Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 551 ggr
Stotte
0

Ellie förkyld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Ellie verkar ha gått och blivigt förkyld. Det rinner från nosen samt att hon verkar ha vattniga ögon samt att hon nyser titt som tätt. Kan man göra något för att underlätta förkylningen åt henne? Koka en kopp te är ju rätt uteslutet :P För övrigt är hon pigg.

emoflickan
0

se bara till att hon får i sig mkt vätska :) du kan köpa bisolvon på apoteket (hostmedicin) o hälla ngn droppe i vatten som du ger henne.

Stotte
0

Hon äter och dricker friskt så det e inga problem.  Men host medicin? Hon hostar inte. Är det så bra då?

Sara
0

Jag skulle inte ge henne medicin om hon inte hostar väldigt mkt och jag skulle nog åkt in och kollat med veterinär så det inte är nått med lungorna innan.

Mot nysningar hjälper det inte.

Sara

Ceciliaolucifer
0

Bisolvon är slemlösande :)

Se till att det inte drar där hon är och att hon äter och dricker. Kolla så att hon inte har feber bara!

Illrar har en förmåga att lyckas få det vi människor får. Därför har det varit strängt Puss förbud här hemma när jag har varit magsjuk. Och nu trasslar halsen - jag är inte populär här hemma kan jag säga! :)

Stotte
0

#4 tack för tipset.

Hon brukar sova i badrummet och där har jag satt på värmeslingan på max för att hon ska få det varmt och skönt. Hur kollar man tempen på en iller? Måste man till vetten då?

Ceciliaolucifer
0

#5 Man köper en djurtemp på apoteket, men använd exempelvis vaselin eller idomin när du använder den.

Men jag tycker att man ser på dem om dem har feber. Ögonen glänser och är rinniga och dem vill bara vara ifred.

Men kolla så att hon inte blir uttorkad bara :) Det är inte bra om hon ligger direkt på golvet. Möjligheten finns att hon gör det för att det är skönt. Men lägg ngn fleecefilt eller puff så hon inte ligger direkt mot golvet :)

Stotte
0

#6 Tack för tipset.

Hon ligger inte direkt på golvet. Hon har en puff med sin snutte filt på. Så varmt har hon det =)