Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 6321 ggr
JossanH
0

röd/bruna fläckar

Har sett på flera illrar att de är väldigt röda/orange/bruna runt munnen, nosen och ibland runt ögon och tassar. Ibland även i samband med torra och röd/bruna trampdynor. Vad kan detta bero på?
Ser lite ut som att de har exem som breder ut sig eller att det skulle sitta lite i porerna då det blir som små mörka prickar i allt det röd/bruna. Och det är inte alla illrar i ett hem utan det verkar uppkomma utan klara samband. Tycker även att pälsen och underullen brukar se lite mer gul/orange ut på de drabbade illrarna.
Jag menar inte de vanliga utsöndringarna som illrarna har, inte de gul/orange små fläckarna på kroppen.

Om någon har bilder på en drabbad iller- lägg gärna ut och visa!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

Buffy har sådant. Har haft det i flera år och veterinären vet inte vad det är. Har vart å kollat flera ggr. själv misstänkte jag seborrhea ett tag men vet inte hur rätt jag har där, ska se om jag kan hitta lite bilder på det

JossanH
0

#1 ja, lägg gärna upp bilder! Har sett det på illrar på utställningar och på träffar. Vad det beror på vet jag inte men skulle väldigt gärna vilja veta!

Vad är seborrhea? Hur behandlas det, kan det smittas?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

Bara testa använda fungural (tror att sevorex är starkare så använd fungural) att försöka ta bort de med.. Jag hade en iller som jag bota sånt med.. För han fick så kallade sommarsvans med dessa prickar på svansen med och fick tipps att andvända de, och de hjälpte för mig så det är ju värt att prova.

sarae
0

här kan du läsa mer om det. Oftast beror seborreha på något annat. Medel mot svam kan ha viss framgång i att lindra det, men det verkar inte som att det går att bota helt, bara om man kommer på den underliggande anledningen till varför. Sen finns det kronisk seborrea och den går inte heller att bota.

http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?P=A&C=7&A=1561&S=0

Strumpan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Athlaz och Alaska hade det ett tag, men det försvann nästan samtidigt som jag slutade med mjukmedel i deras "sängkläder"

Här är Athlaz haka. Bilden är ganska dålig. Jag hoppas att ni kan se det endå…

Mvh Jenny

sarae
0

#3 har kört med fungoral och ett annat schampoo mot just seborrea i et år och det hjälper inte. Det blir bättre i ca en dag, sen e det tillbaka igen

JossanH
0

ja, vad kan det bero på? vissa illrar verkar få det i perioder medans andra nästan jämt bär på det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

ja…jag har själv funderat mkt på detta, iom att jag inte lyckats få några vettiga svar från veterinärer. mittar verkar det inte göra iaf då inga av mina andra nånsin fått det.

jag tror även att detta har ett samband med buffys över produktion av öronvax. det har hon haft sen hon var liten. På bara några dagar blir öronen kolsvarta och fulla med stora bitar vax.

[tiiia]
0

spekulerar nu endast. :) men kan det inte helt enkelt vara så att även illrar har olika hudtyper? fet - torr hud. Har de torr hud kanske de lättare får dessa prickar ? blir känligare mot vissa tvättmedel som man använder på kläder, filtar och sånt som finns i hemmet. Människor med känslig hud kan ju få prickar på huden av sådana anledningar så varför inte våra illrar? Fundersam

sarae
0

#10 fast det är inte riktigt prickar, mer som ett brunaktigt materia som lägger sig på huden. Buffys trampdynor ser nästan missbildade ut pga av detta. så jag lutar fortfarande åt att det rör sig om nån form av svamp.

[tiiia]
0

#11 hittade detta på en sida. men jag vet inte om det är det samma eller liknande?

sarae
0

nej det är inte samma…det som hon menar är typ mjäll eller vad man ska kalla det, de kan även få sånt när de har sommarsvans, huden blir orange aktig. men det är inte samma sak… ska se om jag kan fota buffy

Soffi
0

Lucifer är lite orange runt munnen, men inte så farligt mycket. Han var värre förut. Han var även väldigt gul i pälsen. Det här är en väldigt gamal bild, han har inte riktigt den färgen längre, men här syns det tydligt hur gul han var då.

Soffi
0

Bild på hur han såg ut runt munnen när det var som värst.

sarae
0

hmm så är det inte alls på buffy. Det ser ut att vara två helt olika saker. Undrar vilket det är som jossan syftar på?

