Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1707 ggr
towa
0

Hjälp, min iller sjuk?!

Imorse när jag steg upp upptäckte jag att min iller hade en knuta i magen, ungefär lika stor som en pingisboll. Detta hade hon inte igår utan måste ha fått över natten. Blev verkligen orolig, men litar inte på våra veterinärer då de säger att det inte är speciellt förtjusta i illrar. Tänkte därför först se om jag kan få någon hjälp här innan jag vänder mig till dom.

Jag sökte på internet och knutan sitter i samma område som mjälten. Kan det vara en förstorad mjälte och kan den bli så stor över en natt?

Hon blev nyligen steriliserad men såret är läkt och det var aldrig några problem med det. men kan det ha någonting med det att göra ändå?

Hon är hur pigg som helst, leker äter och busar. Går på låda som hon ska och allt där ser okej ut.  

Har någon en aning om vad det kan vara för någonting ?

Ceciliaolucifer
0

Det är fällsäsong så det är inte omöjligt att det är päls. Min Lus hade en hårboll på 200gram som höll på att kosta hnm livet.

Men har det uppkommit över natten så skulle jag vara ordentligt orolig och misstänka att hon ätit ngt riktigt dumt.

Har du paraffinolja eller vaslin? ge henne det och se om det kommer ut ngt. Försöker hon gå på låda hela tiden så är det också en varning.

Kolla allmäntillstånd hela tiden, att hon inte är uttorkad. Ta i nackskinnet och släpp, det ska falla tillbaka snabbt och smidigt annars är hon uttorkad och behöver vätska. Kolla så att hon äter.

Leta efter spyor under soffa och säng och under möbler. Har hnm ngt som blockerar så har hon troligtvis försökt att kräkas.

skrollan
0

usch vad hemskt. lycka till!

ViktorMarina
0

Det låter inte alls bra.. Hur gammal är hon? Sök reda på en veterinär ni kan åka till, för oavsett vad det är så låter det som att hon behöver komma till en veterinär! Även om det "bara" är nåt som stoppar så låter det som att det är så pass stort att det behövs opereras. Har ni nån veterinär som ni kan åka till, även om det är en bit bort?

Stopp i tarmen är en av de vanligaste dödsorsakerna hos iller. Sen kan det ju vara en tumör eller liknande, eller nåt som är förstorat! Jag tycker det låter akut iaf, så jag hade letat rätt på en veterinär och åkt dit så fort det bara var möjligt!

Ceciliaolucifer
0

Sånt här är knepigt. En mjälte blir inte så förstorad över en natt. Det låter lite skumt. Men att en mjälte blir förstorad och inflammerad kan bero på att illern har en infektion i kroppen. Det kanske kan ha ngt med steriliseringen? Nu spekulerar jag bara.

Men när en iller har fått i sig ngt och blir sjuk av främmande föremål så går sjukdomsförloppet snabbt. Och illrar har en förmåga att bli sjuka och dåliga på helger och sena nätter.

Jag vet illrar som har ätit saker som sedan lagt sig i magsäcken och legat där ett tag innan det börjat vandra igen. Sen när det vandrar igen så har det varit en total chock för ägaren.

Om du åker in med henne så begär att dem palperar ordentligt. Kontraströntgen är mest effektivt för att hitta främmande föremål. Eftersom du tror att mjälten är förstorad så borde dem kunna känna det genom att palpera med försäkerhets skull så kan dem röntga henne och då kan dem även i vissa fall se främmande föremål också. Men kontraströntgen är guld värd!

sarae
0

tyvärr är det inte alls omöjligt att det rör sig om en tumör eller liknande. Vid t.ex lymfom/juvenilt lymfom, kan tumörer i princip "dyka" upp över en natt. Men självklart kan det även röra sig om främmande föremål. Hur som helst bör du ta dig til len veterinär, genast!

towa
0

Nu har vi varit på djursjukhuset med henne. Efter palpation och 4 röntgenbilder vet de fortfarande inte alls vad det kan vara så de behöll henne. Ska förmodligen öppna henne inatt för att se vad det är…. 

Tack för alla snabba svar. hoppas nu bara på att allt skall gå vägen.

ViktorMarina
0

#6: Vad bra att ni fick komma till veterinären! Kändes det okej att lämna henne där, verkade de bra? Hoppas verkligen att det går bra för er!

towa
0

#7 De verkade toppenbra. Nackdelen är att några av veterinärerna där är bra, några är dåliga och man vet aldrig vem man hamnar hos. Men dom idag verkade jättebra… Men det är ju som alltid lika jobbigt att lämna bort sitt djur i någon annans händer, medans man själv bara väntar ut tiden.

sarae
0

vilken tur! skall hålla tummarna för henne

gjorde de kontrast röntegn eller vanlig röntgen?

