill det. Jag ser inte det som fel att illrarna instängda nattetid, och jag vet att de av naturen är grynings och skymningsdjur, men det är hur man vänjer dem. Mina är vana sedan valpar att man sover ett vist antal timmar/natt, och mina illrar leker ofta flera timmar/dag innan de sen lägger sig för att sova ett par timmar, sen går de och äter, dricker och leker igen några timmar innan de lägger sig för natten på ovanstånde tider.