LiindaLarsson
0

hur ser man om dom har det åå så vidare:?? måste veta om min tös har det

ViktorMarina
0

Aiia har varit orange runt nosen, munnen, i nacken och längst ner på magen samt haft fnasiga och torra trampisar.. vi var ju inne på samma spår som sarae, att det var seborrhea, men har nog kommit fram till att det var en överproduktion av hudfett efter att vi rådfrågat en illerkunnig veterinär.. Vet inte varför, vi har inte ändrat nåt, och efter ett tag försvann det bara. Jorm fick det aldrig.

Vi provade också fungoral, det försvann när man tvättade, men var tillbaka dagen efter och nästan värre. Så därför känns det mest troligt att det var en överproduktion av hudfett!

Bifogar en bild på Aiia, det syns en liten orange fläck i huden. Inte bästa bilden på hur det såg ut, men den skarpaste iaf..

sarae
0

#18 hmm..men det e inget sån som buffy har heller! vi kasnke har spekulerat om 2 olika saker hela tiden  ;)

ska genast plocka fram buffy å fota

ViktorMarina
0

inte? Hmm! Har vi lurat varann på fel spår nu, haha..

Bifogar en bild på nacken, lite på håll också..

ViktorMarina
0

Här ser man hur det såg ut runt nosen, och kanske kan ana lite orange på tassen..!

LiindaLarsson
0

okaaaay måste man undersäöka illern från topp till tå eller?=

Aelsklinn
0

Jag känner igen det där bruna! Sam (som vi passade) hade under pälsbytet till vinterpäls helsa svansen full av sånt där brunt skorv. Nu har han fått väldigt gul vinterpäls (han är albino) och jag undrar om det har något sammanhang…

ViktorMarina
0

#23: Där låter det ju faktiskt som om det skulle kunna höra samman med hudfett! Det är väl ofta det som färgar vit päls gul också, om det inte är hormonellt.. Aiias var som värst i juli, och har sen stegvis försvunnit och finns nu inte alls.. och nu har hon också vinterpäls.

sarae
0

#21 nope, det är inget sånt som buffy har! fdet där är vad jag skulle kalla för mjäll…våra hundar har haft sånt i perioder.

har fotat buffy nu, men såklart så pajade min minneskortsläsare så jag får inte upp detSkrikandes

ViktorMarina
0

mjäll? hmm.. njaaaeee.. det lossnade ju inte.. bara om man tvättade med fungoral, och då färgades skummet svagt orange.. jag håller fast vid att jag tror att det var hudfett..

nu blir jag nyfiken på hur buffy ser ut! :)

sarae
0

#26 fast mjäll kan väl orsakas av hudfett…elelr snurrar jag till det nu?

hehe ja, hon ser spännande ut…nu funkar ju inte mineskortsläsaren, men jag ska se om jag kasnke har nån bild på trampdynorna. de ser hemska ut

Soffi
0

Men vad är det Lucifer har då? Är han bara allmänt knasig och missfärgad..? Eller är det mjäll eller exem?

ViktorMarina
0

hur ser lucifer ut då? :P

det verkar vanligt med oranga illrar, haha..

ska läsa om mjäll nu!

sarae
0

här är en av buffys tassar. ibland ser det bättre ut, och ibland värre. men hon har inte vart problemfri på minst 2 år. svårt att se, men förutom de skorvliga trampdynorna, har hon även brun materia mellan trampdynorna

ViktorMarina
0

ojoj, ajaj.. det såg läskigt ut..!

Så illa hade inte aiia, hon var mer orangefärgad på tramdynorna och fnasig.. inte skorpor.. Och det verkar bättre nu också!

Hmm..

sarae
0

hittar inget bättre på nosen. Här har hon bara putte lite. hon brukar ha det längst hela mungipirna, och hon ser nästan lite rynkig ut i huden. ibland sprids det även upp runt nosen. Just nu har hon inget alls, och huden ser helt normal ut. men det kommer alltid till baka

Sarah
0

Gissar helt klart svamp.

sarae
0

#33 det  är det som jag oxå gissat på. men inte enligt veterinären

har du några bra tips på vad jag kan använda för medel?

