Uppfostran - Sambo *humor*
Det är en hel del upfostran det handlar om när det gäller illrar, men ett område som ofta är förbisett är uppfostran av sin sambo (om man nu har en)
Det enklaste är ju att inte skaffa en sambo, men har man råkat dra på sig en så är det bara att inse att envishet, kompromiser och mutor räcker långt.
Dessa problemområden stötte jag på när sambon kom in i mitt och min illers liv:
Hög klagan på bitna fötter
Klagomål på lukten
Ovilja att skura golv
Klagomål från illern som inte längre fick vistas i sängen
Avundsjuka när det gällde matte
Problem med de tider då de respektive var aktiva
Stulna saker, från bägge.
Detta är bara ett smakprov. Det tar lång tid, men jag hade turen att kunna muta min sambo med liknande saker "en till iller och jag höjer ditt tillåtna övre gräns på bilar från 8 till 9"
Detta är ett klassiskt exempel på muta och kompromiss.
Använd sovande illrar som utpressningsmaterial. Ex. det förstår du väl att denna söta varelse mååste ha den där fina selen… Detta funkar även på illrarna, visa dem de bra sidor din sambo har, som att h*n kan ge godis.
Eller "om du har foppa-tofflor så biter inte illern i fötterna"
Låt de bägge arterna ha en varsin fri hörna av boendet, där den andre är bannlyst. Ex, ingen sambo inne i iller-rummet, buren, ingen iller inne i hans garage/datorrum eller liknande.
Det ger dem möjlighet att kunna komma undan varandra, men att ändå sakta kunna vänja sig vid varandra i sin egen takt. Tillslut kommer de att utan problem kunna vistas i samma rum, och tillochmed leka som vänner =)
Det är såklart olika från person till person, men man bör alltid vara försiktig när man introducerar en sambo för sin iller. Det lönar sig i längden.
Visa att du gillar både dina illar och din sambo, så minskar du risken för avundsjuka. Låt båda ligga i ditt knä när det är långfilm på tv tex.
Håll rent! Då minskar lukten av både iller och sambo, och ingen av dem kan klaga, för då hotar du bara med att låta bli städning överhuvudtaget.
Här ser du ett lyckat exempel på bra samhörighet mellan sambo och iller
Denna guide är långtifrån klar. Fyll gärna i med egna synpunkter och erfarenheter ;)
Av. Paulina/Aviendha
Paulina

*Asg* De var suveränt bra :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
haha klockrent :D
å vilken mys pys bild :D
hehehehe och detta är anledningen till att jag kommer förbli evig singel: har tillräckligt med att uppfostra mina illrar ;P

jag tycks ha fått tag på ett mycket bra exemplar, eller så är det min hårda uppfostran från tidig ålder, började vid sexton års ålder så nu framåt 22 är han faktiskt riktigt duktig, han dregglar över illervalpar, torkar bajs och säger åå så söt när det kommer nya till hushållet=)
#4 lyckats bra du med andra ord ;)
Som synd är ju avels-situationen på sambos inte alls utvecklad, jag skulle får vår skull vilja ha lite bättre och iller-mottagliga gener ;)
Paulina
Ett hett tips är annars att råka träffa nån som själv har/haft illrar ;)
#6 Det måste ju bli dagens tips från coachen ;)
Paulina

#5: De ndel av aveln jobbar jag på. Tror jag lyckas bra med den avkomma som kommit härifrån. :-)
Audiatur et altera pars
jag lyckas bara träffa såna som råkat bli bitna av kompisens kusins kompis brorsas sambos morbrors barns iller för femti elva år sen… ni kan ju bara gissa hur bra det brukar gå :P
Hihi!
När min sambo besökte mig första gången så var jag akuthem åt tre illrertöser + Kingen..
Kingen är ju snällast och skulle aldrig ens drömma om att bita någon, däremot dom andra illrarna delade inte den inställningen..
Johns (sambon) favoritfilm är "The Big Lebowski", och i ett tillfälle i filmen ligger "The Dude" och röker på i badkaret och lyssnar på valsång. Då bryter sig Nihilisterna in och har med sig en iller, och The Dude tittar på illern och säger "Nice marmot.." och sedan kastar en av nihilisterna (Peter Stormare) illern i badkaret och The Dude får panik..
Har ni inte sett filmen, gör det!! Den är mycket bra.
Hursomhelst så sätter han sig i soffan och en av töserna sticker ut huvudet under soffan och John tittar ner och säger "Nice marmot…" och då hugger hon tag i hans hälsena och TADAA! Han har just haft sitt första illermöte! ;D
Men det gjorde inget, han tycker om Kingen ändå och ger honom allsköns alla smeknamn.. ;)
#8 Ahh.. Hur gamla är kullarna? Kan ju vara av intresse för vissa singelstående illerägare *haha*
#9 Hehe, det är en klassiker. Skaffa ett par stövlar, gärna stora, som alla ev killar få ta på sig när de kliver in i lägenheten ;)
#10 Hehe, den är ju jättebra =)
Paulina

#11: De är fortfarande på tillväxt och har inte fått flytta hemmifrån än. Så det är möjligen blivnade illerägare som dessa kullar kan hjälpa :-)
Audiatur et altera pars

Träffade min kille då han var intresserad av att köpa iller av mig för två år sedan. Fick sex st på köpet istället och det har han ångrat bittert ;)

Killen här hade redan haft 2 illrar för 10 år sedan så här krävs det ingen större övertalning.
OKi…det är ju inte "ja visst varsågod" utan han har väl viss stolthet o säger " älskling…det är du som bestämmer" ;o)
Man måste ju ha ryggen fri så man kan klaga på en del rackartyg *s*