2 Illerfrågor.
Hellu alla illerälskare.
Jag har två små frågor som jag behöver få besvarade:
1. Om man har en iller, hur länge kan de klara sig ensamma?
2. Avspärring. Hur hög ska den vara och i vad ska det vara för material för att illern inte ska komma över?
hej!
1. En iller klarar sig rätt länge själva eftersom de kan sova upp till 18-20 timmar per dygn. däremot är det viktigt att man aktiverar dem när man väl e hemma.
2. Det beror heeelt på illern. Normala illrar tar sig oftast inte över avspärrningar mellan 60-70 cm. Men jag har en här hemma som faktiskt klarar 1,20 så det beror på. Det kan vara bra att sätta ett rör ovanpå katen så att de inte får fäste lika lätt. Material som är bra är allt som är glatt, tex plexiglas elelr plywood. Vissa anväder skåpdörrar från tex ikea.
Ska göra mitt bästa i att svara. Finns säkert många fler som kan komplettera mitt svar sen så du kan bilda dig en bred bild av det hela eller vad man ska säga.
1. De kan klara sig ganska länge, då en iller kan sova upp till 18 tim per dygn. Men som regel bör man väl tänka som med en hund gissar jag. Har man heltidsjobb så får man ägna mycket ledig tid till illern, då den är helt ensam och uttråkad på dagarna. Då kan det vara bra att ha två illrar, ur den synpunkten att de kan sysselsätta varandra.
2. Det finns de illrar som inte tar sig över en planka på 40 cm (min Phoenix) Sen finns de de som kan hoppa och klättra som små apor.. Avspärrningen bör vara helt slät, för att de inte ska få grepp och klättra, sen tillräckligt hög för att de inte ska kunna få grepp med klorna på kanten och dra sig över på det viset.
de klättrar mkt bra i galler, vissa tyger tillochmed. Sen är de smarta, så om något i närheten går att ta sig upp på så kan de hoppa över en avspärrning på det viset.
Paulina