Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1699 ggr
Madde
0

Albino Igelkott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hemma har vi en familj igelkottar på 5 st. En utav de är Albino. Idag ringde chrille mig och sa att nu var den framme så jag sprang ut och tog en massa kort. =)

Är det någon som vet om det är vanligt med albinoigelkottar?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
0

Här kommer en till bild. =)

Madde
0

och ett kort till. =)

Roxanne
0

Cooling, Varför tog du den inte?

haha skojja xD nää, men vad heftigt, aldrig ens tänkt på att det finns. hehe.

Madde
0

Är inte så insatt i igelkottar. Men den har det bra där den bor. =) Sen har väl igelkottar löss och sånt. För mig räcker det med och ta kort. =)

Roxanne
0

#4 jag skojjade -.-

haha, ja men den var grymm :)

[Luna]
0

Super söt :)

En goding

AmmiG
0

Madde: Jag tror inte det är vanligt med albino igelkottar. Inte heller att det är vanligt med igelkottar som är partiellt albino, vilket jag tycker det ser ut som om din är.

Bilderna kan luras och min skärm mörkar bilderna (står på max ljus, dags för ny skärm *suck*)…men det ser inte ut som om den har albinons blekrosa ögon. Däremot ser pälsen ut som albinons (o)färgade, men den har färg på ryggen, även om taggarna ser ofärgade ut.

Väldigt gullig, den skulle jag velat ha här.

Madde
0

#7: Jag kan säga att igelkotten hade röda ögon i alla fall. Men jag är ju inte så insatt det hela med sånt.

Men som du säger så kan bilden ljuga och datorns ljus. =)

AmmiG
0

Madde: Det syns att den har röda ögon, men inte de blekrosa som är typiska för albino. Det kan vara min skärm som gör att dom ser ut att vara mörkröda istället för blekrosa. :-) Oavsett vilket, så är inget av det vanligt.

Velsan
0

skicka in till mitt i naturen ;)

Madde
0

#10: Jaså. Tror du de skulle vara intresserade??? =) Hehehe

Velsan
0

aaabsolut :P de tycker iaf att albino älgar e jätte kul :P

kitty
0

diskussionerna här på illerforumet e helt underbar ;)

Roxanne
0

HAHAHA  jag tycker att den ser ganska albino ut, den har sådära rosa nos och grejjor. muhaha

Faxlin
0

#11: Självklart skulle de vara intresserade. Albinism inom vilda arter intresserar alltid.
Att han/hon dessutom verkar fungera bra med resten av flocken och inte blivit utstött är intressant.
Och du har fått fina kort på den. Testa att få sälja dem till någon av djur tidningarna som finns. Typ de om natur och fritid och sådana.

#13: Visst är det en salig blandning på våra ämnen. ;-)
Men vi har inte tråkigt i alla fall. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Nu har jag visat de på jobbet hur igelkotten såg ut. De tyckte den var häftig. =)

Roxanne
0

#16 hihi coolt. :)

Marri
0

Är det en albino är den antagligen döv, albinosar brukar vara det. Inte alla. Iaf vad det gäller djur.

Häftig var den iaf =)

Therese-jhfd
0

Vad jag vet så skall inte albinism hos djur leda till större risk för dövhet än andra färger. Jag har träffat albino illrar, råttor, kaniner, möss och människor. Och mig veterligen har inga av dessa varit döva. Däremot har jag fått för mig att färgen som är känd som DEW hos iller kan ha större risk för att bära på anlag för dövhet.

JossanH
0

Vilken söööt igelkott!!!!

Människor har i af ofta problem med synen om dom är albino, dövhet har jag inte hört något om varken på djur eller människor. Ofta lider ju djur som är framavlat vita av defekter som dövhet. Det finns hos både hund (tex vita bullterriers), katt (vit katt med blå ögon lider av dövhet)och iller (DEW, vita teckningar på huvudet).. Har dock bara hört om en eventuellt döv albinoiller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Roxanne
0

#19 OCH #20 får jag se en bild på en albino m'nniska? ååh vad coolt. får man seee? jag vart jätte chockad nuu! finns det? :O jag måste få se en bild.