Soffi
0

#29 Titta på inlägg 14+15

Sarah
0

Tyvärr inte.. har inte haft någon med det problemet. Men, vad använder man på katt eller hund om de får svamp?

sarae
0

fungoral eller liknande skulle jag tro. har testat det, men det hjälper bara i upp till 1-2 dygn

Strumpan
0

är det ngn som har gjort en biopsi?

Mvh Jenny

Sarah
0

men svamp är ju smittsamt. om det försvinner ett tag så verkar det ju som att det är rätt medel. kanske måste du även stostäda med svampdödande medel?

sarae
0

#39 men det har inte smittat de andra under dessa dryga 2 år. Om det är seborreah som jag har trott så är det inte smittsamt, och är i så fall bara en symptom på något annat. te-x allergi

veterinären tog skrap prov och tittade under mikroskop, men sa att hon inte hittade något.

Strumpan
0

Jag tror att allihop har olika fläckar. När det gäller mina djur så tror jag att det är allergi eftersom det försvann isamband med att jag slutade med mjukmedel när jag tvättade deras saker….

Mvh Jenny

sarae
0

här har det inte blivit bättre när jag tog bort mjukmedel. har provat olika kattsand för att se om det blev bättre, men inget. trodde ett tag att det blev bättre när jag bytte till pellets, men det kom tillbaka. Inte heller mat byte, laxolja och all jordens antiseptiska, ja allt möjligt krämer…tror jag har köpt ett 20.tal nu. men hon verkar inte besväras av det.

Sarah
0

Låter jättekonstigt. Alla är ju kanske inte lika känsliga för smittsamma saker dock. Har du testat en dunderkur på henne och samtidigt decinfecerat lägeneheten? Longshot kanske.

sarae
0

#43 yup. Fast descinfecera lägenheten gör jag nog ett par ggr i veckan i alla fall. hehehe (jag vet, ska söka hjälp för min städhysteri!). Jag tror mest på foder allergi just nu. möjligen kolhydrater (eftersom jag testat olika typer av kött baserade torrfoder). Helst skulle jag vilja se om hon blev bättre om hon bara åt kött…men få den damen att äta kött e lika lätt som att plocka ner månen å låsa in den i garderoben eller nått.

[tiiia]
0

#44 det kan ju faktiskt tillomed vara så att de reagerar på rengöringsmedlem som du använder. Fundersam bara en tanke alltså.

sarae
0

#45 fast jag har bytt rengöringsmedel hela tiden. Provade nytt varje vecka fram tills jag fann speedball. Och då har jag kört med b.la såpa, super 10 (så ofarligt att man kan dricka det) allergivänliga grejer osv osv. och det har inte varit nån skillnad

Smex
0

Nu har jag ingen bra bild på min hane. men jag tror att Lamio har precis samma som din Buffy, sara.

Han är helt torr under tassarna och fungoral hjälpte inte. Han har små prickar över nosen och runt snoppen. Det går att kratta bort, det är som mjäll men ändå inte.

Hittade ingen bra bild. Skall se om jag kan ta en bättre sen under dagen.

JossanH
0

#47 ja, han ser ut som buffy. Han såg ju väldigt "utsatt" ut igår när jag träffade honom. Som sagt, det verkar ju komma och gå lite. Lamios trampdynor var ju nästan det som såg värst ut- precis som på Buffy såg det ut!

#14 & #15, jag menar inte såna fläckar som Lucifer har. Det är helt normalt och kommer ofta i samband med nya pälsen.

#18 nja, det låter ju som sagt bara som vanliga hudfetter och det är inte det här som vi pratar om.

Låter som att det här är något som ligger kvar i kroppen och är mer aktivt under vissa perioder och mindre aktivt under andra. Herpesvirus tex beter sig ju så.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Smex
0

#48 så Lamio har herpes? =P

[Catteklina]
0

Min tös får ibland någon orange konstigt vid nosen och munnen, men har inte en aning om vad det kan vara.
Hon hade inget som liten valp, utan har kommit nu på senare dagar.
Syns på bland annat denna bilden att hon har någon "missfärgning" ovanför nosen, där hon annars är vanligt hudfärgad.
Vetten vet inte vad det kan vara.

sarae
0

#50 precis så kan buffy oxå få

JossanH
0

alltså jag vill verkligen, verkligen veta varför vissa illrar får det här… Det verkar ju trots allt vara ganska så utbrett.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[tiiia]
0

Just nu har båda grabbarna här hemma sånna där "prickar". Kom nu under pälsbytet, så jag antar att det hör ihop med det :)