Äntligen
Igår fick jag hem Pelle som är 2 år :)
Har haft iller tidigare men dock fungerade det inte då.. :/
Men nu är jag med iller igen och det känns såå skönt :D
Men nyss hade jag han i knät och höll på med hans sele och då bet han mig i fingret *aaaj* varför gjorde han det? trodde han att vi lekte? för när han leker brukar han använda tänderna..
En sak till.. det gick ju lite hål på fingertoppen och det börja blöda, men är det farligt? *orolig*
kram anna

Grattis till din nya familje medlem. Du kanske kan fråga dom förra ägaren om han gjorde så mot dem när dom försöker ta på selen. Nä det är inte farligt om du har tagit stelkramps spruta, det gäller alla djur.
Grattis igen!=)
Vad kul att du skaffat iller grattis till Pelle..
Vissa illrar gillar inte när man håller på med selen och biter speciellt om illern kanske inte är van vid att ha sele.. Det kan oxå vara så att han testar dig som ny ägare för att sätta rangen.. Det är ganska vanligt att illrar gör detta när dom byter hem trots att dom kunnat vara helt 100% bitfria i sitt tidigare hem.
Min erfarenhet av illerbett säger att det sällan blir några problem med infektioner m.m
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Tack tack :)
Han är väldigt van att gå i koppel och så men hon sa inget om selen men jag har mailat henne så får se vad hon säger :)
Jo jag tror också att han testar för hon sa att han testar ofta nya människor hehe..
Men det är inte kul om han fortsätter med det :P inte så skönt att få ett illerbett precis..
sen har jag katter men han verkar inte vara elak mot dom och katterna är jätte nyfikna men inte så att dom vill göra han illa.. vet någon hur lång tid det kan ta och om dom kommer kunna leka eller iaf trivas ihop?
Man behöver faktiskt inte ens stelkrampsspruta för iller….såvida illern inte bor ute och är i mycket kontakt med jord etc.
Det är nu uppfostran börjar, de flesta illrar testar sina nya ägare genom att bitas/naffsas…och det är upp till dig att få honom att sluta.
Grattis till sötnosen!

Stelkramp är ytterst ovanligt i sverige…störst är väl risken ifall du klivit på en rostig gammal jordig spik =)
Okej men då vet jag :)
Men han är ju redan bitfri och tränad ifrån sin förra ägare men måste jag också uppfostra han? Han har iaf inte bitit nå mer idag..

#6 han kommer säkert att testa dig för att se om han kommer undan med det han hittar på och då gäller det att visa att det är du som bestämmer=)

Grattis till din frsta iller!
Mina har bitit mig blodig flertal ggr, inte har jag dött ännu iaf
Oftast får man bitträna lite med ny iller för den testar nog gärna gränser med dig. Mina biter alla andra utom mig och min make i princip för ingen annan vågar säga ifrån.
Okej.. men då får jag träna honom då.. om han nu kommer att bita igen.. :)
annars så är han så söt och go :P

Illrar kommunicerar först och främst va sina tänder. Känner de sig osäkra så biter de. Nog för att det låter negativt men så är det. Det tog nästan 1 år för vår ena tjej att bli "mysig" så det är bara att uthärda,..
okej :)
men han har varit så snäll igår och idag, men när vi busar så använder han tänderna men inte så det gör ont, man kan inte säga att han biter men ni kanske förstår hur jag menar :) men jag ska inte fya på han när vi leker och han gör så?
sen det med katterna, dom är jätte nyfikna på han men han morrar eller fräser, jag vet inte hur man ska förklara för det låter ju inte som när katt eller hundar fräser.. sen om man tar upp han så luktar han på katterna men om han är själv på golvet och katterna kommer så vill han nästan bita dom..
#11 det är upp till dig att avgöra hur "hårdhänta" era lekar ska vara.. Det är ju lätt att de blir lite väl uppjagade och inte inser att de nafsar för hårt under lek..
Det kan ta ett tag, men det handlar återigen om att du ska få honom att bete sig på det sätt du vill för att det ska funka er emellan.
Katterna ja ;) Jo, jag vet hur en iller-väs låter, verkar som han är lite rädd för dem, så skynda långsamt kanske tills han vänjer sig?
Lycka till!
Paulina
ah för när vi leker gör det inte ont så det är lugnt.. :)
ja det kanske är så..trodde mer att han ville bita ihjäl dom.. det har ju bara gått 2 dagar så dom vänjer nog sig :D *hoppas jag iaf* hehe

Jätte fin bild på honom & grattis! Kan vara att han på nåt sätt inte gilla selen & man måste då kunna säga åt dom. Inge farligt så länge du gör rent såret & så.
J
Tackar :) Jo så kan det också vara..
Såret är bättre nu men ont gjorde det hehe :P

Mmm…Luckystar!
Man får ofta gärna lura dom lite, precis som jag gör med mina katter, genom att ge dom en godbit el. nåt för att få dom att göra saker.
Ja det gör ju tyvärr ont att skada huden!
riktig sötnöt! :) Grattis