Fler illrar
Hej.
Har haft ellie nu i 1 månad och hon har blivigt riktigt hemmastad. har gått i funderingarna om man ska skaffa en till om ett tag så Ellie får en kompis. Hur länge kan man vänta egentligen? Har ingen lust att Ellie skullle bli ensam varg och inte acceptera andra illrar.
personligen föredrar jag att vänta tills man helt lärt känna sin iller, tränat bort all bitighet, fått illern att gå på låda, och ja att ma helt enkelt blivit goda vänner med varann. Man får ett speciellt band med sin första iller, och den tid man haft ihop ensam har iaf varit något jag värdesatt.När iller nr 2 kommer in så ändras relationen till viss del. Jag väntade 5 månader mellan iller 1 och 2. i efterhand önskar jag att jag hade väntat längre av flera orsaker. Andra skaffar iller nr 2 efter ett par dagar och trivs bra med det. Så det är indivuellt hur man känner och resonerar
Ett tips är att gå på illerträffar, eller hitta nån i närheten som har iller så att de kan få träffas och leka

Hej! Kul att du blivit "illerbiten". Jag skulle föreslå ett halvår innan du skaffar en till om detta är din första iller. På den tiden hinner du lära känna din iller rätt bra.Skaffar du en till iller för tidigt är risken att de tyr sig till varann istället och sen skiter i dig och hur du vill uppforstra dem. Se till att få den "pli" du vill ha på den första innan du skaffar en till alltså! :)
Själv väntade jag ett år mellan mina 2 första illrar. Mellan de andra 2 (när de första 2 dött) väntade jag lite drygt ett halvår.

Själv väntade jag bara två månader för att skolan började och jag ville inte att han skulle vara ensam på dagarna. Innan hade han varit med mig på jobbet och var inte van att vara själv.

Jag väntade 10 månader, men jag hade varit redo för en ny efter en månad, för Melwin var så bäst ;)
golf.ifokus.se

Enligt min erfarenhet, så har man en enorm fördel av att vänta ett tag. Som AlbaS. säger: Få pli på den första. Om du har tur så hjälper sen nr:1 till att fostra nr:2. Men allt är som sagt en smaksak. :)

Tack för alla tips =)
Anledningen varför jag undrade är just för att jag vill få Ellie klar med all träning innan jag skaffar en ny. Men vill inte vänta allt för länge heller så hon blir osocial mot andra illrar. Hade ju tänkt att gå på träffen förförra helgen i stockholm men det visade sig att hon hade skabb i öronen vilket inte skulle ha uppskattats av andra iller ägare :P

#6> Tror inte du behöver oroa dig för att hon ska bli osocial mot andra illrar. Skulle hon vara det beror det nog inte på det utan åp att hon är sån som individ… men visst, lite iller-umgänges-träning på träffar kanske inte skadar.
Mina egna illerhonor var jättesociala med sig själva men spöade alla andra främmande illrar, både hanar och honor.