Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 282 ggr
jessi_twini
0

Iller?

Hur är det att ha en iller? Är dom svår skötta, Lätt för att få sjukdommar ja och allt det där? GladRäcka ut tungan

Wiizy
0

Läs artiklarna här inne. :) Själv har jag ingen iller, men har snapat upp en hel del fakta iallafall.

Här inne finns bra artiklar.
- Illrar är otroligt bra på att stöka ner, och busiga. ;) dvs välter blomkrukor mfl. ;)
- Kan bitas en hel del som valp. :/

Jag orkar inte fortsätta nu, men du fick liite fakta, läs artiklarna så får du mer fakta ska du se. ;) Annars kan du ju fråga här igen, förhoppningsvis kommer det någon som haft iller längre och vet mer. :) (jag har ju som sagt inte haft och har ingen utan har bara hört detta).

jessi_twini
0

Okeej :) Jag ska kolla runt lite :)

Faxlin
0

Säger som Wiizy. Börja med att läsa runt bland artiklarna. Det står massor med bra information där. Sedan svarar jag självklart på dina frågor som du har också. Inga problem. Men man lär sig nog mest genom att läsa artiklarna och sedan fråga om det man funderar över utifrån dessa.
Det man ska tänka på är att många skaffar iller utan att ha satt sig in i hur det egentligen är att ha dem. Och då får många sig en obehaglig chock. Därför tycker jag det är jättebra med de som frågar saker.
Dock är vi illerägare duktiga på att nämna nackdelarna med iller bara för att vi är så rädda för att fel ska skaffa dem så man nästan glömmer att tala om de bra sidorna också.

Svar på dina frågor i korthet:
**Hur är det att ha en iller?
**Det är som att ha en blandning av hundvalp/kattunge och bebis fast de är så hela livet. De hittar på så troligt mycket hyss. Och de kan driva en till vansinnet när de för femtonde gången på fem minuter rivit ner allt från köksbordet eller haft ner lampan eller blomkrukan eller vad det är. Men så sätter de sig och ser så söta ut så försvinner allt. De kan roa en hur mycket som helst att titta på illrar som far runt och busar med varandra. Jag fastnar ofta sittandes och bara ser på mina busar då.
Att ha en iller är en berg och dalbana mellan otrolig glädje och att vara less på att torka olyckor utanför lådan och städa efter deras bus.

**Är dom svår skötta?
**Nej de är inte svårskötta. De ska leva med en som en hund eller en katt gör. De vill ha det rent i lådan och ha bra mat. Sedan är det jobbigaste att lyckas illersäkra men det gör man innan man får hem dem. Men de är envisa så många tycker de är svåra att uppfostra dock. Då man måste vara otroligt konsekvent och envis själv.

**Lätt för att få sjukdommar ja och allt det där?
**Tyvärr finns det massor med sjukdommar som drabbar våra illrar. Dessutom får de lätt våra influenser och sådant. Så de har det lättare för att bli sjuka än vad en katt eller hund har.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jessi_twini
0

Okej :) ja jag håller just på att läsa lite olika artiklar :)
Tack för infomationen :D