De har sakbb
Skulle just rensa och titta våra i öronen med mikreoskåp såg då att Havanna har skabb inte tittat de andra men de har nog då också. Kan någon förklara lite förenklat vad som skall göras? de har ju varit i kontakt med oss och i sängarna, hur gör man med kläder och allt?m vet att det finns massor med skbb trådar men skulle gärna vilja ha svar här

Ja det är bara att tvätta.
Om ni kan skilja av dom i ett eget rum så blir det lättare för er att sköta det bättre. Annars är det bara att tvätta två gånger i veckan. Så gjorde jag i alla fall. Mattorna åkte ut på balkongen.
Men under själva behandlingen, hur gör man med filtar och sånt då? och är det stonghold som gäller? måste beställa vet tid för att få receptet. Måste man tvätta alla kläder även de i garderoben?
Sabben lever inte mer än max 24 timmar utanför värddjuret och angriper inte människor, däremot är katt mottaglig.
För att bli av med skabben så får ni be er veterinär om ett recept på Stronghold för små katter eller åka dit om veterinären vill.
En pkt Stronghold innehåller 3 pipetter och varje iller ska ha 3 doser (sista riktlijerna från Blåstjärnan i Göteborg)med 2 veckors mellanrum.
Redan efter ett par dagar är skabben döda men äggen kläcks efter 21 dagar så att tvätta filtarna 1 gång i veckan räcker.
Sara
Filtarna i skåpet behöver inte tvättas eftersom skabben dör utanför värddjuret och jag antar att de är tvättade om de ligger i garderoben. 
Sara
Jag brukar åka till annalysen i örebro. Eller ringer de och säger att jag behöver recept till mina illrar som har skabb. Brukar berätta att jag själv har sett skabben, då får jag receptet till apoteket och så hämtar jag ut det. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Så alltså först en dosa sen efter 2 veckor en till pipetter och sen 2 veckor igen sista pipetten?
1 dos - 2 veckor - 1 dos - 2 veckor - 1 dos.
Sara
jag har alltid gjort 2 omgångar med 2 veckor mellan rum, och det har hittills tagit skabben. Men jag vet att vissa veterinärer rekomenderar 3 ggr. på hund å katt är det en engångsdos.
Jag körde bara en dos förra gången och de funkade kanon.. Men ja vet att detta varierer som sarae säger mellan olika veterinärer vad dom rekommenderar..
Men ja kan inte förstå varför katten bara ska behandlas 1 gång och iller 3 gånger med samma medicin mot samma sak..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Skabben kan oxå fastna på din tröj ärm eller byxa ben och på så vis överleva i 24 timar och går då illern mot dig eller det råkar ramla ner.
De gånger mina har fått skabb så ger jag endast en gång.
Så man ska alltid tvätta kläderna och byta varje dag även kläder .
Eftersom jag bor i lägenhet så är det ju svårt med att få tvätt tid så allt lägger jag i en plats påse o lägger den på balkongen mina kläder o deras saker samt filtar om j det inte är leksaker för dom lägger jag i diskmaskinen och dom diskas varje dag tills jag vet att skabben är borta .
Med andra ord här byts det varje dag under den tiden allt som de kommer åt .
Annars tvättas deras filtar en gång i v och leksakerna oxå
OKej tack fr alla svar ska gå och titta efter tvätt tid nu, fy fasen vad äckligt det var när jag såg dem i mikroskåpet, nu kliar det överallt. Får se vad vetten rekomenderar men 3 gånger känns ju bra så att de verkligen dör.

Då kommer jag in=) Att köra tre behandlingar bara för att tror jag inte är en bra ide, kolla efter två behandlingar om skabben är borta. Vad veterinärer än säger om att det är ett snällt medel så måste något läskigt vara i det med tanke på att jag fick eb allergisk reaktion av att få det på handen. Det svullnade upp och kliade som sjutton. Så kör två till att börja med, onödigt att behandla om skabben är borta.
#11: På annalysen kommer du endast få 1 dos till dina illrar. Inte 2 eller 3. Utan är det så att den inte försvinner får man ta sig tillbaka. Jag har försökt att få 2 doser men aldrig fått det.
Det har fungerat perfekt på mina illrar. De har blivit skabbfria direkt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Okej men då kör vi två o sen tittar i microskåpet igen. Förstår inte vad de kan ha fått det ifrån…..
KOmmit fram till att de måste fått det på yran då de vi var där med också har skabb nu och våra illrar har inte träffat andra eller varandras illrar sen dess =(.
Okej Madde bra att du sa att de bara ger en, då bevhöer jag inte tjata på dem. Åker nog dit på måndag och pratar med dem face to face, annars får man sitta i telefon kö hela dagen.

#15 dom kan ju få det av att bara vara ute och gå oxå
Du kan få hem skabben efter att ha varit och handlat inne på lindex ;) det behöver inte komma ifrån yran. Dem hoppar inte längdhopp precis :) Men visst finns det är chans. Men då borde ni ha upptäckt det för länge sedan.
MEN,. det behöver inte alltid vara skabb bara för att öronen är grisiga, och att dem sen är rena dagen efter man varit där och gjort rent. Det kan också vara en form av svamp som brukar bli vanligare och vanligare. Mina här hemma är skabb behandlade med stronghold i 3 doser. Men Bernards öron är fortfarande svarta och efter att ha tvättat med koksaltvatten morgon och kväll och användt en salva så blev det en stor förändring på bara 3 dagar. Men jag avbröt behandlningen när jag läste att svamp ofta orsakas av vatten. Så jag ska iväg till vetten med hnm för att säkerställa. Han kan ha fått ngn öroninflammation eftersom jag har behandlat för skabb i omgångar och man har inte hittat ngt.
Okej men då är det nog ute jag fått det då, bara tillfällighet att de andra hade samtidigt. För jag har varit ute med dem en del den senaste tiden, för det är så vackert väder=), Men jag är säker på att det är skabb då jag själv såg hur djuren kröp runt i mikroskåpet

har fridas också fått det? vi har inte märkt något på våra men vi har ju inget mikroskåp. får åka till vetten antar jag.
Jo Fridas illrar har det med =( men ska åka till vetten imorrn och få stonghold åt dem alla, så förhoppningsvis är skabben snart ett minne blott
Nu har alla 5 fått varsin dos av Stronghold, nu är det bara att vänta och se om det fungerar

Jag skulle rekomendera att även kolla om två veckor för att se om skabben finns kvar. Det kan hända att det försvinner efter bara en behandling om ni har tur =)
Ja fick bara recept på en behandling, så är det inte borta så får jag fixa nytt recept