Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 184 ggr
Jenahbella
0

skillnader..?

Vad e positivt/negativt med att ha antingen en iller hona eller en illerhane?

kanske en dum fråga? :(

kram jen

Robinsnel
0

Temperamentsmässigt är det svårt att säga, de är snarare väldigt individuella. En gosig hona upplever jag blir lite "mammig" med en, putsar och donar en hel del på en. Brunstiga illrar stinker en del, hanar lite värre än honor. Kastreringen är en skillnad, honors ingrepp är större och mer komplicerat, hanens enklare…

sarae
0

hanar är ofta betydligt större än honor, vissa honor uppfattas som att vara mer "skärpta" än hanar, som ibland är lite trögare

Jenahbella
0

tack tack :)

hur är honorna när dom löper?

Robinsnel
0

#3 Det har jag ingen vidare erfarenhet av. Honor behöver man ta ur brunst helst inom tre veckor, annars kan de bli sjuka, riktigt sjuka.. Det gör man oftast med en kastrering ;). Bäst är kanske iofs att para med en kastrerad/vasektomiserad hane med lusten kvar, för att få henne ur löp. Det finns lite indikationer på att vissa allvarliga sjukdomar har att göra med en tidig kastrering.

Jenahbella
0

okej , ah där ser man! hur e de att ha en ensam iller då? klarar de sig bra eller e de så att de bästa e om de e två eller fler?

hah nu kommer de massa yra frågor :D

sarae
0

att ha e iller ensam funkar bra, bara man sysselsätter den. oftast sover de när man inte är hemma, så när man väl är hemma måste ma aktivera den. personligen rekomenderar jag att man börjar med en iller, om man sen i framtiden känner att ma har tid och ork, samt att man har fått pli på första illern, är det fritt fram att skaffa fler

Jenahbella
0

jo jag tänkte mest på de faktum att jag jobbar ganska mkt emellanåt.. just nu e min sambo arbetslös men får han jobb kommer ju den eller dom få va lite ensamna..

sarae
0

en iller kan sova upp till 18 timmar per dygn, så så länge de blir ordentligt aktiverade när man är hemma brukar det vara lugnt. sen ser ma rätt tydligt på illern om den skulle känna sig ensam eller missnöjd med att vara själv.

Jenahbella
0

okej :) jaa men då ska de ju inte vara några problem :)

Aviendha
0

Åk på illerbesök vettja =) De är underbara, tills du inte orkar o de fortfarande har massor med bus kvar på listan, då kan du testa ;)

Jenahbella
0

haha jo jag vet hur busiga dom kan vara :) jag hade en hemma hos mig när jag bodde hos mamma för ett par år sedan, de va meningen att vi bara skulle vara illervakt men så skulle vi få den, tyvärr var min lillebror livrädd för honom så han blev biten hela tiden. mamma tyckte inte de va så bra så jag fick den aldrig. :(
Texas hette han, de roligaste han visste va å brottas me golvmoppen ^^

Aviendha
0

#11 Haha, golvmoppen ja ;) Mina biter fast och släpar efter ;)

Jenahbella
0

haha precis :D