Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1505 ggr
Stotte
0

Vuxen

Vid vilken ålder är en iller fullväxt? Mån/år?

Fruttisen
0

4-5 månader, om jag inte tar fel? Då har dom iaf nått sin vuxna vikt.

[tiiia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

12månader skulle jag säga, de blir könsmogna runt 5-8mån och då anser iaf jag att de är tonåringar. Runt 12månader har de börjat lugna ned sig (ur trotsåldern) och fått sin vuxenpäls. Min Dior var iofs väldigt liten som liten ;) men han växte tills han var ca 12 månader så det är nog ganska så individuellt.

- OBS! Detta är bara vad jag själv tycker.

Qviq
0

#2 oj, där kan man snacka om liten till växten:P

"Chaos is a friend of mine."

[tiiia]
0

#3 iofs en bebis bild på Dior ;) Här är han vuxen :) Dock väldigt liten för att vara hane, de flesta som ser honom tror att han är en hona, men han har ju som tur är ett manligt ansikte ;)

skrollan
0

jag skulle också säga 12 månader/ett år. Enligt vad jags jälv tycker!

Ceciliaolucifer
0

Vid 16 veckors ålder säger man att en iller har vuxit färdigt. Men mentalt så är det väldigt individuellt. 3 år tycker jag att är en lagom ålder ;)

AlbaStiffler
0

Jag skulle säga att ett djur är vuxet när det kan få barn, alltså runt ett halvår… Sen att de inte är mogna är en annan sak.

Kallecolt
0

Kanske lite offtopic nu men bara en liten kul fråga.

Hur räknar man iller år är det som hund år eller?

Ceciliaolucifer
0

Ingen aning faktiskt.

Men illrar är barnsliga väldigt länge, alltså unga till sinnet. Men jag tycker dem mognar avsevärt vid 3 år ålder.

AlbaStiffler
0

#8> Svårt att räkna ut iom att illerns livslängd sjuknit så avsevärt.

Jämförelsen med "djurår" baserar sig på vad djurets livslängd skulle motsvara i människoår. Dvs en hund säger man att det går 7 år på ett människoår. En hund väntas leva kanske 10 år i snitt, alltså kan man säga att en hund är 7 hundår*10= 70 hundår när den dör, dvs motsvarande ålder som vi människor väntas leva, det är så man kommit framtill siffran.

Säger vi att en iller kan väntas leva 7 år (vilket tyvärr är en rätt hög ålder på en iller nuförtiden) så ska det alltså motsvara 70 människoår. Alltså får man ut hur många illerår ett år motsvarar genom:

70/7= 10. Alltså går det 10 illerår på ett människoår enligt min beräkning. Förstår du? :)

Kallecolt
0

Ja då.

Tack för svaret. Glad

LiindaLarsson
0

jag trodde en iller var vuxen i 8 månader så jag hört

AlbaStiffler
0

#12> Tror det ligger något i det du säger. Skulle nog säga att definitionen åp vuxen är att man är könsmogen… och det blir man ju runt den tiden… sen är man ju kanske inte vuxen i mogenhetsgrad. men det är ju inte alla 30-åriga människor heller… hehehehe…

[tiiia]
0

#13 fast om man går efter att man räknas som vuxen från o med den dagen man blir "könsmogen" så borde jag alltså räknats som vuxen när jag var 9½år. Så nja… Borde väl vara det samma när det gäller djur? för kastrerar du en illerhane så slutar han att växa tidigare än en illerhane som ej kastreras. Eller misstar jag mig nu? och när de slutar växa kan ju dessutom vara väldigt olika. Och att bollarna ramlat ned betyder ju inte att din iller är vuxen om den fortsätter att växa i kanske 5mån till? eller?

AlbaStiffler
0

#14> Förr i tiden så var ju inte livet som det är nu. Du fick barn i ung ålder… Dessutom blev du som människa "könsmogen" något senare, av nån anledning blir vi senaste årtiondena bara, könsmogna tidigare och tidigare. nu pratar jag alltså "stenåldern" eller något sådant, då det bestämdes i vilken ålder man blev könsmogen. Så du fick barn tidigt, och du dog ung (kanske så ung som 30-40 år har jag för mig). Alltså var du vuxen när du kunde få barn! Men du kan ju såklart ändå fortsätta växa. Vi männsikor förändras ju under hela vårt liv, vi växer på höjden, bredden, fötterna växer, örona växer, näsan växer, sen krymper man. Vore väl konstigt om det inte vore detsamma för djur! :)

Sara
0

Skulle nog tro att de är vuxna vid 9 månader till 1 år.

Att de är busiga som sjutton avgör inte om de är vuxna eller inte. Funny blir 5 år i år och det är krut i den gumman. Skrattande

Sara

Theres
0

Här har vi Melwin… Han blev nog vuxen när Epona kom… ca ett år alltså.

golf.ifokus.se

Theres
0

Här är han ett år

golf.ifokus.se