Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 348 ggr
AmmiG
0

Valparnas 2a vecka.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Då har valparna blivit 1 vecka och 1 dag. :-) Jag skulle tro att vikterna kommer att ges gruppvis, killar - tjejer, även denna vecka.

Idag har valparna haft besök. Sofie och Mannfred var här med sina illrar, dom passade på att hälsa på några av Pyrets valpar. Foton kommer imorgon. :-)

Killarnas vikt…

AmmiG
0

Tjejerna har nästan nått 100 gram tillsammans. :-)

Pyret skötte sig exemplariskt. När Sofie och Mannfred skulle hälsa på valparna fick Pyret följa med Carola ut, för att inte stressas av att nya människor rörde hennes valpar.

Hälsningar Ammi

Faxlin
0

Skojigt att få se att de fortsätter växa och ha hälsan i alla fall. ;-)
Måste varit skojigt för Sofie och Manfred att få se dem så små.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Grisknorr
0

Verkligen underbart söta valpar! Både du och Pyret måste vara stolta som tuppar ;) eller stolta som illrar =P

AmmiG
0

#2 Jag är jätteglad att dom ökar i vikt och är pigga. Önskar bara att dom inte väckte mig flera gånger om nätterna. Varför ska det vara stortvätt på nätter, kan inte honorna sköta det dagtid?

Kommer en tråd med bilder från deras besök imorgon. Det lär oxå komma lite bilder i den här tråden, eftersom dom båda två kelade lite med valparna. :-)

#3 Stämmer bra, vi är stolta som illrar, över de små liven. :-)

AmmiG
0

Vägningen är klar och här kommer dom två bilderna. :-) Först ut, som vanligt de två grabbarna.

AmmiG
0

sedan har vi de tre tjejerna, som sammanlagt har passerat 100 gram. :-)

Veronica
0

Ammi: Dom är sååå söta! Undrar vilken färg den ljusa pojken kommer att få…..mera bilder!!!

Amor vincit omnia

AmmiG
0

#7 Du är inte ensam om att undra det! Vi är något fundersamma vi med. Han har inte mörknat i färgen ännu, så väldigt ljus pastell eller vit, gissar vi på för närvarande. Vi är lite fundersamma på hans ögon oxå, det finns mörka fläckar men inte lika stora som på dom andra.

Vi har som sagt haft besök. Sofie och Mannfred var här igår och passade på att hälsa på Pyrets valpar.

AmmiG
0

en bild på Sofie med en av Pyrets valpar..

AmmiG
0

och en bild på Mannfred, med en annan av valparna.

Sofie och Mannfred: Det var jätteroligt att få träffa er och jag hade iaf en mycket trevlig eftermiddag! Tack för att ni tittade förbi. Mer bilder kommer i andra trådar. ;-)

AmmiG
0

Lärde mig tömma kameran, eller rättare sagt…hitta i Carolas dator. Det är på den programmet för att tömma kameran ligger. :-) Så här kommer killarna, vågen visade jämna 100 gr..

AmmiG
0

och tjejerna vägdes givetvis också :-)
Dom blir mörkare vartefter dagarna går, nu har dom färgmässigt kommit ikapp den mörka killen.

Faxlin
0

#11: Nyfiken på vad det tänker bli för färg på din ljusa grabb jag. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Tog lite bilder på Pyret och valparna, för att lära mig tömma kameran…här är den första

Faxlin
0

#14: Sött Ammi. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Här kommer nästa. Dom är rätt lika varandra, eftersom de flesta valpar diade eller sov.

AmmiG
0

#13 Här är en till som är nyfiken. Önskar jag kunde se några veckor framåt i tiden.

#15 Jättesöta och ljusa killen är kul…Han är redan kelsjuk och myser när man tar upp honom. Den kommer det att bli svårt att skiljas ifrån!

Här kommer den tredje och sista bilden för denna gång, på Pyret och valparna.

Grisknorr
0

Vilka tjockisar!! Underbara sötnosar.. Dom är fina =) Verkar ju nästan som du får en ljus grabb. Blir så avundsjuk! Vackra är dom alla, din lyckost! (Och pyret också såklart)

AmmiG
0

#18 Visst är jag en riktig lyckost. *S* Killarna är riktiga tjockisar, medans iaf tjejerna är lite smalare. :-) Jo det är riktigt, det blir en ljus grabb. Är väldigt nyfiken på om han tänker bli vit eller pastell…får vänta ett tag till innan det syns.

Då var det dagens vikt igen…på bilden är det killarna.

Tänkte lägga ut namnen jag hittat. Det blev många killnamn mycket snabbt och jag har inte rensat ännu. *S* Först namn som hör ihop och sedan "lösa" namn

Tjelvar och Havde
Graipar och Gunnfjaun
Kringgle och Krumbain
Lickair och Licnatus

Braute
Botair
Bysen [uttalas: Bysn]
Duri
Främul
Fäi-Jakå
Gamblu
Grail
Haugar
Likkair den väise (Lickair den väise)

AmmiG
0

När det gälde tjejnamnen så var det svårt att hitta några, men tre stycken har jag fått ihop. Förhoppningsvis ska det komma till lite fler namn.

