Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 580 ggr
Lenore
0

Äldre illrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I år blir Grumme 5 år och Ludde blir 6 år vilket idag tyvärr innebär att dem börjar bli gamla och risken för sjukdomar ökar.
Jag har dock rätt dålig koll på vad jag ska hålla ögonen öppna efter. Vad brukar drabba äldre illrar och hur förebygger jag det? Brukar folk göra vissa undersökningar när dem kommer i en viss ålder? Något man bör tänka på när man har äldre illrar?
Ös på med all info, jag vill ha mina älskade pågar i livet många år till!

Ceciliaolucifer
0

Omdu läser lite artiklar om Lymfom och Insulinom så får du en snabbkoll över några av dem vanligaste cancersorterna som drabbar våra älskade illrar.

Men känner du dina djur så som kommer du snabbt att märka om ngt är fel. Det är aldrig fel att ta dem till veterinär för hälsokontroll där dem klämmer och känner och tar blodprover för att kunna utesluta Lymfom & Insulinom. I USA rekommenderar man att ta illern till veterinären en gång per år efter 3 års ålder för att kunna hitta fel i tidigt stadium för att kunna ge en sån effektiv behandling som möjligt.

Du kan släktforska lite, och kolla läget hurvida andra släktingar dog? det brukar ge en aning.

Men Läs artiklarna! :)

Lenore
0

Tack för tipset det ska jag göra!
Att ta dem på en hälsokoll är nog inte helt fel. Men vad ska jag be dem kolla efter och vilka prover ska jag be dem ta?

Sara
0

En vanlig hälsokoll brukar innebära att veterinären lyssnar på hjärtat och klämmer i buken på illern.

En blodanalys behövs utöver kollen och ev ultraljud om det är något i buken som känns fel.

Sara

Lenore
0

Så blodprov och ul tas bara om dem upptäcker något konstigt?

Robinsnel
0

Blodprov kan vara värt att göra en gång om året på äldre illrar för att upptäcka begynnande insulinom.

Sara
0

Blodprov är som sagt ovan bra att ta men UL brukar man bara göra om man misstänker något.

Sara

Smeagol
0

vad kan det kosta att göra en hälso undersökning?? Antar att det varierar mellan olika län!? Och om de är en ej illerkunnig veterinär, vet de vad de ska kolla efter??

Sara
0

Grundblodprov och ultraljud kostar ca 3000:- på Blå Stjärnan i Göteborg med alla avgifter.

Sara

Sara
0

Om veterinären inte är illerkunnig så skulle jag rekomendera att de tar kontakt med en illerkunnig veterinär för att få referensfakta.

Sara

Ceciliaolucifer
0

MEN, för att vara smart och inte behöva betala hela kalaset själv så säg att du misstänker Insulinom el Lymfom för att det dem gör ska gå på försäkringen. Kommer du dit och vill göra en hälsokontroll och ingen sjukdomsrisk hänger över illern så betalar inte Agria. Säg att dem har börjat vingla lite, och gått ned i risk. Det är klassiska symptom och det kan sen skyllas på att vinterhullet har försvunnit.

Förstår ni mig?

Som med Tigern när jag åkte in med hnm. Han visade inga tecken på att vara sjuk. Lite tunnhårig på svansen och det första vetten sa att han ser ut som en frisk herre. Och då förstod jag att hon inte tänkte ta dem proverna jag ville. Så jag spädde på och sa att han hade tappat i vikt, sover mkt och att han vinglar ibland. Då tog dem blodprover och hittade Insulinom, 3 månader sedan fick han somna in. Helt sjukt att det gick så snabbt. Men hade jag inte haft på känn att ngt var fel så kanske jag hittat hnm en morgon och inte förstått varför :(

Sen nöjde sig vetten med blodprover men jag ville veta hur stor tumören var och om han hade fler tumörer. Så jag vände mig till en annan veterinär och ville göra ett ultraljud. Jag sa att det var på inrådan av en annan vet och då gick det också på försäkringen.

Så tyvärr måste man vara lite ful ibland. Men jag gjorde allt för Tiger… Gråter

skrollan
0

jag förstår cilla! Men tycker det är dumt att en hälsokontroll ändå inte går på försäkring, i alla fall för iller som så lätt blir drabbas för hemskheter!