Ceciliaolucifer
0

Bra att ni åkte! Tänk på att han är under veterinärvård och händer ngt så får han hjälp på en gång! Aldrig kul att lämna bort, men händer det ngt ikväll så får han hjälp på en gång.

Sarah
0

Inte för att säga att det inte är något fel, om man har en dålig känsla ska man åka till vetten. Men, jag har själv tagit en fullproppad mage för något konstigt då jag var ny med iller.

towa
0

har nu haft henne hos vetrinären över helgen. Det hjälpte inte mycket. De öppnade upp henne, för att konstatera att det var njuren som var fylld, men mycket mer än så kunde de inte säga eller göra.
Slutsatsen av hela den biten är att man aldrig mer skall lämna in sina djur till Malmö djursjukhus. De har behandlat en väldigt dåligt, tagit multum betalt, och inte gjort ett dugg rätt.. Tex så sa veterinären när vi pratade med henne imorse att det var en "Test operation, för se om hon klarade av att bli operead". Låter i mina öron som en väldigt onödig risk att ta på ett djur som har extra svårt att vakna ur narkos.

I vilketfall har vi själva gjort lite efterforskningar på det hela, och misstänker att det är "Hydronephrosis".

http://books.google.se/books?id=t_8ePlBwx3EC&pg=PA73&lpg=PA73&dq=hydronephrosis+kidney+ferret&source=web&ots=q6z0vadPLj&sig=pNGrUQC8TDfmQu-tEtatLPtgxNI&hl=sv#PPA73,M1

Då alla symptom pekar på det, samt att hon som sagt vad precis blivit steriliserad. Iaf skall vi in med henne till helsingborgs djursjukhus nu så fort vi hämtat hem henne igen. Har iaf hört att de skall vara mycket bättre där, samt att de kan mer om just illrar.

Vad jag undrar är iaf om någon av er har nån erfarenhet utav  Hydronephrosis?

ViktorMarina
0

#12: Ojoj, det låter ju helt sjukt! Får man fråga hur mycket ni fick betala för kalaset? Det låter som att ni gör helt rätt i att aldrig mer åka dit iaf..!

Hoppas nån kan dela med sig av erfarenhet av hydronephrosis. Ska läsa lite om det nu..

towa
0

#13 Jo, glad är man ju inte. Men eftersom jag känner att min lilla Freja är värd mer än vad pengar kan erbjuda så slutar vi inte kämpa förens där inte finns något kvar att göra… Just nu är notan uppe i 9000:- för absolut ingenting. mer än onödiga risker då.

Tycker bara det är sorgligt att ett djursjukhus kan behandla sina kunder och djur så illa… har nu i efterhand även fått höra fler som delar min åsikt om deras kompetens.

sarae
0

#12 bor du i skåne så har du tur!!! Ni har nmäligen Torkel Falk dä nere, och han är en av sveriges iller experter. Tror han jobbar hos "din veterinär" en jag e osäker. hur som helst tycker jag att du skall satsa på att boka en tid hos honom.

Ska kika på sidan sen, måste kila nu. men har aldrig hört om det innan vvad jag vet av att läsa namnet

Lenore
0

#15 Du har rätt, Torkel Falk jobbar hos Din veterinär i Helsingborg. Tele: 042-20 20 00 för tidsbeställning.

Deras hemsida är www.dinvet.nu

Lunic
0

Jag kan tala om för dej vad det sannolikt är: CYSTISKA NJURAR (sök på cystic kidneys). det är vanligt på iller, särskilt i USA. Illrar kan leva med det om man tar bort den sjuka njuren, men om båda njurarna blir sjuka så är det slut tyvärr. Andra orsaker kan vara att det är stopp i urinledaren till den sjuka njuren och då får man ta bort njuren helt enkelt. Hoppas ni kommer till en bättre vet och att er iller blir frisk!!

