Insider
Kollar på Insider om hyresgäster med katter som fått betala stora summor för att sanera lägenheterna efter att de har flyttat, pga av katturin. Illrar är väl ännu värre en katter om man jämför. Tur att man har bostadsrätt :P
Nån som råkat ut för det? Att de fått byta tapeter, golv etc?
#0 Till mig sa Anticimex att det var lättare att sanera efter en brunstig illerkille, än efter katter.
Mvh Ammi

Sitter också och tittar.. Men katturin luktar värre va?
Vi ska ha hit mäklare på tisdag……
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Tror nog det är lättare med iller med tanke på att stanken inte är lika stark. Men blir lite förvånad över att de tvingas betala dessa summer!
"Chaos is a friend of mine."
mmm man blev lite orolig:P Men jag har en katt här hemma, och jag har bara känt att det luktat kattkiss när jag varit i lägenheter med massa katter och där de kissat under soffor och så. Här luktar det inte katt kiss, han har bara gått på låda.
Tror det beror helt på vilka material som används i lägenheten.
Hade en lägenhet med trägolv en gång som behövdes bytas när jag flyttade. Jag slapp pga att det var ett undergolv de bara hade slipat och det var stora springor mellan plankorna.
Behöver man byta nått när man flyttar så ska man se till att man får åldersavdrag. Ex blir ett 25 år gammalt golv förstört och det är beräknat att hålla i ca 50 år så ska man bara betala halva kostnaden.
Sara
#5 smart detta med årantal , det ska jag kolla upp när vårat halgolv ska bytas. det är äckligt! Mattan har släppt i hörnen vid dörren där skostället står, och så har illrarnas olyckor hänt bakom toalettdörren (öven hallen) så gissar på att nä'sta gäst vill byta golv!

illrarna har inte samma amoniak i urinet som katter har

japp vi fick betala ett plastgolv 2500:- när vi flyttade från våran 3:a, rummet var jätte litet annars hade det väl kostat multum
shit.. min förre inneboende hade ju katt som kissade över allt i hans rum. finns 2 rätt stora fläckar som jag inte fått bort. kan det verligen vara så illa? ni som fått betala hade ni väldigt petiga hyresvärdar?
Nu hyr jag ut lghten i andra hand till en tjej och kille med två kattungar.. de sköter ju inte djuren så de har råkat låsas in i ett rum. När jag var där för att kolla om jag fått någon post fel så hade de kissat på en plast påse på golvet.
men det borde väl dom med katt få betala om det nu är så att jag blir skyldig till att ersätta ett golv?
Sorry jag stjäl tråden lite och frågar. hur gör man när en andrahands inneboende tex har katt som kissar och förstör golvet som jag sedan måste betala tex två år efetr andrehands inneboenden flyttat ut?
Jag vill men jag kan inte ha katt för jag är allergisk. Så jag kan ju bevisa att jag inte ägt en katt iaf. Har endast ett märke från illern i min garderob som är ca 1*1½m så det är ju enkelt att byta själv.
ah blir orolig att åka på värsta räkningen om jag säger upp lghten
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#9 vad står det i kontraktet? Har ni skrivit (du och den du hyr ut till) att de skador personen vållar ska betala? Jag hyr i andra hand och vi skrev att om våra djur orsakar skador på lägenheten så ska vi betala. SJälvklart att om de som hyr av dig förstör golv så ska de betala, men jag tror bara att det går att kräva om det står i kontraktet

Jag har inte ens hört dem kommentera att det luktar iller när jag flyttar. Inte ens när jag hade en okastrerad hane.. Bäst att flytta under förkylningstider kanske :)
Carpe Diem

#9 #10 Ifall det är ett godkänt andrahandsavtal kan du nog kräva dom på pengar ifall de vållar skada i lägenheten…ifall du hyrt ut utan lov tror jag du är screwed…även om du skrivit avtal med personen i fråga. Så tror jag iaf.

#12 Va? Jag hyr inte ut, jag hyr i andra hand me dkontrakt och tillåtelse?
Du är ansvarig för allt din hyresgäst gör :/ Så har du inte skrivit ett kontrakt där det står att dem får ersätta skador dem själv åsamkat lägenheten så kan dem neka till att betala.
Men du har väl en månadshyra eller två i deposition? dvs dem får tillbaka det när dem flyttar OM dem följt kontraktet.
Jag skrev i mitt kontrakt att inga djur tillåtes bara för att jag vet vad djur ställer till med! :)
sen skrev jag in att om hyresgästen tappar sin uppsättning nycklar så ska lås bytas och denna stå för kostnaden. Vad händè? han tappade bort nycklarna ;)
hyr du ut lägenhet cilla?
#15 jag har hyrt ut den tidigare. Och ska göra det igen, men hyresvärden strular