Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 836 ggr
skrollan
0

pälsbyte & vikter

Jag skulle vilja veta hur mycket era illrar pendlar i vikt under pälsbyte. Är lite orolig nu när det pratas om illrar som rasat så mycket i vikt, och vill veta hur mycket dem kan rasa ca vid pälsfällning nu utan att man ska behöva bli ännu mera orolig. Ingen av mina rasar i vikt nu, men så fäller dem inte så fasligt mycket ännu heller, men jag kollar hela tiden deras bajskorvar och hur mycket dem äter och dricker!

Vad väger din iller innan pälsfällning och om din iller redan tappat allt, vad vägde han då efter?

ferretgirl
0

Det är olika på mina, de som har förändrat sin vikt jätte mycket är Jazz min mix hane och Nanooe. Från att Jazz har vägt ca 1900 gr hela vintern är han nu nere i ca 1200 gr,  Nanooq som vägde ca 2,4 kg som mest är han nu nere i ca 1,8 kg .De andra minskar inte lika mycket mellan sommar och vinter vikten, det rör sig om mellan 75-150 gr på dem.

skrollan
0

oj vad vilken skillnad på Jazz & Nanooe! :O

skrollan
0

groggie har gått ner ca 100-150 g och skrollan ca 100 g . Låter det rimligt, för jag tycker inte dem fällt särskilt mycket precis, skrollan stod vi ute och det bara öste päls från henne, i år när dem tappade har man typ bara märkt det genom att man själv är pälsig efter att ha myst med dem.

AlbaStiffler
0

Mina honor pendlade ungefär 100-300 gram mellan vinter och sommar. De vägde som max 900g Alba samt 750g Beda och som minst 650g Alba och 550g Beda.

Stiffler vägde i somras 1300g och nu i vinter 1700g. Leo vägde när vi fick honom i höstas 1200g har jag för mig och vägde som mest i vintras 1500g ungefär. han har nu börjat tappa vikt igen…

skrollan
0

tack, känns skönt att kunna jämnföra med andras illrar även om jag måste gå på mina illrara vikt för att veta om det skulle vara någon fara. Men tänkte på detta med illern som hade en hårboll på 200 g , rasade den i vikt, tycker den borde gått upp i vikt av det?

Sarah
0

Mina skiftar inte mer än max 100g…

skrollan
0

#6 oj det var mycket mindre än vad dem andra berättat! Men skönt att veta att det är max, för då vet man när man behöver vara orolig. Tycker det är svårt att veta hur mycket groggie ska gå ner eftersom hans sommar/höst päls sist var när han var valp, därför vet jag inte rikigt hur mycket hans ka väga nu. Skrollan är lättare.

AlbaStiffler
0

#7> Alltså, det har egentligen inget med själva pälsen att göra… Pälsbytet behöver inte sammanfalla med viktminskningen/ökningen. På sommaren/hösten äter ju illern upp sig (i det vilda) för att den ska klara den "hårda vintern". sen på våren går de ner igen…

skrollan
0

#8 ahh, det har jag aldrig ens tänk på! Men det är ju klart, vad trög jag är! :)

AlbaStiffler
0

#9> hehe, shit happens! :)