FerretCrow
0

hua vilken hemsk vett ni kom till. men hoppas det ska lösa sig nu och att eran lilla tös ska bli frisk

Lunic
0

Läste #0 igen och såg att hon blivit steriliserad. Det kan tyvärr vara så att dom skadade urinledaren eller att det blev infelktion/inflammation eller samman växningar där så det blev stopp och samlas nu urin i njuren. Bara en tanke…urinledaren går precis där dom opererar.

towa
0

#19 Det konstiga är bara att hon inte alls varit dålig efter hon steriliserades. det var inte förens 1 månad efter som detta helt plötsligt kom på en natt. Tycker bara det låter som oavsett vad felet beror på, så vore det bästa att plocka bort den sjuka njuren.
dock känns det inte som vet. håller med mig, men vi får se vad dem i Hgb säger om saken.

Sarah
0

Oj. Håller tummar för att allt sa gå bra.

Satmaran
0

Hu vad hemskt! Stackars liten tös. Jag har själv aldrig velat anlita djursjukhuset i Malmö utan går till Jiri Hospis på Köpenhamnsvägen här i Malmö. Han är underbar!!

Hoppas att det löser sig med tösen.

Finns det en ansvarsnämnd att vända sig till när det gäller veterinärer? Någon som vet?

towa
0

Nu är hon lämnad på djurjsukhuset i Helsingborg för undersökningar och tester idag.

Problemet är bara att när vi pratade med veterinären där igår sa hon att hon inte var säker på att man fick operera bort njurar på djur i Sverige eftersom det kunde leda till onödigt lidande. Har själv letat i lagen nu och hittat att man får genomföra de operationer som djurets sjukdom kräver. Är det någon här som har någon aning om denna sortens op gjorts i Sverige förr, eller någon som vet någon om någon lag som tillåter det. För som det är nu så kan det komma till att det är det som behövs göras.

Självfallet vill vi inte att hon ska lida bara för att vi inte vill släppa taget om henne, men vi lyckas inte hitta någonting om hur mkt smärta en sådan op tillfogar en iller. Någon som vet och kan hjälpa oss?

skrollan
0

putt

towa
0

Nu var det dags att uppdatera er lite igen. Har nu pratat med veterinärerna från djursjukhuset i Helsingborg. Har fått väldigt hoppfullt besked. De hade ultraljudat njuren på henne och kommit fram till att hon har hydronephros och att hon kommer att klara sig. Det enda dom ska göra nu är att ta ett blodprov, sen ska hon få komma hem, förhoppningsvis redan imorron.

Som det ser ut nu kommer hon kunna leva ett fullt normalt, smärtfritt liv utan att man behöva operera bort den sjuka njuren men tillstöter det problem så ska dom ta bort den.

Vill verkligen starkt rekommendera djursjukhuset i Helsingborg! Dels för deras underbara veterinärer och trevliga sätt och inställning, men även för deras priser. Ta ALDRIG era illrar till djursjukhuset i Malmö! 

Är det någon som har erfarenhet av illrar med bara en njure?

FerretCrow
0

åhh vad skönt att höra lite glada nyheter frpn er =)

sarae
0

#25 va skönt att ni fick lite positiva nyheter. Jag har hört talas om ett par illerar med bortopererad njure, och de har levt ett i princip normalt liv

Aviendha
0

Vad skönt! Men med en njure borde de ju klara sig, generellt sett så anpassar sig kroppen till det, min mamma har bara en njure och det märker hon inte av. Hur de nu är med en iller är en annan sak, jag vet men det är ju tuffa djur så det ska nog gå vägen. Grattis till de goda nyheterna =)

Lunic
0

Vad skönt att ni äntligen fikc komma till en vettig veterinär! Men sa dom nåt om orsaken till hydronefrosen då? För det är ju inte en sjukdom i sig utan bara ett symptom på att nåt e fel. Cystiska njurar ex. Har hört talas om illrar med cystiska njurar/njure där dom kunde undvika op och förlänga liv och hälsa genom att åka in då och då och tömma vätskeblåsan i njuren när eller om den blev för stor. Blir det smärtsamt eller mycket dåligt tas njuren bort. Förresten OM det är cystiska njurar så anses det vara ärftligt (kan vara bra att veta för dom som avlar):

http://www.peteducation.com/article.cfm?articleid=1697

towa
0

#29 Förmodligen var det pga misslyckande vid hennes sterilisering som ledde till detta. Men det har inte gått att verifiera helt ännu.

Dock av vad vi fått höra så skulle det vara väldigt svårt att tömma hennes njure, samt att det inte skulle göra ont på henne efter en 3/4 dagar.

Satmaran
0

Skönt att höra att din älskling klarar sig och att ni hittade en vettig veterinär till slut. Lycka till och hoppas att hon blir helt frisk igen.