Ny taktik
Oki…då får vi gå in på en ny taktik. Bit-Marw har nog testat de allra flesta tips här men vi provar en egen tror jag. När han biter så har vi testat:
1. Fy och in i buren 5 min. Resultat:Funkar men han slutar inte med beteende.
2. Under vattenkran. Resultat: Han släpper på nolltid, biter inte om på samma ställe…men slutar inte med beteende.
3. Citron på tops. Resultat: struntar blankt i det o dricker upp citronen i glaset när matte vänder ryggen till.
4. Husse sprutar vatten. Resultat: Funkar bäst på magen och han blir en våt liten ynk…men slutar inte.
Senaste taktiken slog mig just idag när jag tänkte på min rabiata dvärghamster som älskade mig o hatade alla. Hon högg hej vilt o mig var det ingen idé då hon märkte att jag inte skyggade.(hon blev till o med så fäst vid mig att när hon fick ungar drog hon in mitt finger för att jag skulle "se" underverken. Alltså. haft en session med Marw där han helt enkelt fick bita om han ville…o när matte inte gav någon som helst respons…då suckade han o gick därifrån för åkattraktionen verkade ju vara stängd ;o)
Vet inte om det är fel men tanken är som med barnen att uppmuntra bra beteende o när de söker kontakt på fel sätt ignorera. Tur att man har hög smärttröskel ;o) Eftersom det bara är mig i familjen som han biter så här så tyckte jag att man kunde försöka.
Det är exakt det tipset vi fått… Antagligen gör de det ju för att få uppmärksamhet, hoppas det går fortsatt bra!

Ja då de andra sätten inte fungerar så hoppas jag verkligen att detta fungerar för er.
Vore skönt om du också slapp bli biten av honom.
Håller tummarna för att det fungerar. Skriv gärna och berätta hur det går.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Låter som om den taktiken fungerar ju. Hoppas att du överlever det hela bara.

Funkar faktiskt redan bättre efter andra försöket…några bett bara o sen poppade han o gick därifrån. Tror på det här. gäller bara att han håller sig till händerna o handlederna märker jag. högre upp är det ömmare o han tar fler tuggor ;o)

Det enda egentligen jobbiga är ju det att jag jobbar på ett demensboende o det är mindre snyggt att ta fram sina händer. Vem vill bli klappad på kinden av någon som ser ut som om de kommer direkt från slagsmålet ute på krogen ?

Här funkar det att ignorera. Effektivaste metoden.
Jag kör ibland även med illersignaler när de biter för hårt. Typ skriker Iiiii (som en skadad iller låter) eller fräser (som en förbannad iller gör) samtidigt som jag tar illern i nackskinnet och tar bort den.
Annars funkar även elimineringstekniken. Om inte illern får någon chans att bita på ett bra ställe så gör den det inte. Dvs stick inte tårna framför hakan på illern, då biter den dig i tårna. Om du anar att illern tänker bita dig i handen, spreta int emed fingrarna utan vänd ovansidan av handen mot illern, där är det hårt och obitvänligt… Eliminera alltså ställena illern KAN bita på så glömmer den snart bort ur kul det är att terrorisera matte. Denna metod i kombination med ignorering funkar klockrent hos oss! Jag tror få illrar fattar straff, det triggar dem oftast istället. Time-out skulle aldrig funka hos oss, då de har för kort minne att fatta att felet hör ihop med straffet.
tror helt på din taktik!! Har man problem med en iller får man prova vad som dyker upp i huvudet- glöm nu bara inte att ge mycket beröm när han sköter sig!! Håller tummarna för att det ska gå bra för er!
Sajtvärd på Iller.ifokus

