Önskar köpa iller
Hej.
Jag och min sambo har nu äntligen kommit fram till att vi skall skaffa en iller. Men har ännu inte funnit någon annons där iller säljes i värmland eller närliggande län.
Vi har inte haft någon iller tidigare men är däremot väl pålästa. Har däremot haft andra djur. Vi bor i en lägenhet på två rum och kök, och illern kommer självkart inte att få bo i någon bur utan att springa fritt.
Eftersom vi inte haft någon iller förut så är heller inte köp utav en valp aktuellt, heller ingen som bits. Då jag endast går tre timmar i skolan om dagen och är hemma mycket så finns också mycket tid och uppmärksamhet att ge till ett husdjur.
Ifall du har en iller som du funderar på att sälja och du tror skulle passa oss bra så får du gärna mejla mig på emsjuniyor@hotmail.com och berätta vad du har att erbjuda.
Tack på förhand! =)

Jag skulle nog säga tvärtom att en valp är att föredra om ni inte haft iller tidigare. Då kan ni redan från början vara med och lära den vad som är rätt och fel. Det är oftast lättare att lära en valp än en äldre iller. Ordspråket "det går inte lära gamla hundar att sitta" stämmer ganska bra in på illrar (även om det inte är någon omöjlighet)
Att en iller biter får man vara beredd på, en iller biter inte alltid för att vara elak utan kan göra det för att testa människor, för att den är rädd osv. Ett sådant beteende är lättare att vänja av ju yngre illern är. Att tro att man kan få en helt bitfri iller redan från dag ett stämmer inte ofta.
Jag skulle rekomendera er att hälsa på någon i er närhet som har iller så ni får se hur det är att ha iller hemma innan ni sjäva får hem er första. Det brukar finnas många här inne som erbjuder sig att ta emot besök.
Kika även runt bland trådar och länkar. Då finner ni att det finns illrar som behöver nya hem och på länksidan finns även en del uppfödare.
Lycka till =)
Kul, ni verkar vettiga. Men hur som helst måste ni nog förbereda er på att bli lite nypta, även en "helt bitfri" iller brukar testa nya ägare. Tänk även på all bostadsanpassning som kan bli, bajstorkning osv… Tänk er värsta scenariot, så ni orkar med även jobbiga perioder med en ny iller. Lycka till!
Värmland eller närliggande län är det rätt dåligt med illerägare i, iaf här på forumet. Det kan tänkas att ni ändå ev får ta er en bit längre bort om ni ska få tag i en iller. Akta er också för att ta första bästa, se till att allt klickar så ni får en iller med bra "bagage", av någon ni kan få hjälp och stöd av även efter flytten. Omplacering kan fungera utmärkt, likaväl som man kan få en problemiller. Samma gäller hos uppfödare, där varierar det också väldigt. Se till att få bra kontakt med den ni ev ska köpa iller av, få träffa illern, kanske ta hem på prov osv… Hör runt med många så får ni kanske en egen bild på skillnader mellan ex uppfödare. Ett tips kan också vara att ringa uppfödare och fråga om allmänna tips ang. illrar, valpar vs. omplacering och sånt…

#1 Såg att du skrev "Att tro att man kan få en helt bitfri iller redan från dag ett stämmer inte ofta."
Kunde inte låta bli att säga att det stämde på våran sigge, första dagen och han blev bitfri på tågresan påväg hem från Göteborg :P
Kul att ni vill skaffa iller..
Var i Värmland bor ni? Jag skulle rekommendera att man som Elin skriver att ni åker och hälasr på någon som redan har iller för att se hur det känns.
Och precis som de andra skriver får man i regel räkna med ett bett oavsett om man tar en valp eller omplacering. Många illrar testar ju sina ägare..
Jag började med att skaffa en omplaceringsiller när jag skaffade min första grabb, efter det blev det ytterliggare en omplacering och sen blev det två valpar. Det finns både för och nackdelar med omplaceringar men även med valpar. Så där får man nog känna in vad som passar en själv bäst tror inte det finns några rätt eller fel..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."