Ny upptäckt!
Jag hade alla 3 sovandes i mitt knä nyss… och då passade jag på att rota lite i Denvers mun… och vad fick jag se?
Jo…
Tänderna i underkäken (de små mellan "huggtänderna" satt helt off… det var en tand som satt snett bakom en annan :S
Och det värsta: Hans tunga är avbiten! Inte mycket, men i en hörnet… ser ungefär ut som att han har bitit hål i den med sina "huggtänder" i västersidan så det har trillat bort en bit. Men han kan äta och poppa och skrika, så han har nog inga problem av det.
golf.ifokus.se

För många eller fel av tänder är väl relativt vanligt? Eller har jag fel? Själv har jag Prada som upptill mellan huggtänderna har en tand för mycket..Men det beror ju på aveln..

Att tänderna sitter krokigt eller så brukar vara ett tecken på sisådär avel..
Är hacket i tungan nygjort eller verkar det vara sen länge?

#1 #2 så vi männoskor som har sene tänder är av dålig avel? spelar väll ingen roll det kan försvinna med tiden och det kan bli sämre så och spelar roll om dom har lite snea eller raka

#3: Jag sa att det brukar vara ett tecken på sisådär avel, en liten hint om det iaf. Har faktiskt ingen aning om det kan "ordna" sig självt eller inte.
#3, varför inte? nu för tiden kan ju i princip allt på människor att ordna, hade det varit för ett för tusen år sen hade nog inte en människa med t.ex väldigt dålig syn klarat sig så bra..naturens sätt att gallra lite. Dock har vi juh lösningar på sådant nu för tiden :)

#5: Sant!

Tungan är inte nytt… ser ut som att det varit så lääänge… tänderna var iallafall helt okej enligt vet. =) Alltså… de var lite snea, men det funkar att ha dem så.
golf.ifokus.se

Kan man jämföra avel på djur med hur vi människor fortplantar oss? För mig är två helt olika saker…
Skönt att Denvers tänder iaf var ok =)
#0 det förekommer både nu och då att illrar har en för mycket tand (iaf i överkäken) av dom små gaddarna. Att de är lite sneda där nere tycker inte jag verkar ovanligt heller.
#3 Att avla på djur som har tex sneda tänder kan alltså medföra att ungarna till de djuren får ont i munnen eller får problem att tugga.
Det går knappast att jämföra människor och djur på så vis. Har man börjat avla på tamdjur måste vi ta vårt ansvar för att avkommorna ska kunna leva ett så bra liv som möjligt vilket inte blir resultatet om vi avlar på djur med fel som på oss människor är små detaljer (tex synfel, hörselfel, sneda tänder etc). Dessa "små" detaljer kan ge stor skillnad för ett djurs livskvalitet då dom inte på långa vägar har samma hjälpmedel att tillgå som oss människor.
Sen så kan även små mutationer (som för många tår, för kort svans till förhållande till kroppen etc) även skvallra om dålig avel eller dålig inavel.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#9 Tror han har en tand för mycket i underkäken…ser ut som det är en för mycket när man kollat ett tag.
golf.ifokus.se