Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 808 ggr
Alley-Pang
0

Kastrering

Hej allihopa! Imorgon ska min lilla tjej kastreras och jag är SÅ nervös!!

Vad borde jag tänka på innan jag åker iväg och när jag kommer hem? Jag ska åka tåg/buss dit och är orolig att hon ska frysa i buren då det har blivit kallare ute. Borde jag kanske lägga in extra ullfiltar eller nåt?

Guteillern
0

#0 Ta med 2 små petflaskor och något att bädda in henne i.

När du hämtar henne, ber du att dom fyller petflaskorna med varmvatten och lägga in dom i transportburen. Hon ska ha bäddmaterial mellan sig och flaskorna, så det inte blir för varmt åt henne.

Hälsningar
Ammi

LiindaLarsson
0

hon ska ha vatten med sej ,, men ge henne ingen mat (torrfoder,, hon kan få det i halsen när hon fortfarande är groggy). du kan ge a/d mat efter kastreringen det köper du på djurskukhuset,, det är som en mjuk gägga som ger dom nbäringsersättning eger kastreringen och den på skyndar läkningen av såret oxå.. fil får du gärna lägga in om du vill.. det du ska tänka på när du kommer hem är att inte låta henne leka dom första dagarna .. (klättra hoppa mm) jag har nyss kommit hem fårn min kastrering med min iler idag :)

Lycka till

/Linda

Alley-Pang
0

#Ja, jag vet. Hon kommer bli galen av att inte få leka! :P Hur länge bör man vänta egentligen? Och hur gick det med kastreringen av din iller? Jag är så nervös! Det är första honan jag har.

LiindaLarsson
0

#3 det räker bara i 2-3 dagar så såret iallafall har fått läka lite sen kan du leka lite lätt men se till så hon inte fastnar med stygnen i filtar eller i nått annat :)

ja det kan jag förstå jag har juvarit med min andra hona på kastrering nu och jag är alltid näärvös men det finns inget att oroasig för.. när du lyfter i henne var noga med att inte bara ta henne i armarna längst fram ta fort under rumopan så inte stygnen dras ut och att såret rivs upp :)

Alley-Pang
0

Ah, okej. Det hjälpte mycket! Tack =)

Madde
0

#0: Jaså ska du in och kastrera din ena iller i morgon.

Frank här hemma ska kastreras i morgon och det blir min sambo som lämnar honom och så hämtar jag honom efter 16.

Så jag håller tummarna att allt går bra för er.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Alley-Pang
0

Japp. Det är ju den nya tjejen. 

Åh söta Frank ^^ Tack, vi håller tummarna för er med!

Sara
0

Så Frank ska sluta som avelshanne. Synd det finns ju så få avelshannar.

Sara

Hayley
0

#6 men du madde, även om Frankie boy ska kastreras så hälsar inka här hemma att han fortfarande får ta sin plikt som pappa och komma hit o ta hand om minigrisarna! han ska inte tro at han kommer undan så lätt =P

KerstinL
0

Skorpan är inne på kastrering just nu.. ska hämta henne kl 15, usch vad tiden går sakta!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

FerretCrow
0

Hur länge brukar era vara inne för kastreringar? hellst honor då?

KerstinL
0

dom gångerna jag lämnat in mina så har dom varit där mellan 08:00 och 16:00 , idag ska vi hämta skorpan kl 15 och det är den tidigaste tiden vi fått för avhämtning.. ; )

Cool

FerretCrow
0

#12 för thyra ska lämnas in 08:20 imorgon men då mitt tåg kommer tidigare till staden lämnar jag in henne strax före 8 redan och sen ska jag iväg några mil från staden typ 3 mil kanske och hämta min nya bil med mera men då har jag gått om tid att spela på=)

skrollan
0

#12 det var ungefär samma här med tider.

KerstinL
0

På roslagstull brukar dom fråga vilken tid som passar bäst.. men det spelar nog ingen roll var man lämnar in dom, dom vill nog att illern ska vakna till ordentligt innan dom skickar hem den.. ; )

Cool

FerretCrow
0

#15 jo precis dom vill se att den är okej lixom. ja jag hoppas inte dom blir sura att jag vill lämna in henne lite tidigare men hellre det än att hon ska behöva stå ute med mig och frysa för vi har ju fortfarande minusgrader.

KerstinL
0

Vi var oxå ute i god tid i morse, typ en halvtimme för tidigt, men vi satte oss i värmen och väntade på vår tur bara ; )

Nu måste jag lätta, ska vara där om mindre än en timme…

Bye bye

Cool

FerretCrow
0

#17 okej jo men det ska ju inte vara problem att lämna in henne lite tidigare tror jag. annars får jag kika runt i butiken litegrann. jag brukar försöka sitta så lite i väntrummet som hellst med Thyra då hon är livrädd för hundar. så då blir hon stressad så då står jag hellre utanför rummet och väntar

KerstinL
0

Nu har vi kommit hem och Skorpan mår jättebra! Pigg och glad, trots "burvila".. Skrattande

Cool

FerretCrow
0

#19 får hon burvila?

Madde
0

Nu är Frank kastrerad han oxå. Han får vara i buren tills han vaknar till ordentligt. Så att han inte gör illa sig.

Men för första gången på flera månder är det tyst här hemma. Ingen iller som poppar konstant. Det känns lite konstigt.

Men tyvärr kommer han nog sluta poppa nu när kulorna är borta. För när han gick ur brunsten försvann det helt.

Han heter ju inte Frank Zappa för inget. (min lilla poppare)

Alley-Pang
0

Det gick bra för min tjej med =) Hon är fortfarande trött och vi har sovit tillsammans några timmar. Hon var jättehungrig när vi väl kom hem! Kändes lite plågsamt att mata henne med så små portioner.

Och Madde, vi var båda på annalysen =D Dom sa att det var en till iller där och det visade sig att det var Frank ^^

KerstinL
0

Hon fick burvila ett par timmar  sen kom hon ner till mamma i sovrummet! Vill inte släppa ihop henne med tjejerna än eftersom dom (mest Crystal) vill döda den nya råttan som invaderat deras hem. ska vänta tills såret läkt, sen är det bara att bita i det sura äpplet och känna stanken genomsyra vardagsrummet igen ; )

Cool

Madde
0

#22: Yes det var frank. =)) Hörde att ni hade hämtat henne när jag hämtade frank.

Inte varje dag de kastrerar 2 illar på annalysen i örebro. =)

Hur mår era illrar idag då? Frank kom igång sent på kvällen och var överallt och ingenstans som vanligt.

Dock fick han ta det lugnt i natt och under dagen. Nu är han ute och umgås med de andra som vanligt igen. =)

KerstinL
0

Här är det en liten tös som traskar runt och ger blickar som säger: "vad har jag gjort för ont för att förtjäna det här??"

Cool

Alley-Pang
0

Lillan var väldigt seg och frusen i början. Vi sov och gosade lite i sängen och då blev det bättre. Nu är hon ganska pigg och vill ut ur sovrummet, men hon får vara där tills imorgon iag.

FerretCrow
0

min tös gick det oxå bara bra för, kommer med mer info imorgon är ruskigt trött nu har storhandlat i 10 timmar typ