Chibbi har rymt.
Fick igår reda på att Chibbi hade rymt i måndags. Bengt ville inte berätta det för mig först för han trodde han skulle lyckas hitta henne.. Hon släpptes ut, i samband med en brand i lägenheten, av brandmännen. Ifall någon hör något om en väldigt liten pastellfärgad illertik i närheten av Ängelholm så uppskattar jag verkligen ifall ni kan höra av er, antingen här eller via pm så kan ni få email adress eller telefonnummer. Själv är jag i Budapest och har ingen möjlighet att ta mig hem just nu. Mår skitdåligt då jag känner mig totalt maktlös pga att jag inte kan leta efter henne. Första lektionen jag inte gått på idag sen jag började utbildningen. Har inte kunnat sova något inatt. Hur långt kan en iller ta sig på 3 dagar? Och vad tror ni kommer hon dra sig längre bort eller stanna i närheten?

jag hoppas verkligen hon hittas. men det finns illrar som hittat efter att ha vare ute i en vecka vad jag vet. men håll kontakt med polis med mera
oftast så drar de sig mot människor, även om de kan ta sig väldigt långt på kort tid. Be bengt sätta upp annonser överallt, göra en polisanmälan, ringa till alla veterinärskliniker och djuraffärer i området, det är oftast dit folk hör av sig om de hittar eller ser en iller. Ställ ut transportburar med mat på områden hon känner igen. Håller alla tummar jag kan att hon snart blir återfunnen!

Tack! Han har redan varit hos polisen anmält henne saknad. Han har satt upp lappar och satt ut en låda( ska be honom sätta ut transportburen istället då det verkar smartare) med filtar och spridit runder mat i området men problemet är att det finns massa kattor som äter upp maten, han har även knäckt lite ägg runt omkring där vi bor, hon älskar ägg. Har inte fått tag i honom sen jag hade kontakt med liselott som just gav samma råd som du sarae att kontakta veterinär och djuraffär, han är förmodligen ute och letar. En jägare hade sett henne i tisdags i närheten av lägenheten, jag är bara så orolig hur branden har påverkat henne, dels all rök och dessutom oljudet av brandbilarna..

Håller med Sarae. Största chanen att hitta henne är genom att sätta upp massor med annonser (med foto) på henne i trappuppgångar, i affärer, i skolor (alla ungar kommer minnas illern och berätta om den för sina föräldrar) mm. Illern kan röra sig flertalet km per dag så hon kan med lite otur befinna sig en mil i omkrets från där ni är, men med lite tur är hon i er närhet och kan ha gömt sig på lämligt ställe. Ev dragit till skogs (närbelägen park?).
Skriv på lappen att de ska fånga in henne och att hon inte är farlig. Ert tel eller be dem ringa polisen (som jag antar ni har anmält förslusten till?). Om jag vore er skulle jag sätta upp flera hundra lappar för att ha chansen att rätt person ska se den.
Förstår verkligen din skräck, lite taskigt att inte berätta förrän efter 3 dar. :(
Gå runt med ev pipis (om hon lyssnar på det) och pip överallt. När vår Stiffler rymde så hittade han hem själv så tack vare att vi hade dörren öppen så kom han in själv efter 8 timmar. Men på den tiden hade han rört sig 2-3 km och tillbaka. men ni kanske inte kan lämna något öppet? Men testa med öppen transportbur med mat i. :)
Håller tummarna om att någon vettig har hittat henne. iom att hon är pastell är det ju troligare att nån fattar att det inte är en vild iller iaf, och kanske de därför fångar in henne.

Gud vad hemskti :( heller tummarna
ja, du har i alla fall fått bra information om hur du ska göra. Groggie sprang 2 kilometer på ett dygn så långt kan en iller spåringa i alla fall. Håklelr tummarna här hemma!

Ska på fest imorgon i Ängelholm, ska sprida att hon är lös så får man hoppas att någon ser eller hör något.
Lillbrorsan Dalton hoppas hon kommer hem.
Säg till honom att han även säger till veterinärna runt om i Ä-holm, även upp till HBG. Skulle t.ex djursjukhuset få in en iller, så ska de kontakta mig. Och är det då det en pastell så kan jag höra av mig till er här inne då jag inte har tele nr eller adress till er. Ska för säkerhetsskull ringa djursjukhuset och polisen igen imorgon och se till att de verkligen har mitt telenr och mailadress.

7. Tack så jättemycket. Betyder oerhört mycket för mig att höra verkligen. Ligger här och försöker sova men kan inte. Det positiva är att en granntjej hade sett henne och ringde på annonsen. Det skumma är bara att hon som hade sett henne utanför lägenheten ringde inte själv utan en annan tjej ringde och sa att hennes kompis som jag fattade det på bengt hade sett henne igår kväll, men sen pratade bengt med en annan granne som ochså hade pratat med tjejen som hade sett henne och då sa hon att det var i dag som hon hade sett henne. Känns som det är av stort värde vilken dag det var. Ush vet inte vad jag svamlar om egentligen..Hon hade vartfall inte verkat rädd utan kommit fram men varför är hon spårlöst försvunnen varje gång bengt försöker hitta henne? Bara jättejobbigt att hela tiden pendla mellan hopp och förtvivlan.

