Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 826 ggr
MimmieM
0

Köttvägrare

Hur tusan ska man få en iller att äta rått kött när de tittar på det och blir förnärmad över att bli tilldelad sådan kost?

Benmjöl, äggula, vetegroddsolja?

Några tips?

Carpe Diem

Trissan
0

har oxå prövat ge min iller rått kött (köttfärs) , men icke .. :S det ville hon inte ha.

du kan ge henne äggula, en gång i varannan vecka ellr så .
vetegroddsolja kan du oxå ge men jag vet tyvär inte hur mkt + hur offta.

FerretCrow
0

det kan man blanda i några droppar i ägg gulan. mina illrar får äggula med några droppar vetegroddsolja varje söndag

MimmieM
0

Tja, min tanke var ju mer att jag skulle kunna muta dem att äta kött genom att smörja in köttet i diverse läckerheter och på så vis göra de mer attraktivt att stoppa i en fisförnäm illermun :)

Vetegroddsolja får de när jag ska få dem att älska mig, eller när det ska till att klippas klor! Äggula går också hem..

Carpe Diem

sarae
0

här har jag lyckats få en petig dam att iaf äta kalkon och kyckling korv genom att blanda med laktosfri grädda och lite olja samt b vitamin…successivt har jag kunnat tillsätta mer kött å mindre av annat. numera så tuggar hon faktiskt benbitarna istället för att spotta ut dem…annars kan man alltid ta bort torrfodret och bara erbjuda kött ett tag

MimmieM
0

Svältranson och BARF :)

Carpe Diem

Faxlin
0

Jag fick mina att börja äta kött genom att ta väldigt blodigt kött och gnussa dem runt nosen. De vill inte gärna gå kladdiga där så de slickar av sig blodet. Efter ett tag vänjer de sig vid smaken och efter ytterligare ett tag slinker första köttbiten ner :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Tja, det är ju också en metod. Vet inte om den passar mig just bara :)

Carpe Diem

AlbaStiffler
0

#7> Lovar att åsas metod funkar. Ibland vet de inte att de tycker om maten… Lärde mina honor tycka om kött på samma sätt. Och när de sen själva frivilligt smakade så såg de nästan förvånade ut när de märkte hur gott det var.

holtz
0

Låter ju för bra för att vara sant :P Men väl värt ett försök! :)

AlbaStiffler
0

#9> För min del tog det ett antal försök att få dem att testa själv. Fick även "mula" in köttet i munnen på dem försiktigt några ggr.

HannaM
0

Sen har vi ju då Elliott som jag försökt lura i kött med alla tänkbara medoter, blnadat godissoppa med vetegroddsolja, grädde, kött vitabe.. ja allt han gillar har åkt ner men inte sjutton äter han köttet för det.. Tills jag en dag serverade honom av hundens malda kalkonskrov. Då åt han, helt frivilligt och sen dess smakar han på annat kött också, visserligen måste jag skära det i pyttebitar men han äter det. Så ge inte upp hoppet, det kan gå även om jag nog mest hade tur.

UnhandyPillow
0

Vad är det för sorts kött man ska ge dem?

sarae
0

#12 allt kött som e rått, utan tillsatser funkar… gärna med ben för nyttig tandmotion

Gustav-o-Linda
0

Kan man ge dom en kyckling vinge ?

E det för mkt ben i den lr ?

Trissan
0

hmm, jag tror att det ska gå bra? ngn annan som vet?

Gustav-o-Linda
0

Hörde att det va ok med kyckling klubba…

Men vingar e ju lite mindre ben i …

Robinsnel
0

vingar är jättebra, det får mina mkt… de kan äta alla delar av djuren så länge det är rått. Har fått lära mig att torrfoder är hårdare och sliter mer på emalj än vad råa ben är/gör.

Gustav-o-Linda
0

Tack…

klurat länge på det nämligen, heheh

MimmieM
0

#17 Jag trodde aldrig jag skulle be en vegan att lära mina illrar äta kött ;) Men hej! Jag är inte den som är den :P

Carpe Diem

Fruttisen
0

#16 Min aäter allt förutom "armbågen" på kycklingvingarna, annars är dom finfint rena från kött!

#1 Prova med kcyklingvinge? Min ena hatar i princip köttfärs, men om man gnuggar munnen lite med det inser hon att det faktiskt går att äta. Annat kött har hon inga problem med!

Aviendha
0

Ja, envishet ser ju ut att löna sig..

