Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 449 ggr
Sabina-old
0

Chipmärkning?

En kompis till mig som sommarjobbar på en veterinärklinik hade fått in en iller som de skulle chipmärka. Ägaren sa att man måste chipmärka sin iller för att få ha den i Sverige, är det sant? Jag vet att det är jättebra att chipmärka sin iller om han/hon kommer bort, men jag vet inte om det är ett måste.

Faxlin
0

Nejdå det är inget måste. Men om du ska importera eller exportera djuret så måste den id-märkas. Men den måste inte vara märkt enligt lag för att få bo kvar i Sverige.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Nä, det är inte sant, och som Åsa säger så gäller det bara om du ska importera eller exportera djuret. Att vi Chipar här i Sverige är nog för att vi vill veta vart djuret tillhör. Det är så enkelt att ett djur tar sig ut (se bara på min Kahn, han har varit på vift 3 gånger bara denna veckan, men han har bara varit hos grannarna och hälsat på). Det är då meningen att t.ex polisen ska kunna se vart illern hör hemma, jag lämnar inte ut en valp utan att den är chipad först. Chipnummret är sen kopplat till ägaren, det är sedan upp till henne/honom att se till att det står rätt adress i registert uppe hos Anders Gustavsson. Detta ska ändras om t.ex illern blir omplacerad, eller av annan anledning skifftar ägare.

Sabina-old
0

Jag har inte chipmärkt Max än, men ska göra det nu så snart som möjligt. Har inte haft pengar till det än, men jag ska börja sommarjobba i morgon och tre veckor framöver och då får jag ju pengar. Hur mycket kostar det att chipmärka en iller och det finns ju vissa träffar/tävlingar där man kan chipmärka, går det att göra på någon tävling/träff nu snart?

JossanH
0

jag chippade mina 2 första illrar på flygande illern (utställning) i Örebro och då kostade det bara 100.-/iller. Mycket billigt! men vilka  j***a kanyler dom trycker in chippet med!!! Borde kunna gå att chippa under Iller thriller i skövde i oktober.

Sajtvärd på Iller.ifokus

domiino
0

#4 hihi jag vet..jag följer ju alltid med mamma till vet, men när valparna skulle chippas så fick jag nästan gå ut ur rummet för jag skriker värre än valparna…jag avskyr nålar!!! (sen att jag har en percing och en tattuering som jag skall bygga ut snart behöver vi ju inte diskutera här..hehe)

Nettan
0

# 5 Visst är det konstigt? Jag är också spruträdd, men nog fan har jag 2 piercinar och 2 tatueringar. Jag har själv inte fattat hur det har gått ihop.

domiino
0

#6 fråga inte mig..när jag åkte ambulans i julas så tvingade killen in en nål i armen på mig utifall dom behövde ge mig lugnande eller så..efter ca 10 min gick jag med på det och när allt var gjort frågade han vad det var som stack ut under tröjjan? generat stammade jag fram..hmmm en percing.. då skrattade han och så såg han min tattuering då tyckte han det hela var jätte roligt och kunde inte förstå hur jag kan vara så otroligt rädd för nålar men ändå ha en percing och en tattuering…vad ska man svara på en sådan fråga??Fundersam

AmmiG
0

#6 och #7 Det är tre helt skilda smärtupplevelser, tycker jag.

Sprutor (inkl. stick i fingret) gör skitont, förutom sänkan (den dom tar i armvecket).
Percing…om det är som när man tar hål i öronen, då är det en kort och intensiv smärta. 
Tattoo gör lite ont precis i början, men sedan domnar smärtan bort. Fast dom ska inte ta fikarast, för då släpper domningen och sedan är det allt annat än avdomnat. *S*

domiino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 kan hålla med dig om att det är en helt annan känsla..har ju 3 hål i öronen som jag har tagit hos en "legitimerad" och ett som jag tagit själv, inget utav dem gjorde ont, min percing i naveln kände jag inte ens av något förutom när jag fastnade med den i en tröjja ca 2 vekor efteråt. (det gjorde ont hihi) och tattueringen jag har på midjan gjorde inte så ont.

Att ta blodprov i fingrarna gör mig inget, dom kan sticka mig hur mycket dom vill lär men ingen annan stanns på kroppen..det är ju andra nålar dom andvänder då, stoooora läääskiga ¨nålar…jag är nog den enda 20:åringen på vårdcentralen här som får ett ensamt rum och nästintill lipar när dom tar blod ifrån blodådern på handen eller i armvecket..men jag avskyr det! ursa!

Nettan
0

Jag har faktiskt blivit bättre vad gäller nålar. Förr fick jag alltid bedövningskräm (Emla) på handen innan jag fick droppkanylen in i handen. Men nu klarar jag det utan bedövning.. duktig flicka.

[tiiia]
0

räcker det med att adress ändra för att adressen skall stämma hos dem förresten, tänkte om man flyttar? eller måste man kontakta dem och ändra själv då också?

Nettan
0

Jag skulle inte lita på adressändringen. Den fungerar ju bara till typ myndigheter och företag. Stif eller illervänner är ju föreningar och jag tror inte att de faller under samma kategori.

Kom alltid ihåg att ändra i registret när ni flyttat !