Bur säljes
En Ferplast furret XL säljes.
Nypris ca: 2000 Säljes för 1000kr
Har varit använd i drygt en månad. Finns i Skövde
Kontakta Emelie: 0730-947342

Hade jag inte varit arbetslös så :D
golf.ifokus.se
hihihi…ja…alltid ett problem ;) hade själv inte tackat nej!
å putt igen då

va du puttar sara! =P

hon är nog på putt humör i dag hehe

jag vill ha råd, nån som har pengar till salu? :P
vad sägs om 500:- för 10 kronor? 
golf.ifokus.se
Vad ska man med denna till?

#8: Kan faktiskt finnas många användningsområden för en bur. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
att ha som krypin åt illern kanske, hänga upp hängmattor i kanske…ha maten i…självklart ska den stå ÖPPEN hela tiden….men det finns faktiskt de som inte har möjlighet att snickra ett hus, eller bygga om en garderob…då får en öppen bur duga som krypin….sen har man ju faktiskt burar på utställningar…

ingen som ville sälja 500-lappar till mig nej…
golf.ifokus.se

jag behöver en i utställningssyfte.. om jag nu kommer åka på några men det tror och hoppas jag. lite mycket pengar dock..går den att fälla ihop?
ja, ok som utställningsbur lite stor kanske. Men dyrt och opraktiskt krypin, eller? o ska de va krypin måste man ju täcka den… Jag menar inte att vara besserwisser o förstår att en iller kan ha det bra på många sätt.. men denna är ju faktiskt ämnad att vara just bur, den är ju jättestor?

jo det är sant, den är väldigt stor. för stor för mig.. så länge man inte har en hel drös illrar =)

Så jättestor är den väl inte? Tror nog min utställningsbur är större faktiskt. Så att ha stor bur på utställning är bara ett plus. Speciellt om man ska sova över i någon stuga eller på hotell med dem också. Då måste de liksom leva bur liv en helg. Sedan på husvagnssemestern är det bra. Om man har små valpisar som föds upp så är det bra med en bur de första veckorna så att mamman och bebisarna får vara ifred.
Audiatur et altera pars
nja så stor tror jag inte den är..i alla fall inte lämpad att stänga in illern i annat än på utställningar….hade faktiskt en kanin bur innan som stod öppen till mina små, med hängmattor och sånt och den var väldigt uppskattad! av alla utom mig som tycket den var ful, så exet snickrade ihop ett 4 vånings hus istället….
jag vet faktikst inte om den är ihopfällbar…det finns nog några här på forumet som har en sån som kan svara på det lite bättre

#13 jag har en stor ivar hylla som jag gjort om till mina och när dom är där så vet mina barn barn att man petar inte man rör inte dom för då vill dom va i fred .
Jag har inte hängt något över eftersom dom har hängtält , hänmattor o olika rör som dom kan va i där dom kan va ostörda det finns dörrar till alla våningarna förutom dom längst ner där finns inte utan dom går in o ut som dom skälva vill men där har dom sin mat o vatten .
Jag tycker det fungerar ypperligt då alla vet att när dom är just där inne då rör man dom inte utan låter dom va i fred .
som ex min dotters katt vet att det är ajaj att gå o norpa där inne för det är deras endast deras.
Men som utsällnings bur är den ok
O.B.S inget illa menat nu till någon har bara lite svårt att formuler mig.
2080x75x86,5cm. ja den är ju bara 2 meter hög… som valpbur? Skulle inte en hage vara ngt bättre alternativ? Jag skulle inte köpa buruppfödda valpar.
som bur är den olaglig osså… det blir ca 2-3 kvm totalt om man räknar båda planen.

Men sara, vet du vad du har för mått på din bur? Den är ju ganska lagom tycker jag, och ihopfällbar. Om de inte ska vara där i för länge såklart..

Men snälla Robin, de första tre veckorna när valparna är jättesmå så mår de bäst av att få vara åtskilda från de andra djuren och bara vara med mamma. Och så en tokig uppfödare som kollar dem flera gånger per dag, men det är en annan sak.
Att kalla det för buruppfödda valpar vill jag nog inte göra. Men om du anser det, så vill ag bara säga att du inte ska köpa valp aav mig någon gång. För mina är i bur de första tre veckorna.
Audiatur et altera pars
Ja…jag tror ingen här inne på forumet har sina illrar i bur mer en ett par minuter om dagen i sådana fall….Jag flyger i taket när jag hör om folk som har illrar instängda i bur. MEN jag tycler visst att man kan köpa sig en bur om man har den öppen! Det finns inte så mycket därute på marknaden, å alla är inte händiga, så jag ser inget fel i att ha en bur som illern "egna" hem och trygghet så länge de kan komma å gå som det vill.
När valpar föda så är de blinda…å det tar ett par vekor innan de ser, men de hindrar dem inte från att krypa iväg…därför måste man ha valparna i någon form av bur eller hage så att de inte skadar sig…
Ja jag vet att de behöver ett avskilt utrymme, fritt från störningar. Ex djur. Men skulle inte sätta en iller i bur i tre veckor anyhow.. Den är för liten för det. 5 kvm +1 för varje iller, så är lagens minimum.
Ja snälla åsa, våra åsikter kanske skiljer sig lite, inte mer med det. Det händer ju ibland..