Gartru
Kati
Katträin (i nuläget reserverat åt en valpköpare)
Vitastjerna (hustrun till Havde)

Det är klart att en av valparna kommer att flytta till Stockholm, men vilken och om det blir en tjej eller kille vet vi inte. Deras två nuvarande illrar, Sonny-Boy (Åskar) och Stig-Helmer (Pälsen), ska få välja ut sin nya kompis.

Sonny-Boy, Stig-Helmer och deras ägare hälsar till syskonen (Sweeties - Admiralen 2003).

Ha det bra, önskar jag från ett blåsigt Gotland. Äntligen lite svalka! :-) Ammi

Grisknorr
0

Åh jag vill oxå ha en ljus iller =) Blir så avis! Tänk att vissa har nästan 10 illrar och vissa har inga =(

Angående namnen; Spännande namn. Hehe, vet inte riktigt hur alla borde uttalas dock. Men det var något nytt, kul.

AmmiG
0

#21 Inte många av namnen som jag klarar av att uttala *S*, men ska fixa gramatiken på de namn som blir valda.

Det är gamla Gotländska (Gutniska) namn, de flesta av dom har jag hittat i Guta Sagan. Ska titta igenom Guta Lagen, för att se om jag kan hitta några tjejnamn där. Men Gotländska, alldra helst det gamla Gutiska språket, är inte så lättläst för en fd. fastlänning som mig.

Grisknorr
0

#22: Ja.. En del var väldigt knepiga.. Kopierar några på slutet bara;

Haugar
Gamblu
Främul
Braute
Grail

Kan ju säga att du anar inte hur DUM jag låter när jag försöker säga dom här namnen, haha! Det sista vill man ju säga på engelska, men gissar att det finns något finurlgt sätt att säga på "på riktigt" eller? =P

Tycker det är jättespännande att du väljer lite ovanliga namn, och no offence nu, men skulle jag få hem en liten "Haguar" skulle jag ta reda på hur man uttalar det, annars skulle jag försöka hitta ett lättare namn! Men det är verkligen toppen, och skulle inte alls ha något emot att ha en iller med ett Gutniskt namn. Bara man vet hur man säger. Det är ju hur kul som helst =D

Nea
0

Vad bra att du hittade lite Gutiska namn. Har ett namn till tyvärr ett killnamn men det skulle passa en iller. Bysen, Bysen är en liten gubbe som lever i skogen och hittar på hyss för de som jobbar där, han försenar timmertransporter och han lockar folk att gå vilse i skogen. Det riktiga uttalet är Bysn

AmmiG
0

Tack Nea. Det var ett gulligt namn, ska lägga till det till de andra namnen, när dagens vikt har kommit upp.

Hoppas du kan hitta några tjejnamn, för det är riktigt tomt på sådana. Anna går ju inte på en iller och låter inte Gutniskt heller och Ormica passar bättre på en boaorm. Så det är väldigt tunnsått på tjejfronten, tur att det inte var 8 - 10 tjejer som skulle ha namn!

Bryter väl rutinerna och lägger upp tjejerna först.

AmmiG
0

Och här kommer killarna..

Faxlin
0

Fina bebisar du har där Ammi. Eller Pyret kanske. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#23 Jag ska ta försöka reda på hur de namnen uttalas. Men det blir nästa vecka.

#27 *S* Jag är glad att det är Pyret som är mamma till dom. Hade inte velat ha femlingar att ta hand om. Visst är dom söta och vad gott det luktar om valpar. Hela rummet doftar valp…

Faxlin
0

Visst är det en mysig doft. ;-)

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa, jag tycker den är helt underbar. Det är väl trösten, när dom håller en vaken om nätterna! För tillfället har jag stulit Carolas rum, medans hon är borta. Måste få sova om nätterna, om jag ska orka hämta Contesse nästa helg.

Faxlin
0

Då hoppas jag verkligen att du får sova. Längtar efter att få träffa dig. ;-)

Audiatur et altera pars

Nea
0

Ammi: Vitastjerna är namn på hustrun till Havde. Så fick du ett tjejnamn till. ;-)

AmmiG
0

Tack Nea. Det behövdes verkligen.

AmmiG
0

Nea.: Kom att tänka på en sak…Går det att hitta två kvinnonamn till, med anknytning till Tjelvar och Havde? Är det möjligt, så kommer valparna att få de namnen. Skulle vara roligt om syskonens namn hade något samband med varandra.

AmmiG
0

Vikten knatar sakta men säkert uppåt, både på tjejerna och killarna. Idag blir det killarna först ut igen…

AmmiG
0

Det börjar bli fart på tjejerna nu. Hittade en av dom på vift utanför valplådan idag. Så en valplåda med högre kanter får jag leta reda på. Dom är lite för små för att flänga omkring, dom blir ju avkylda så fort.

