Golvbrunnen..
Mina illrar har dille på att krafsa upp locket/gallret till golvbrunnar, det är det första de gör, oavsett om det är hema hos mig eller hos någon annan..
Varför? Dessutom så dricker de vattnet där.. Känns inte särskillt fräscht. Har en stor skål vatten på toa, som jag byter VARJE gång jag går in i badrummet, så det är garanterat färskt.. Men ändå föredrar de vattnet i golvbrunnen..
Testat att ställa skålen ovanför, men de puttar bara bort den, krafsar upp gallret o ner o dricker.. Bara jag som har räs-pälsar?
Paulina

Mina är tyvärr lika äckliga =/

Mina är också lika äckliga… Men har löst de med en list under badkaret…
"Chaos is a friend of mine."
mina är lika äckliga, men tycker det är läsikigt och obehagligt så jag har fixat så dme nte kommer in under badkaret och hemma hos pappa i duschen drar jag för så dem inte kommer in.

Jodå, min oxå.. På nåt sätt är vattnet godare när man fått kämpa lite för det.. Men nu när vi har flyttat så kan man stänga duschdörrarna.. Men husse glömmer det ganska ofta. Jag la en halkmatta över för att göra det svårare för Banditen när husse glömmer.. Men vi fick en sjö när vi duschade, vatten i hela badrummet upp till tröskeln innan vi märkte det… Det rann inte ner i avloppet så bra med en matta över :P

Rensa avloppet är ju skitkul.
#0> Vad har ni för sorts golvbrunn, metall eller plast?
Ett metalllock kan man själv ta upp, bända ut/hamra ut/böja ut kantena något och sen trycka tillbaka det. Bänder man ut dem tillräckligt så får inte illern upp locket själv tillslut! :)
Plastlock har jag hört folk som limmat fast, men det låter ju inte så smart. kanske funkar det med att "limma fast" det med silicon runt kanterna (uppåt) som man sen kan pilla bort om/när man behöver rensa det?!

Tror att det är ett krav för att få kallas iller… att se avlopp som ett vattenhål mao.

#6# Håller med dig. Illrar är illrar och de tycker visst att avloppsvatten är godare än färskt fint direkt från kranen.
Hur som helst, tar de nog det som känns bäst.
Ja, limmning är nog inte så smart om man hyr =/ Man blir ju tillockmed ersättningsskydlig om man sätter upp ett enda häftstift på detta ställe..
Men det jag tänkt på är ju att det kan vara farligt, även om jag sköljer vatten länge efter jag duschat så blir de ju avlagringar o tvålrester kvar där nere, o där dricker mina räs-pälsar..
Paulina

#8 kan du inte lägga en tegelsten över då?

Jag har lika äckliga illrar jag med…
Jag har lagt en sten över brunnen. Den är tillräckligt tung för att inte putta bort men är ändå inte ivägen.
Kanske skulle funka, men jag har så liten dusch.. Skulle iofs kunna måla en snygg sten o ha där, ser lite mysko ut med en tegelsten i duschen annars ;)
Paulina

#11 ja men du behöver ju bara ha stenen där medans du inte duschar och du kan ju som sagt måla den lite fint och undrar folk är det ju bara förklara varför du har den där

#8> Menar inte att du ska limma med ett lim som gör det permanent. Men om man bara sätter det på ovansidan, med tex latex (som blir mjukt) så kan man pilla bort det med en kniv när man flyttar/ska rensa avloppet. Använd inte för mycket bara… :)
Nä, tvålrester och sånt skitvatten är nog inte så supernyttigt att dricka… *blurk*
Stenen funkar hyfsat, om inte dina illrar är starka nog och gett sig fan på att få bort den… hehehe…

jag satt fast locket med silicon.. =)

Haha, det kom jag på Pysen med när vi var och hälsade på min farmor. Vi kunde inte förstå vem i h*lvete det var som hela tiden flyttade på brunnslocket. Och sen stod jag och lurade på Pysen när han var inne på toan, och upptäckte då att det tydligen var både kul och gott att vara och leka i golvbrunnen x)