uppdatering…
Ärligt talat undrar jag om han inte blivit rubbad på något sätt :S
Har tagit det lite lugnt med "bit om du vill…o gå sen" o bara gjort några korta om dagen. har ju jobbat så mycket nu så det går verkligen inte att komma dit med FÖR såriga händer. Han får massor av beröm när han är duktig o ibland håller han sig till att bara slicka mig på händer o armar. Oftast slutar det med att man verkligen ser hur fan far i honom o en enda rörelse triggar honom till hugg. Även långsamma. Hade långärmat på mig o "gömde" händerna. Då letar han o krafsar tills han får fram dem för att hugga…alltså söker efter skinnet. Sitter husse bredvid så är han lugnare o släpper direkt när han får förmaning därifrån.
Han följer mig som vanligt vart jag än går men nu har han en ny taktik. Krokben.Han springer i kapp o in emellan benen. stannar man lägger han sig där platt. Fortsätter…o han gör samma. HELA TIDEN. Rätt enerverande.
Han var rätt snäll i morse o han söker sig ju hela tiden till ansiktet. Han har ju alltid varit gos o kel o alltid pussig men nu får han ju inga. När han var så snäll så fick han en liten i morse o…vem har sagt att man behöver en massa siliconinsprutningar för större läppar? Skaffa en Marw 

Uch vad han bits. Tycker min biter hårt, å då blir det inte ens sår, Aj aj . Nu får gullet ta å skärpa sej =P
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

tycker ändå att han ahr blivit lite bättre. Senaste 2 dagarna så har han inte bitit så hårt. Mera lite olycklyckliga ställen. Sen får man lägga in i beräkningen att han har ju en flisa av på sin ena huggtand…o DEN känns. Fick tipset av vetrinären att slipa lite försiktigt med en nagelfil. Det är bara det att jag vill ju inte att han ska förknippa obehag med mig just nu. Då kanske han börjar bitas för att han är arg istället.

Du får nog tag i det där förr eller senare =) Det e väll bara va en nåldyna åt honom tills han inte längre vill ha en nåldyna ;)
våran taktik på bobby funkade jätte bra. vi tog i nackskinnet och tryckte till vid bakbenet så att han fick lite ont…. så nu om han ska bita mig så gör han det snabbt och springer sen iväg så fort han kan så att jag inte ska få tag på honom. när han va liten och skulle bli bitfri så var ja så trött på honom så jag bet tillbaka… hehe han undra vad jag gjorde…
jisses vad biten du är.. stackare.. hoppas det blir bättre..

# 16 japp…illerbiten på 2 skilda sätt 

Ja, det där med att ignorera har funkat ganska bra på dom här hemma! Men man får ju ha en hög smärt tröskel.
Det verkar som om det blir bättre, hoppas att han lugnar sig med bitandet!
jag är såååå imponerad av er som verkligen står ut och kämpar med era illrar när dom är sådär.
Jag hoppas ni får ordning på honom snart- att leva som du gör är nog frustrerande för både dig och marwin!
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är bara att bita ihop o tacka för att man har hög smärtgräns. Värsta just nu är nog att han försöker lägga sig framför fötterna. Är ju så rädd att snubbla över honom. o göra honom illa.Övar med "STANNA DÄR"…o sen får han komma efter. annars kommer han sluta som våffla under toffla :o(

Istället för att han springer får du väll bära runt han så han inte blir en våffla =(

kan ju inte konka runt på honom varje gång jag reser mig ;o) Bättre att öva på att han får komma efter när jag är framme vid destinationen. Gud vad tjock han skulle bli om han fick bli buren jämt ;o)

Oh my good! Att du orkar! Imponerande. Ni har väl provat att fräsa på honom och blåsa lite i ansiktet. Blir mina överjävliga gör jag så. Är de dessutom väldigt uppspelta brukar jag hålla dem i knät och klia på huvudet… det har en lugnande effekt.

#23 vi har provat ALLT, Jag fräser, jag gör som hundviskaren o "hugger" med andra handen (vilket ger en viss ändring) blåsa…det skulle inte ge någon effekt då han blir lite så att säga "manisk" när han sitter där han sitter. Det finns nog inga knep utan ….ge inte upp. Skullle kunna visa husses händer som är utan en skråma. Å ändå är de han som leker med honom. Långa promenader så han somnar…o ta det lugnt…det läker alltid är vårt recept. vi får se om det blir biverkningar.
Klia på huvudet gör jag…han blir inte lugnare men jag kännner att jag har viss koll. Han spänner sig till max o det är ett muskelknippe jag har i knät.Jag känner att när han börjar hålla tassarna om mig som en koala runt sin kvist…då är det dax. han kan lixom inte styra sig. Slickar, slickar, slickar….o hugger. Nu har han ändå verkat förstått att jag inte vill bli biten…o håller sig till slick. men han jagar upp sig i sen är det kört.

