Jag skulle vilja säga att det inte finns nåt sånt. Angora eller korthår skulle jag föredra. Angora= ingen underull. Visst kan det finnas illrar med lite längre päls, men var ska man sätta gränsen liksom? Det varierar så väldigt mycket i just pälslängd.
i tyskland verkar de ha fler varianter än helangora och semiangora…det verkar äve finnas "partiel långhår", "trekvartslånghår" osv….håller fortfarande på att bröta igeom språket och översättningar..suck
Men vad menar de som säger semiangora?
Hur ser den ut?
Sara

Semiangora är de illrar som är halvangoror. De som kallas semiangoror har ofta längre päls än en "normal" korthårsiller och de har till skillnad från angoror underull.
Jag kom inte ihåg om de kan ha en antydan till dubbla nosvingar och/eller lite hår på nosen, men rent genetiskt borde de inte vara helt omöjligt att semiangoror även får liknande drag som angoror runt nosen.
Så i teorin skulle en semiangora kunna se ut som en angora med enda skillnaden att den har underull. har dock aldrig sett detta själv utan det som har slagit igenom är den långa pälsen.
här finns det bilder på angoror i alla former å färger. tex Cala Millor som är en halvangora. jag tycker att hon har det där typiska angora huvudet, minus nosvingarna
här är en sida som beskriver skillnad mellan angora och semi angora…visserligen på franska, men man kan använda sig av babelfish för att översätta så att det blir någolunda förståeligt…men bilder e ju internationellt!
Hmmm… Man måste nog vara väldigt van för att se skillnaden om semin inte har näsvingarna och nospälsen.
Sara
Jag skulle vilja säga att det finns 2 olika syn på det här med semiangora eller inte. Den ena beskriver en iller som har längre päls än normalt men inte har samma päls som en riktig angora och inte heller de andra typiska "dragen/defekterna".
Semi betyder ju halv så dessa kan alltså räknas som att vara halvangora till utseendet.
Sen har vi ju de illrar som är halvangora "genetiskt" sett. De är alltså en avkomma från en angora och en vanlig korthårsiller och kan se ut precis som vilken iller som helst men har en angora till förälder.
Men personligen använder jag sällan denna benämning.. Antingen är det en angora eller så är det inte det.
Sajtvärd på Iller.ifokus