Phoenix fick rå köttfärs hos sin uppfödare, så det gillar han, men allt annat rynkar han på näsan åt. Jo småå älgköttsbitar tuggar han på ett pargånger innan han spottarut dem. Strumapn gömmer sig, hon vill inte alls.. Inte ens slicka av furotonen eller grädde…

Skam den som ger sig!

JohJoh
0

våra två hanar älskar allt rått kött vi brukar ge kött som godis dom blir helt tokiga och springer efter en och tigger en bra stund.

Dom äter kyckling, fläsk, fisk, nöt. Glad

ninaeliz
0

Hvis dere vil gi ilderne deres rått kjøtt anbefaller jeg dere og gi dem føgende:kyllinghjerte,kyllinglever,kyllingvinger, (det lønner seg og sette opp en ukes plan for hva du skal gi dem. slik at du dekker de behovene de har.)kjøtt av sau og ku er også fint. De skal ha forskjellig av innvoller. Du kan også ha litt blod i maten deres, de fleste ildere liker det veldig godt.

olje og egg kan man blande i maten. det lønner seg og ha litt tørrfor i det råe kjøttet en gang i blant også.Bein skal de ha fordi det er rikt på kalsium og da de tygger bein får de fin tenner, mindre tannsten…Vi forer flesteparten av våre dyr på rått kjøtt og vi kommer ikke til å gå tilbake til tørrfor. Da vi ser hvor hvor fine og friske de blir av det råe kjøttet.

Jeg ville ikke ha gitt ildern min kjøttdeig, dette inneholder veldig mye salt!

Måten jeg fikk mine dyr over på rått kjøtt: Jeg bare byttet ut tørrfor med rått kjøtt… De rynket på nesten den første dagen.. Men de fleste av dem spiste dagen etter..

En liten oppskrift på en god maiddag til en ilder som skal begynne på rått kjøtt:

Kjøp kyllinglever og lag suppe av det i en foodprossesor.(dette vil da se u som en blodsuppe) så så blander du det tørrforet du bruker opp i dette. slik at det blir tørrfor med litt blod  saus på. La dette så i ca 10.minutter og server til din ilder!

Lottie50
0

våran iller hona äter inte heller kött,men här fanns många bra tips. Tackar…

Hayley
0

ger mina kycklingfärs och grejjer. vilket inte var omtyckt hos tre av mina.. dom totalvägrade, hatar frs och hatade verkligen kycklinglever! men så en morgon (tack sarae) så tog jag kycklingfärs och mixade medd kycklinglever så det blev som en (illaluktande, motbjudande) soppa, blandade detta med deras frukost och hej o hå vad bra det gick! :O det sa slurp så var allt borta :P så pröva i mixa allt ibland kan det funka =)

Guteillern
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ryggraden inklusive halsen på kyckling, var de delar illrarna föredrog, när vi gick över till BARF. Något som är populärare än kyckling, är hela kroppar av smådjur.

MVH Ammi

Trissan
0

#26 Härlig bild :)

personligen skulle jag aldrig klara av att ge min iller ett "helt" smådjur, då det är de djur jag alltid hafft och älskat :)

ser gott ut i illrarnas väg iaf ;)

Robinsnel
0

#26 är det en kanin?

Guteillern
0

#27 Jag trodde det skulle vara 'jobbigare'. Kanske är det inte så jobbigt för mig, eftersom jag bott på gård tidigare och då var gårdens djur ämnade för frysboxen.

#28 Stämmer och det är uppskattat, liksom annat helbarf…dom är inte lika glada när vi serverar kyckling längre.

Ammi

Robinsnel
0

#29 jupp jag skulle gärna ge kanin också, söker efter nånstans i min närhet jag kan handla av bara…

Guteillern
0

#30 Tittade på din personliga sida, eftersom jag inte kommer ihåg var det var du bor…inte mycket hjälp där *skratt*

Det enklaste sättet är att besöka reptilutställningar, eftersom många reptiler utfodras med hela djurkroppar. Det brukar finnas en eller flera försäljare på plats. 

Jag har en kille på fastlandet, som jag kommer att åka till regelbundet för att köpa större partier och kan ev. köpa med mig åt andra.

Ammi

Robinsnel
0

#31 jag bor i katrineholm. Har skaffat bil igen nu så jag kan utöka mitt sökområde lite… :)

Guteillern
0

MimmiM.

Förlåt, nu 'stal'vi tråden för dig.

#32 Jag PMar

Ammi