Exakt Sara, din Stitch och syskonen försökte ju rymma redan dag ett. Stackars Kiara fick springa benen av sig för att fånga dem. Till slut fick vi special konstruera buren dessutom för att de andra inte skulle stjäla de små. Så visst behövs bur ibland. Speciellt i början när det är så otroligt viktigt med maten från mamma hela tiden.
Audiatur et altera pars

snälla nån nu vill jag veta vem har har pratat om 3 v.
och vad betyder detta "anyhow.. "
sedan har jag en bil bur men jag har tyvärr ingen lastbil längre att köra så dom får sitta i sin hund bur som jag gjort om till illrana i min bil.
men jag stanar var 3 dje timme om det är lagom värme ute annars är det jätte varmt så stannar vi åftare då jag nästan alltid har med dom över allt o gör långreser.

#23: det är nyttigt när åsikter skiljer sig. På det sättet skapas diskusioner och dem tycker vi om allihopa. Annars skulle vi inte vara här :)
Men en fråga, hur gör man då för att valparna inte ska krypa iväg och bli av med mat och värme? Har du ett bra förslag på det så berätta gärna, för jag kör hellre utan bur. Självklart kan jag tillägga att mamman inte sitter där hela tiden i tre veckor i sträck. Utan hon tas ut på lek och stoj därimellan när bebsarna sover.
Men som sagt var, kom gärna med fungerande förslag.
Audiatur et altera pars
25 anyhow - engelska för "hur som helst" Ursäkta språkröran. Transportbur ifrågasätter jag absolut inte på något vis.
#26 Fungerande förslag = Hage.
Bra att mamma får komma ut på bus.
#23 Snarare mer oansvarigt att ha illrarna lösa som vanligt och ha valpar anser jag. Och när valparna är så små som på bilden jag bifogar här, dvs nyfödda, då vill dom ha värme och lugn och ro , och inte ha en iller-mamma som stressar för hon vet inte vart hon ska ha valparna för att "skydda" dom från andra i hemmet.. Då är det stor risk att honan blir stressad och i värsta fall, äter upp någon valp "för att skydda" . Så att ha dom i bur den första tiden, ser jag inget problem med :). (Dock så ska honan få komma ut ofta och det ska ju inte vara någon hamster-bur storlek.)
Jag hade dock inte mina iller-valpar och mamma i bur, hade dom i ett såkallat "iller-rum" som jag gjorde, och det var måtten, 2,4x2 meter och där fanns allt det normala, toalådor,mysfiltar, ja allt det där som brukar finnas i vardagen.. =) Jag tror Tindra var glad att slippa mer min andra Iller Snowflake just då ;) .

#27: Hage är inte så bra då de hamnar på golvet som oftare är kallare, dessutom så kan det fortfarande stjälas valpar därifrån tyvärr.
Håller med dig Borgarn, viktigt hur buren är.
Audiatur et altera pars

Robin: Är bara nyfiken på hur du resonerar :) Då valparna är 0-3veckor rör dom väl sig inte så mycket, så det spelar väl ingen roll om du har ett helt hus åt dom eller en bur, eller har jag fel?
Tror att det kan vara svårt att hitta en upfödare som inte har valparna i bur dom första veckorna. Eller har jag fel?
Sen när illrarna börgar röra sig så får dom absolut inte sitta i bur enligt mig.

Kan man inte dessutom jämföra det med vildillrar? Stannar inte mamman och valparna i sitt gömställe ett tag? För isåfall borde ju en lagom stor burs utrymme kunna jämföras med vildillrarnas gömställe? Eller har jag fel nu?