8. Tack till dej oxå. All hjälp är verkligen guld värd nu.
usch va trist:(. Hoppas verkligen att ni hittar henne!
jag känner några i ä-holm. ska säga åt dem med ifall de ser en iller eller ifall de hör att någon hittat en!

Usch vad hemskt. Men se till att ni tar kontakt med polisstationer runt om också. En iller kan ta sig långt om man har otur. Och vis av erfarenhet har poliserna extremt dålig koll på att samköra sina anmälningar, speciellt om det är ett djur.
Så flera stationer är bra.
Sedan är det väldigt synd att man inget visste direkt när hon försvann. För då kan man kalla ut hund som söker reda på henne. Men det är för sent nu.
Håller tummarna att hon snart är hemma igen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#4 Jo det kan man kanske tycka men ibland gör folk som älskar en dumma saker för att dom vill skydda en mot smärta och oro. Jag har berättat för honom att jag hade föredragit att få veta det direkt. Han svar var att han hade tillbringat natten mellan måndag och tisdag på akuten sen hade han gjort det han ansåg vara bäst, dvs kontakta polis sätta upp lappar prata med hundägare och jägarkompisar i området, smat lägga ut mat och låda med filtar. Han mena på att eftersom jag ändå inte kan hjälpa till att leta så var det ingen mening att oroa mig, då han visste hur detta skulle påverka mig. På onsdagen ringde han dock och berättade. Att jag skrev i inlägget att jag inte fått reda på det förren på onsdagen var för ingen skulle undra varför jag väntat 2 dagar att skiva inlägget, sen var det faktisk Liselotte som gav mig rådet att lägga ut det på forum,tack Liselotte,, jag är ju inte så aktiv i vanliga fall på i fokus så det var inte min första tanke.

#13> Jo Jag förstår hans tanke… inte alltid så lätt att handla rätt. hade ju vart en bra tanke om illern hittats direkt… :)
Men det låter ju iaf hoppfullt att folk verkar ha sett den i era trakter. Förhoppningsvis betyder det att hon finns där nånstans. Hon gömmer sig kanske. Man får hoppas att hon fortsätter söka kontakt. :)

Fortfarande ingen Chibbi :( Fast många har tagit nr på lapparna som satts upp, men konstigt nog har inegn ringt..
Håller tummarna att chibbi kommer tillrätta.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Det är från iller till iller… känner hon sig hemma där så kommer hon tillbaka. Denver rymde en gång när han bara hade bott hos mig i nån vecka, och han hittades ca 1 mil bort efter 1,5 vecka. Melwin har rymt 2 ggr och varit borta under natten (ca 15-20 timmar/gång), men han kommer alltid tillbaka på morgonen sedan och undrar varför ingen släpper in honom :P Så har ni bott där länge så kommer hon förhoppningsvis tillbaka, hoppas på det!
golf.ifokus.se

Hur har det gått… fortfarande inget?

Vatt en tant som hade sett henne igår springa i grannområdet, så bengt var där och satte ut lådor med mat, men han såg in te till henne så hon lever vart fall men verkar byta område hela tiden.
:( håller tummarna hårt, hårt! många kramar

Ett tips på hur hon antagligen rör sig… Antagligen korsar hon ogärna vägar/gator med mycket trafik på. Stor risk att hon följer diken eller undangömda stigar. När Stiffler rymde drog han sig bort från tätbebyggelsen och följde en djup bäck. Tur nog följde han även samma bäck hem…
Kanske kan det vara en idé att kolla på en karta om vilka vägar "ni" skulle valt om ni vore iller…?! Man vet aldrig om man kan ha tur.

# 20 Tack, betyder verkligen mycket just nu. Känns som varje timme som går blir man bara mer och mer frustrerad!
#21 tack för tipsen ska genast sätta mig och fundera.

Hur har det gått med stackars rymligen, är hon hittad än? har tänkte på denna stackars iller… hoppas allt löst sig!

Usch va hemskt, hoppas hon hittas snart, håller tummar och tassar för er*tröst kramar*

jag blir helt tårögt och allt av att veta att hon itne är hittad,.

Ja det känns förjävligt rent ut sagt. Bengt har satt upp lappar överallt och för 4 eller 5 dagar sen ringde en tant som oxå hade sett henne tydligen men sen har det varit tyst. Hade man bara vetat vad som hänt alltså, hellre hittat henne död än att inte alls hitta henne. Känns helt overkligt, att hon är borta. Lättare att förtränga det här nere dock värre när man kommer hem och hon inte är där. Ibland förstår man inte varför saker händer och detta är verkligen en sån här grej.

