sommar svans
jag är nyfiken på all info runt sommar svans. nån som har bilder att lägga upp?.. hur länge går de utan svans.
Min tjej började i feb att tappa hår på svansen. Jag fick tipset att det var sommarsvans så jag väntade av det lite men skulel till vetten om det spred sig mer än svansen.
Hon är endast kal på halva svansen inget mer och det har inte blivit mindre hår på nått annat ställe.
Vill dock veta mer om just sommar svansen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag tror inte jag har någon bra bild på sommar svans att visa dig. Men jag ska för säkerhets skull börja gå igenom skivorna med foton och se om jag kan hitta något där man ser det tydligt.
En sommarsvans brukar drabba lite olika så det är lite svårt att generalisera där. Men att det finns fall där de blivit av med lite päls så de är tunnhårig över hela svansen. Fall där de mist allt hår på svansen och bara har kort stubb kvar. Och så de som har det lite fläckvis.
Dock tycker jag inte att man ska avskriva allt så lätt genom att sgäa att det är sommar svans.
Det är så lätt att åka till veterinären och ta prover för att se om illern är frisk. Är den det, ja då vet man att det är sommar svans. För pälsbortfall på svansen och visserligen oftast på fler ställen av kroppen är tydliga tecken på sjukdom.
Så jag skulle kolla med veterinär. Det är värt det om man kan hitta sjukdommarna i tid finns det oftast större möjlighet att göra något åt dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
mh hon ska följa med till sthlm nästa vecka. Hon har haft detta i 2mån utan nån minskning på päls någon annan stanns så jag har inte kännt mig så jäktad av det. Väntat på nästa vecka då vi ska till sthlm med bil. Bättre vetrinär där
men varför får de sommar svans?

Bra fråga varför de får sommarsvans. Båda mina honor har haft sommarsvans, och en av mina hanar. Mina honor fick sommarsvans typ när de var 2 år. den var "kal/kalare" på sommarmånaderna, dvs dök upp när den övriga vinterpälsen tappades och försvann när vinterpälsen sen kom. inte vidare vackert.
Vissa menar väl att det kan höra ihop med sjukdomar, men själv är jag lite misstänksam mot det då mina illrar sommarsvansar började vid så ung ålder (då de ansågs friska) och de blev sjuka först vid 7 års ålder (vilket tyvärr anses rätt gammalt nuförtiden).
Albas sommarsvans var värst, och när hon väl blev sjuk (insulinom) var det mycket tydligt att hon var det. Hon hade sommarsvans som vanligt på sommaren, men när vintern kom så återkom aldrig den vanliga svansen (som den normalt gjorde). och när nästa vår kom (och hon även fått diagnosen Insulinom) så försvann nästan allt hår. På slutet hade hon endast 3 hårstrån kvar på svanstippen. :-( Här är en bild på hennes svans i maj, sista året.

Pluttan då 

lyckad reklam idag!!!
Det finns ett arbete skrivet av en svensk uppfödare om samband mellan "sommarsvans" och binjuresjukdom. Jag ska försöka komma över det, det vore väldigt intressant att se hur man kopplar det. Man tror det har att göra med en tidig kastrering, ljus och temperaturförhållanden vi har våra illrar i…

måste också fråga.. elliott hade ju sommarsvans förra året, han var rätt tunnhårig men han hade ju alla dessa svarta "porrmaskar" hör dom ihop me binjuretumörer eller finns det olika sorters sommarsvans?? Alldeles vilse på det här
#9 ursäkta men hade han verkligen PORRmaskar haha :P
I vilket fall. sommarsvans hänger ofta samman med svarta pormaskar (blackheads). har inte hört något om att det skulle röra sig om olika former av sommarsvans och jag är en av dom som tror på ett samband mellan cancer/binjuresjukdom och sommarsvans. med det inte sagt att alla illrar med sommarsvans är akut sjuka utan de kanske har början till sjukdom.
Sajtvärd på Iller.ifokus

självfallet har han porrmaskar=)
aa då har jag full koll då=) då gör jag som jag tänkt, nästa hälsokontroll för Elliott får bli inklusive hormonpanel.
jag behandlade mina illrar med fungural eller hur det stavades, fick tipps av en att det kan vara så att det kan vara en typ av svamp som inte visar sig på prover. mina fick en del av håret tillbaka när jag behandlade med de.. värt ett försök.

#12 > intressant…
Skulle vara intressant med en utredning på just detta, om sommarsvansen har en yttre anledning, som svamp, i vissa fall.
Även jag är såklart övertygad om att när de väl blir sjuka så hör sommarsvansen ihop med sjukdomen. Men jag är som sagt inte övertygad om den har med det att göra när de är unga…

finns det någon som har haft en iller med sommarsvans ett år och sedan inte nästa eller är det alltid återkommande??

Jag har haft iller som haft sommarsvans ett år men inte fått det sedan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

aha.. fler som upplevt det? någon som vet varför det hänger ihop just med sommarpälsen??

Det är ju ganska givet tycker jag… när de tappar vinsterpälsen tappar de ju nästan all underull, men inte riktigt all ull. På en typisk sommarsvans så är ALL underull tappad och den har bara kvar borsthåren (överhåren).
Medans en frisk sommarsvans fortfarande har kvar underullen.
Eller har jag fel? Så har det iaf funkat på mina…

#17.. inte tnkt på det.. men så kanske det är, svårare att se skillnad på underull och täckhår på svansen där dom har samma färg men så kan det vara

#18> Jo visst är det svårt… Men om man känner på en sommarsvans så känner man att de hår som är kvar oftast är rätt hårda och "borstiga". Långa och styva… Den fina ullen är puts väck… :)

De flesta får sommarsvans ett år efter de kastreras, alltså vid två års ålder…
#20 gäller det både honor och hanar då?
Fast min ena iller har haft sommarsvans 2år nu. Men det är endast svansen och inget mer. Inte upp på bakbenen och så. Hoppas pälsen på svansen får sitta kvar i år. Annars kanske jag får ta och kolla upp honom.
En liten fråga då. Vad ska jag kolla? Vad kan de ha för sjukdom.
Visst har haft iller i ett par år. Men har aldrig haft en iller som varit sjuk i någon sorts sjukdom merän förstoppning.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Det har varit sedan feb och är endast halva svansen som är rejält tunnhårig.Har inte ökat nått
Tack för alla svar. Kul att få läsa artikeln om du får tag i den

#22> När min iller fick konstant sommarsvans (som inte försvann på vintern) så hade hon fått insulinom… så blodsockervärdet kan du såklart kolla…
#24: ok, fast min illers sommarsvans försvinner till varje höst. Då får han världens finaste och tjockaste svans.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
vilken ålder ungefär brukar dom få sommarsvans då? :)

#26 Läs 20
Min hona fick en slags sommarsvans sin första sommar, det var 6 mån efter kastreringen.
Men jag är tveksam till om de var en "riktig" sommarsvans, då jag inte reagerade på att den var tunn förän den riktigt yviga svansen dök upp till vintern. Jag kan ju ha misstagit för tjejen har ju ekorrsvans på vintern =) Då är det klart att det blir skillnad ;)
Paulina