Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 701 ggr
Aelsklinn
0

Konstigt bajs

Lucy bajsar så konstigt. Ena dagen kan det vara jämnt brunt färgat och löst (typ senapskonstistens) och andra dagen är det liksom brun-grönt och grynigt (dessa gryn-basjar är också ganska smala). Såhär håller det på att växla hela tiden.

Sjuk verkar hon inte vara, hon är väldigt pigg och äter och dricker precis som vanligt. Vikten är bra och pälsen är också fin. Jag har också svårt att tro att det skulle kunna bero på fodret. Hon har fått samma blandning ända sedan hon kom till oss (50/50 Vitaline och Totally Ferret) och i början var hennes bajsar helt normala. Vi testade att ge lite paraffinolja för att se om det ¨är något som blockerar, men inget kom ut.

Någon som vet vad dessa konstiga bajsar kan bero på?

LiindaLarsson
0

magsjuka kanske?

sarae
0

gröna bajsare beror oftast på att illern inte smälter maten ordentligt. när det passerar för fort genom matsmältningsystemet, kan bajsarna bli just gröna, samt gryniga. det gryniga rör sig ofta om osmält fett. De flesta illrar kommer att bajsa så här då och då, men att hon gör det ofta vet jag inte riktigt vad det beror på. Hon äter inte kött va? Oftast är det det lättaste sättet att kontrollera om det är torrfodret som gör det…

Aelsklinn
0

Det verkar vara precis som du däger Sara - Ibland ser det nästan ut som små matbitar i bajset som inte har blivit smälta alls. Finns det något jag kan göra? Hon äter tyvärr inte kött.

Kan det bero på fällningen? Att hon får mycket hår i magen och så?

sarae
0

det kan det vara. Rubbningar i matsmältningssytemet brukar oftast framkallas av stress och byte av kost. men det verkar ju inte vara fallet i detta. Det kan ju vara så att hon inte funkar så bra på just det fodret ni har. Äter hon inte kött får man spåna vidare. Det kan vara värt att testa att ge henne A/D mat några dagar, eftersom det är lättsmält. Så kan ni se om det beror på fodret hon får.

monicany
0

prova att blöta fodret så att kroppen hinner me att ta upp den näring som hon behöver. Äter hon ovanligt mycke å ofta? kan detta vara värt att prova.

Aelsklinn
0

Hon äter inte ovanligt mycket (Det gjorde hon däremot när hon kom till oss i höstas och hon var jättetjock! Jag misstänker att hon fått foder som inte passade iller rent näringsmässigt. Då åt hon mer än vad hon sov!). Hon äter helt normalt och dricker med. Kanske bajsar hon lite oftare än vad hon brukar, men det är ju logiskt om hon inte kan ta upp maten ordentligt.

Fick tips av Guteillern att testa att fresta med kyckling-ryggrad. Det gillar tydligen många illrar, även om de inte tycker om kött. Ska testa det.

Jag tror att det mest handlar om att hon är i fällning och går ner sitt vinterfett också. Man blir alldeles luden på kläderna av att hålla henne i famnen nu. Hittills har hon varit för tjock för att ta sig upp någonstans, men när hon har gått ner allt fett kommer vi troligtvs få illersäkra om hela lägenheten. då blir hon pytteliten och hon har klor som en katt! Glad