Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 3140 ggr
tessa
0

Bruna illrar??

Hej!

En snabb fråga… fick en fråga från en person som först trodde att hon hade hittat en hemlös iller, "på rymmen"… sedan visande sig att det var en mård.

Hon frågade då om det finns helbruna illrar… och det vet jag ju att det gör, men vad ska jag svara henne?! De är väl väldigt ovanliga??

Mvh Tessan

Robinsnel
0

hehe, Brun = viltfärgad Flört

sarae
0

vilda illrar är betydligt brunare/mer enfärgade än våra tamillrar, sedan finns det även mörkt viltfärgade illrar som nästan ser helbruna ut, blackselfar/true black som nästan är helsvarta, och börjar likna minkar i teckning + färg.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ett foto på en vildillermix, det är min egen grabb Jazz på fotot. Pappan är vildiller och mamman är en av mina valpar som föddes för 3 år sedan. Hon hade kommit ut hos sin ägare och blivit parad ute i skogen, det finns 5 syskon till, 2 pojkar och 3 töser varav de 2 har jag kvar här hemma förutom då Jazz.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett foto på en vild mink (troligen en utsläppt pälsmink skulle jag tro). Men de är för det mesta helt bruna med bara lite vitt på nosen.

Sara
0

Mårddjuret är mer helbrun än illern brukar vara.

Sara

tessa
0

Tack för era svar!

#1: Jovars men nu är det helbrun jag menar.. ;)

Så man kan med andra ord misstänka att OM man stör på en brun liten krake i det vilda, är det antagligen ett mårddjur av något annat slag eller en vild iller??