Måste fråga bara. Har ni kastrerat honom ännu? Om han inte är det så borde ni nog göra det. Tror det kommer att ändra hans beteende radikalt. Ju längre ni väntar med det desto mer befäst blir hans dåliga beteende och ju svårare blir det att bli av med. Jag tror väldigt mycket utav hans beteende har med hormoner att göra. Han får inte utlopp på något annat sätt. Ska ni ändå inte ha honom i avel så finns det ingen anledning att vänta.
P.s om han är kastrerad så kan ni hoppa över inlägget helt.

jag ska visa inlägget ovan för den kastarations…rädda hussen som känner med Marw. Jag funderar starkt på att iaf kastrera honom som en utväg. Han ska ju inte användas i avel o husse har sagt "det är ju dig han biter så du får bestämma" så…det hela ligger på mig. Tror att vetten får sig ett samtal snart. Som en sista utväg. Annars får vi ha en Marw jag inte kan ta upp. Det är bara så…finns ingen annan lösning. men man vill ju ha en iller man kan ta i. OBS omplacering är inget som vi vill…vi älskar Marw. Bara så ingen tror vi är i de tankarna.

Grejen är att jag tror att om ni kastrerar honom så behöver ingen överhuvudtaget tänka i banorna om omplacering. Risken är ju att beteendet blir befäst eller att han blir ännu värre och då hjälper det ju inte att kastrera honom för då är det redan för sent. Av den erfarenheten jag har så mår en del (inte alla!!) illerhanar som är okastrerade inte så himla bra utav att inte få utlopp för alla hormoner som rasar i kroppen. Så jag tror att du skulle göra både Marwin och dina händer en stor tjänst ifall du ringde till vet. Men i slutändan är det ju ni som ägare som bestämmer naturligtvis. Bara ett litet tips iallafall.

nä…nån omplacering är det ju inte tal om. Blir väl som så att han blir kastrerad så vi får se om det löser något. Annars blir det väl en iller som jag inte kan ta i så mycket. men han ska inte härifrån…det är ett som är klart.Vi älskar honom som han är…bitsig eller vad, han tycker ju om mig. Det är ju inte det. Han är inte aggressiv eller så…egentligen. Det är bara mina händer han blir frustrerad på.*svammel*

nu ska jag åka till spånga o titta på en valp. Hoppas jag blir godkänd med mina händer ;o)

Varför är ni så emot att kastrera? Illern mår ju uppenbarligen inte bra, eftersom han beter sig så. Jag tycker att det är ett tecken på stress. Så även om du kan leva med att bli biten så bör ni göra det för hans skull.

Han ska kastreras. Att vi väntat är de råd o rön om att en iller kan bli friskare om man inte kastrerar. Men som sagt var…idag tog jag iaf beslutet om att knipsning ska ske.

snip snip
tror också på att det faktiskt är det bästa för honom.. Om han hålls okasterad så kan han troligen inte komma överrens med andra illrar, han blir uppstressad och uppjagad för att få någon form av utlopp och både du och marw går antagligen och mår lite sådär över hur eran relation har blivit.. han kanske känner sig fruktansvärt frustrerad över att du inte gör så som han räknar med att "hans hona" ska bete sig och du blir frustrerad över att han inte gör som du förväntar dig att han ska bete sig.. En ond cirkel som ingen mår bra av.
Vill bara att du ska veta att jag tycker att ditt beslut om kastrering är en god handling både för dig och Marw och sen kan du ju lätt visa för husse hur marwen känner (att inte få utlopp för sina hormoner som sprudlar tack vare att han är okastrerad) genom att strejka i sängen! :D Sen tycker nog husse att det är mer synd marwen om han inte kastreras!! ;) hihi
Sajtvärd på Iller.ifokus

# 33 haha…så sant
Tror att husse börjar förstå allvaret nu faktiskt (nej…jag har inte sängstrejkat ;o) Han har bara inte förstått hur Marwin är. Då han inte har gett sig på honom så har det lixom inte varit hans problem. Nu har han varit hemma rätt mycket mer än när det började o ser hur han beter sig. Ska ta o ringa Roslagstull i morgon bitti.

Så…då är tiden bokad till på måndag då 

Puttar upp till Telefonkontakt