AmmiG
0

#19, #29 Risken för dövhet och blindhet är högre hos albinos än hos de individer som har färganlag. Men det innebär inte att merparten av albinosarna blir blinda, döva eller både och.

Therese-jhfd
0

#22 - Roxanne - Har du tillåtelse från fotografen till bilden att lägga upp den i forumet?

#23 - Konstigt att man inte hört om dövhet hos albino tidigare. Som sagt, jag känner bara till den ökade risken hos illrar med färgen DEW. Vad är det hos albinon som gör att den är mer utsatt för just dövhet?

Faxlin
0

#24: Klart du har hört talas om dövhet på albino. Det har vi pratat om gummsan;-)
DEW är ju en förkortning på dark ayed white, vilket är svart ögd vit på svenska. Dessa illrar har dock ingen ökad dövhet. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Madde: :-) Sitter på Åsas dator, det är en nyare skärm…klart bättre än min. Nog är det en albino allt. Klart dags att skaffa ny skärm hemma. Ha det bra! Ammi

Roxanne
0

#24 jag kunde ju ieförsig lägga ut, länken! jag gör så istället ;)

Therese-jhfd
0

#25 - Vi diskuterade det ja, men var det någon som hade några konkreta bevis att komma med? Jag har som sagt inte mött på varken albino djur eller människa med dövhet. Jag vet däremot om svartögda vita illrar som varit döva.

AmmiG
0

#28 Jag har haft en albinovalp i en valpkull, som var både döv och blind. Detta konstaterades vid veterinärbesiktningen. Veterinären ifråga berättade för mig att det inte var ovanligt, att albinos kunde vara blinda och/eller döva. Det var också orsaken till att han alltid gjorde synkoll på albinos, oavsett djurart.

Roxanne
0

#29 där har vi det! Skrattande bra sagt! :D

Therese-jhfd
0

Letar upp en gammal tråd om just albinism eftersom det inte känns riktigt rätt att kapa Maddes tråd.

Marri
0

Ja precis, jag påstod ju inte att alla men att det finns en risk för dövhet hos albinos, som tex hundar och så.

Thyne
0

#7 Du behöver nog inte köpa en ny skärm Ammi, den behöver nog kalibreras bara. Det är en liten grej man sätter på sidan av skärmen så fixar den färgerna. Det behöver min skärm också. Eller om det är något fel du vet om, men tänkte bara tipsa!

Ursäkta om detta var lite off-topic, tänkte bara bespara Ammi lite pengar ;)

Therese-jhfd
0

Marri - Du skrev bla i #18 Är det en albino är den antagligen döv, … Jag tog detta som ett påstående. Förstår nu att det kanske inte var så du menade och ber om ursäkt. Jag skall försöka läsa lite mellan raderna i fortsättningen.

Fredde
0

Men vad balt, har alldrig sett in Albino igelkott förut.

Marri
0

#34 Det är lugnt, ville bara klargöra det så att ingen trodde att jag menade något som jag inte menade ;D

Madde
0

#35: Ja visst är det lite häftigt med en albino igelkott. =) Har som sagt aldrig ens hört talas om det. =)

TottsiGirl
0

Wow vilken fräsig liten kotte!! Hur söt som helst ju!! Å vad kul att få se bilder, albino igelkott har ja aldirg hört talas om ännu mindre sett innan..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Madde
0

#38: som sagt ska se om jag ser den igen för då kommer jag att ta kort igen. =) Aldrig fel och ha lite kort på något så ovanligt och i naturen oxå. =) inte i någon inhängnad.

TottsiGirl
0

Ne de e ju ännu roligare att han faktiskt är vild och knatar runt i det fria..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Madde
0

#26: Vad skoj att du kunde titta på åsas bildskärm för och se skillnaden. =)