#31: Jag hör nog till dem som inte direkt tycker man ska jämföra våra tam-illrar med vilda illrar. Det är så lätt att folk drar de över samma kam i allt då. Men visst är det som du säger att de vilda stannar med sina bebisar i början. Lämnar bara bo för att göra sina behov och äta. Precis som de gör här hemma. Nu är jag emot burar så jag försöker uppmana till bus utanför, men oftast är det oerhört korta stunder, sedan vill hon in till bebisarna igen.
Audiatur et altera pars

#25: Oups missade din fråga där. Vem som pratat om tre veckor. Det var jag. ;-)
För jag har mina små nyfödda valpar i bur i tre veckor.
Audiatur et altera pars

jag har bilder på när drucilla har sina valpar i valp buren och jag kan säga att oavsett hur ofta vi ställer ut buren till normalstorlek så tar det inte lång tid alls innan drucilla varit o dragit i den till minimal storlek så det knappt finnsplats för toalåda, mat/vatten och sovplatsen…Hon är av den sorten osm efter att ungarna föds får man gå in, klappa på henne, pussa lite och ge godis och visa hur stolt man är över henne, men efter ca fem minuter vill hon vara ifred. då får man knappt ställa in varken mat vatten eller byta i toa lådan. hon vill hara heeeelt ensam! tills ungarna börja gå omkring och öppnat ögonen. Om inte något händer som i år då, då visade hon direkt att något var fel och att vi skulle själpa henne. då fick vi hjälpa till men normalt sett så vill hon bara vara ensam i så trångt utrymme som det bara går
OBS bilden är på direkt nyfödda valpar så har man svårt för blod eller är ett städfreak skall man inte titta =P
Ted har en stor bur i köket i stil med den på bilden! Och han älskar den, det är hans lilla slott =)! I den kan han skutta runt och klättra runt på hyllplanen sova i sina hängmattor och ha de riktigt bra.. Han blir aldrig intvingad i buren och stannar där bara så länge han han själv vill.,,. Men oftast trots att han har massa andra gömställen hittar man honom för det mesta i buren..Där kommer han oxå upp lite från golvet så han ser lite mer vad som händer runt omkring.. Så han älskar det men alla illrar är ju individer.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Vi har ju den som Ahms-illertorg säljer. är den större än den som du har visat på kort Sara.
Den har vi står här hemma helt öppen och de gillar faktiskt och sova i den emellanåt.
Sen är den bra och ha med sig på utställningar och så. Sen tar vi av överdelen och har med den i bilen när vi ska åka långt. =) Så de har lite och röra sig på då vi har 4 illrar.
Så bur är inte alltid något negativt. =)))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#36…ja du bra fråga….jag har inte sett buren på riktigt ännu ;) hihi men den e rätt stor, men inte så stor som eran skulle jag tro
Glömde berätta att bilden är från Iller Thriller. =)))
Nu måste jag bara fråga en sak om lagen. Det Robin skriver i #23: "5 kvm +1 för varje iller, så är lagens minimum." är vad jag alltid trott, eller trodde. Nu är jag osäker.
Jag har nämligen för mig att någon här hade fått reda på att det var minst 5kvm för 1 iller som gällde, men då fick man ha 5 illrar på den ytan också. Och SEN +1kvm per iller.
Bara en fråga då jag nu blivit osäker på hur det egentligen är..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
hög dregel varning på den utställnings buren….men tyvärr så är den lika stor som min lägenhet, så jag har lite förvarings problem om jag skaffar en sån…det skulle vara om jag stoppade lägenheten i den istället hmmm
#40: Det är 5kvm för 1 iller. Har man 2 illrar blir det 5kvm + 1kvm = 6kvm.
Man plusar på för varje iller. Efter 1:a är det 1 kvm/iller.
Hmm blev nog samma som du skrev. =) hihi
#42: Är du säker? Så det är alltså inte så som jag läste här någonstans.. Blev så himla osäker..!
Men om du säger så så får jag ju lita på dig Madde :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Så har jag fattat det hela alltså.
Sen kan ju jag självklart har fel. Men det tror jag inte. =) hihi
Här har ni en länk som visar att ni båda har rätt ;)
sidorna 15 och 31
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf

Förlåt mig Åsa jag missade det .
men det är som Domiino säger vi drar ut till full storlek men Drucilla drar in så hon kan stå i skälva valp lådan (sängenh med fram tassarna o baken i toa lådan sedan vill hon ha matt o vatten prisic i gemte sig

#46: Ja, jag har aldrig varit med om en hona som vill ha stort utrymme när hon ska ha sina valpar. Kiara fick ju sina valpar för tidigt och gick självmant in och gömde sig och valparna i den öppna buren. Så de vill helt klart vara i fred och gömma sina bebisar. Jag tycker inte det är samma sak som att föda upp illrar i bur. För när valparna öppnar ögonen och börjar röra på sig då är de ju inte instängda längre liksom.
Audiatur et altera pars

nä det måste ju va så efter att ha pratat o frågad mig runt så vill dom gärna ha lugn o ro o litet.
Men när dom har öppnat sina ögon då vill hon att den ska stå öppen o då står den öppen . Det verkar som hon vill att vi då ska ta över för oftast så går hon o läger sig någon annan stans en stund så får vi passa valparna tills hon känner att det är mat dags .

