Skabb..
Ja nu har man beställt tid för skabbkontroll.
Vad brukar ni få ge för en skabbkontroll?
"Chaos is a friend of mine."
Tror det varierar väldigt mycket jag har haft turen och fått recept direkt när mina har haft skabb och sluppit den kostnaden men ja fick prisuppgift på runt 480kr när ja frågade på ett ställe :S
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

här i sundsvall kostar det 600kr per iller att bara kolla öronskabb
Tycker de e sjukt att dom kan ta sådana priser det är ju bara ett topps i örat som krävs :O
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#3 jo det tyckewr jag oxå därför har jag slutat att gå dit för detta nu

Jo, det var inte billigt. Min vet brukar va ganska snäll när det gäller priser, får hoppas att han är det nu också:D
Just de, vad ska blodvärdet ligga på hos en iller? och vad ligger det på när den har insulom(stavning?)
En iller ska ligga runt 5 i glukosvärde om den är frisk och under ca 3,7 är det en indikation på insulinom.
Ligger det runt 3,7 brukar veterinären vilja ta fler blodprov med några veckors mellanrum för att utesluta att det är en engångshändelse.
Sara

Okej då ska ja be han ta en titt på det och hoppas på att det inte är något….
300 kr för att kolla en, sedan skriver han ut till alla djur man har hemma.

Jag orkar inte gå och kolla mina gamla kvitton men har för mig att jag gav runt 200:- för en skabbkoll. Nu kollar jag alltid själv och har dom skabb så skriver veterinären bara ut ett recept.
Här är de medvetna om hur lätt en iller kan drabbas av skabb så för att jag inte ska behöva slänga ut en massa pengar helt i onödan när jag redan sett att de har skabb så får jag bara ett recept skickat till apoteket när jag ringer.

#9 åhh så vill man ha i sundsvall oxå=(

Jag hade Ellie till vetrinären i måndags och jag fick hosta upp 868:- för undersökning samt medicin. :O

Ojsan, det verkar ju va svindyrt… Hur mycket kostar stronghold då?
#12 Stronghold betalade jag 155kr för, och då är den 1 förpackning med 3 engångsdoser i!
Men har man många illrar så kan man be om stronghold för hund. Då får man större förpackning och det blir "billigare".
#11 Billigt och bra :) eller hur?

#14 haha jo tack du.
Blev rätt paff när jag skulle betala. Trodde inte det va sant först. Betalade ju 1000:- för kastreringen för 2½ vecka sedan. Men att använda en topps i öronen och ta prov är tydligen lika avancerat :P

#15 hehe ja och då skulle skabb koll på mina gå på 1200kr sedan fick jag ju lägga på vad receptet och medecinen kostade.

#16 herrejösses :S
Täcker agria försäkringen skabb föresten?

#17 nej dom gör tyvärr inte det

#18 Synd :/ Skulle iofs inte spela någon roll då dom har 20 karens dagar.
Jag har fått mina skabbkostnader reglerade av Agria men det verkar som det är lite olika eftersom vissa inte får det.
Sara

#20 Man kanske måste ringa och charma dom för att få det =)
Haha, ja kanske det. 
Sara

Det där med större förpackningar var inte alls nån höjdare kan jag säga. Både jag och Sarae gjorde ju det sist. Och i teorin stämmer det ju, en pipett innehåller 0.75 och en iller ska ha 0.25 så det blir 3 illrar per pipett. Skitbra. Nej. Pipetterna innehåller inte 0.75 någon av dem. Och tro mig, jag hade ett gäng. I bästa fall var det 0.5-0.55 i dem. Så jag fick ändå använda en pipett som skulle till nästa omgång vilket i slutändan resulterade i att jag fick hämta ut en förpackning extra. Så det blev dyrt fastän det skulle blivit billigare liksom.
#23 Oj! Bra Info Rikki!! :)
Sara har en förmåga att få Agria till det mesta :). Jag skickade in papper till Agria efter att ha lämnat in Bernard på renovering ( tandsten och öronrens) och jag fick tillbaka 298 kr. Paff blev jag :)
# 24
Vad bra att du fick tillbaka en del!
Sara