Och här kommer tjejerna.

Nea
0

#34 Vet inte. Har kollat Gutesagan på nätet men inte hittat några andra kvinnonamn. Kan leta lite på nätet och se om jag hittar något om inte annat så kanske man kan försöka hitta fler kvinnonamn.

Weazel
0

#20 Speedy Gonzales hilser tilbake til sine brødre! Og Arinya til sin fars brødre. Skrattande

Veronica
0

#19 Ammi, har du nått kort på den ljusa grabbens huvud? På bilden från dag 11 ser han nämligen ut som en albino, men det kan ju vara en synvilla. Som du ser på den bifogade bilden av en av mina ljusa tjejer vid samma ålder så syns det mörka ögat väldigt tydligt.

Kan även berätta att Contesse var jättesnäll när jag kom hem med henne, hon somnade i famnen =) Just nu får hon gå ihop med Lego, ska sätta ihop alla 4 imorgon (Lillan, Mini, Lego och Contesse) får se hur det går….=)

Amor vincit omnia

AmmiG
0

Så var det åter dags för sista inlägget i en veckotråd. Tänk att tiden går så fort.

Killarna först ut, som vanligt. :-)

AmmiG
0

och så tjejerna…

AmmiG
0

Till sist en hälsning från Pyret. Det är sååå skönt att bli kliad, medans valparna diar. :-)

37: Om någon av oss kunde hitta några tjejnamn, skulle det vara roligt. ;-) Det behöver nödvändigtvis inte ha med Tjelvar och Havde att göra. Ska snoka lite imorgon, när jag är till biblioteket.

#38 Ska framföra hälsningarna, när jag pratar med henne imorgon. :-)

#39 Ska försöka få till ett bra kort på´n. Har inte lyckats hittills. Stör mig en hel del på utseendet, det knäppa är att han har en liten mörk fläck vid varje, inte den rödaktiga tonen som albinona brukar ha. Samtidigt är fläcken inte lika väl markerad, som på dom andra valparna. Vi ses snart! :-)

AmmiG
0

#39 Pussa Contesse från mig. Roligt att hon går bra med Lego (puss), hoppas det går lika bra att sätta ihop henne med de andra. :-)

Nea
0

Ammi: Kolla nedanstående adress. 

http://web.telia.com/~u49815801/gutanamn/gutanamn.htm

AmmiG
0

Tack Nea., det ska jag göra. :-))

Veronica: Är inte populär hos Pyret för tillfället, lånade pojken och han skrek! Hade hoppats han skulle tystna, som han brukar göra…men ack nej då. Tog ett 20-tal bilder och blixten slog upp en enda stor ljus fläck mot pälsen, på de flesta. Dessa var de enda, där man ser vad jag håller i. Tyvärr tar blixten bort allt vad markeringar heter.

Var det inte för de små mörka prickarna, som syns irl., där ögonen finns, hade jag klassat honom som albino. Ska se om vi hinner ta några bilder på fredag innan jag åker. Isf ska Carola få stänga av blixten, få se om det blir bättre.

AmmiG
0

Nea. Vilken guldgruva! Den kan räcka några år…*L*…kanske det kanske… Flört

Veronica
0

#45 Vi får väl vänta några veckor och se när dom små ögonen öppnas då =) Han är lika söt ändå =)

Amor vincit omnia

AmmiG
0

#47 Ja du, det verkar inte som han tänker avslöja det innan ögonen öppnas. Men jag ska försöka ta några bilder igen, så snart blixten är borttagen.

Han är charmigast i hela gänget! Det är första gången han "ylat" när jag hållit i honom. :-)

Grisknorr
0

Han är så vacker =) Jag önskar, önskar att jag kunde få köpa honom, men ack nej. Får vänta något år. Alla valparna är underbart söta =)

AmmiG
0

#49 Visst är han fin, men det finns fina valpar varje år. Så när det är dags för dig att skaffa en päls, då kommer du säkert att finna en som du tycker är minst lika fin…troligen finare. Det är ju så att "min" päls är alltid finast, oavsett vad andra tycker, och så ska det vara.

Nea
0

#46 Varsågod Ammi. Hoppas du hittar något namn du kan använda.

Grisknorr
0

#50: Haha, jo jag vet precis vad du menar. Vi får hoppas det =)

AmmiG
0

Valparna har börjat sin tredje vecka och jag har lagt en ny tråd. Valparnas 3:e vecka

Mvh Ammi

AmmiG
0

#51 Det fanns mycket på den sidan. Räcker några år skulle jag tro. :-)

Faxlin
0

haha, jag var först med att skriva i deras tredje levnadsvecka. Nu ska jag ut och kolla mina vildar som är på gräsmattan och badar;-)

Audiatur et altera pars