#48: Ja då vill de gärna ha lite avlastning. Vilket jag tycker är bra, för då börjar människor träningen här hemma på allvar liksom. ;-)
Audiatur et altera pars

mm den gör det . hihi det är inte lätt att sitta på golvet o ploka illarar som vill kissa lite över allt o samtidigt försöka att mumsa på ett finger dom gaddar i hop sig liksom hihi.
Men samtidigt är det ganska kul fast det är ett kanon jobb man läger ner man glömer ju både mat o tid o rum när dom har kommit upp den åldern att mamman vill att man ska ta över hihi
#42 När vi ringde och pratade med jordbruksverket så sa dom att EN iller får ej ha mindre än 5kvm. man får ha upp till 5 illrar på den ytan och sedan är det +1 kvm per ny iller. Det blir alltså 5 kvm för 1 iller, 2illrar, 3illrar, 4illrar och 5 illrar. 6kvm för 6 illrar, 7kvm för sju illrar…
jag har en stor utställningsbur som jag alltid har uppställd här hemma. Oftast så väljer illrarna att sova där för det finns en massa sköna hängmattor och sånt. Dom har flera andra krypin, men väljer i regel buren. så JA, en bur kan verkligen uppskattas av illrarna!
Sajtvärd på Iller.ifokus
å putt igen

#52, fick du nån klarhet i om buren gick att fälla ihop?
vad jag vet så kan man ta isär alla gallersidor. dom sitter fast mha skenor i varje hörn. så gallret blir helt platt. Mycket prakriskt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
ooh missade denn afråga sorry! tack Jossanh! ja jag vet ju inte så mycket om denna bur…men som jossan däger tror jag man kan plocka isär den…borde väl finnas mer info på freplast hemsida?
hur har det gått???

Exakt, finns buren kvar?
Audiatur et altera pars
buren finns kvar så anonsen e fortfarande aktuell!

Lite sugen är man ju… skulle verkligen behöva en bur man kan fälla ihop.
mm säger detsamma….måste bara spara pengar först ..suck

Jag vet att de flesta här avskyr stängda burar till illrar, men på natten då Tindra sover har jag faktiskt buren stängd. Det funkar bra här, för hon sover endå bara i den och på morgonen när hon vaknar så öppnar jag ju, och då är den öppen hela dagen. Hon gillar sin bur och känner trygghet där vilket jag tycker är bra! Har märkt att om jag rubbar någon av hennes rutiner så påverkar det hennes rumsrenhet på en gång så eftersom det alltid varit såhär så förblir det så. Hon sover ju hela natten tills jag väcker henne endå.

#61 Är du säker på att hon verkligen sover hela natten? Jag tycker att det är fel att stänga in de även om det "bara" är på natten. Jag klarade inte ens av att stänga in tjejerna i köket utan tycker att de har lika stor rätt som oss att få vara i hela lägenheten under hela dygnet!

Av säkerhets skäl hade jag mina i bur på natten förrut. Nu har de eget rum. Också av säkerhetsskäl. Och hälsoskäl också, då de varma dagar föredrar sitt rum framför våra.
Men i alla fall, jag är ju inte direkt någon som sover så mycket så jag har studerat hur illern beter sig i bur på natten. Senaste studien gjorde jag på semestern nu i somras. då satt de i burar.
De sover mycket, sedan går de upp och äter sedan går de på lådan och så sover de en stund till. Detta mönster upprepar sig under natten flera gånger.
Att ha illern i bur dygnet runt som vi har på semestern är ingen ultimat lösning. Men att ha dem lösa på campingen är inte heller en ultimat lösning.
Vi försöker dock göra det bästa av situationen under semestrarna och aktiverar och leker mycket med dem. Långa promenader varavas med rent skärt tokbus ;-)
Vi badar om vädret tillåter det eller bara stosar runt. Ibland kan en bur behövas.
Audiatur et altera pars

tråden är världigt gammal,
söker en liknande bur så måste fråga, är buren såld ?
jag misstänker det. vet faktiskt inte hur det gick, men det är över 1,5 år sedan så det misstänker jag starkt ;)