viktminskning
hej. jag har en fråga som jag hoppas nån kan hjälpa mej med.
min lilla iller pojke på snart ett år har enligt min åsikt rasat i vikt.
när jag tog honom till veterinären för ungefär ett halvår sen så vägde han nästan 2,5 kg. nu väger han knappast så mkt. man kan känna hans bäckenben väldigt tydligt, men han e aktiv och leker och busar med vår hund och han äter sin mat. får fylla hans matskål varannan eller var tredje dag. e här kanske nån som kanske vet varför han e så smal. e lite orolig. vet inte om jag ska ta han till veterinären eller inte… snälla svara

Det är oerhört svårt att svara på utan att ha sett honom eller träffat honom. Men de mister mycket vikt när de går över till sommarpälsen. Så kanske är det bara den vanliga viktminskningen som sker men att du inte är van med den.
Men det kan också vara något fel så det är svårt. Jag gissar på viktminskning på grund av att vi går emot sommar. Men säker kan man inte vara utan att ha undersökt honom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

har han börjat fälla vinterpälsen? oftast går dom ju ner lite i vikt under våren
ja, han har tappat vinterpälsen. nu är han betydligt mörkare än vad han är på bilden på min sida.
har han nyligen blivit kastrerad?

#4 oj det tänkte jag inte på. ja är han kastrerade kan dom ju rasa upp mot ett kilo
Min Laban gick ner från att ha vägt ca 2,4 kg och ner till ca 1,3 kg, och nu under det sista året han levde vägde han inte mer än ca 1 kg. Så en han iller kan gå ner mycket när de byter från vinter till sommarpälsen. Min Nanooq vägde som mest nu under vinter ca 2.8 kg, nu har han bytt sin vinterpäls och väger idag ca 1,6 kg. Även en tik går ned i vikt, men inte lika mycket som en hane gör.
de e ett tag sen han blev kastrerad.. e nt riktigt säker på när… men som sagt verkar han må bra… springer o busar o äter som han ska… men ja håller koll på han…
så han kommer nt bli min lilla tjockis igen?
Nästan alla hanar tappar vikt efter kastreringen (om de inte blir kastrerade när de är "gamla", då kan de behålla e del) vissa mer än andra. och den vikten/kroppsmassan får de inte tillbaka däremot går de även ner i vilt till sommaren och sedan lägger de på sig vintervikten oxå, så lite thockis kan du nog se fram emot ;)