#26: Men att det är så milt gör att chansen är större att ni får tag i henne i alla fall. Om det nu är någon tröst i det hela. Det är inte lika svårt att få tag på mat och sådant då. Det finns illrar som varit borta länge och sedan återfunnits. Så försök att inte ge upp.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#26> Ursch, förstår verkligen det. Håller med om att det nästan känns lättare att åtminstone veta att hon är död än att inte veta alls. Men som sagt, än finns hoppet. Om hon är tuff så kanske hon klarar sig själv. Svårt att leva på det hoppet, jag förstår det. Det svåraste är att veta när man ska "ge upp"… :( *stor kram*

#26> Tänkte på en sak, ni kan inte sätta in annons i lokaltidningarna då? Finns ju tex vissa tidningar i vilka du kan få sätta in gratis annonser… Vem vet, kanske nån blaska kan tänka sig att ha med en notis som en liten artikel åxå, illrar är ju trots allt ovanliga och har kanske ett visst mediaintresse? iaf i en lokalblaska?

Tack 27 och 28. Just nu vet jag inte hur jag ska tänka, gör bara så himla ont att hoppas. Önska jag inte hade de kunskaper jag har om vad som händer i kroppen när man svälter ihjäl eller fryser ihjäl. Att bli av med henne är inte det värsta det värsta är att veta att hon lider. Att någon man älskar så mycket lider. Mår verkligen skitdåligt. Mina djur är den enda familj jag har ( förutom Bengt då)och betyder allt för mig. Hon är så liten och oskyldig och därför känns det jättehemsk har blivit av med många människor oxå men just med djur är det hemskt för djur och barn kan inte skydda sig själv på samma sätt som vuxna.
Jag ska kolla upp det där med tidning.

:-´( Förstår dig precis…

http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=cc1adae8-6dbe-49fe-aaa9-abf21bf3b2cd
Det råkar inte vara denna iller som hittats?

jat h*n hittat illern ?

#32 Tror det är för långt för henne att ta sig så många mil som från ängelholm och till göteborg. Nej hon har inte dykt upp, själv har jag nog gett upp hoppet men husse hennes fortsätter hoppas och leta. En annons i vad jag har förstått 4 olika tidningar kommer in på söndag..
Det ringde dock en jägare från åstorp häromdan som hade fått besök av en tamiller på fabriken där han jobbar. Den var vit och mycket stor och hade märke efter sele så det var inte chibbi men om nån annans iller har rymt kan det ju vara bra att veta. Han hade själv haft illrar så han var säker på att det var en iller.

#34 tappa inte hoppet, du hittar h*n snart :) håller tummarna<3

# 35 tack. Det ringde en tjej igår och sa att hon hade sett en iller två kilometer från där vi bor(bengt bor) Jag blev givetvis superlycklig ända tills hon sa att den hade….klättrat upp i ett träd. Det lät verkligen som chibbi rent utseendemässigt annars. Så nu undrar jag finns det någon som helst möjlighet att en iller kan klättra i träd. Tror jag vet svaret men jag måste ändå fråga, hoppet är ju det sista som lämnar människan. Kanske hon inte klättrade så högt bara en bit , vet inte..
Visst kan de klättra i träd!
Det är inte så vanligt kanske men med lite längre klor så kan de klättra lite över allt.
Sara

ÅÅåå ä det sant! Å vad glad jag blir då är det kanske Chibbi i alla fall! Det hade jag verkligen inte trott, enligt bengt hade hon sagt att hon hade sett henne komma springandes och klättra upp i ett träd.
Synd hon inte gick till trädet och lockade på henne.
Sara

Ja men hon har satt ut ägg till henne och bengt var där i dag med åkburen och nu är tjejen ute jätteofta och tittar i åkburen. Sist var inte ägget borta men då finns det ju en chans att det är hon vart fall.
Ja det är jättbra!
Sara

Skönt att det börjar ljusna, hoppas att det är hon och att ni får hem henne snart. håller tummar och tassar för er!

#42 Tack! Ja äntligen känns det som kanske kanske, vi kunde få hem henne igen, vågar inte hoppas för mycket dock. Men hur ska vi lyckas få tag på henne om det nu är hon. Hittade nån sorts fällor på internet man kunde köpa, tror ni det hade kunnat funka. Tror ni hon har blivit förvildad och svårare att få tag på nu när hon vatt ute så länge. Fattar bara inte om det är hon hur hon har kunnat överleva. Nu bor hon visst i en skog.

#43 skaffa dej mink/mård fälla,,
dom går upp på tyå en gungbräda för att ta maten. och när dom gått över så vickar brädan tillbax då sitter dom fast där inne tills nån kommer & hämtar h'n :) tästa värt ett försökt :)
ps se till att det inte är en fälla som tar livet av djuren finns en som dödar och en som brar fångar in ,, finns att låna nånstans .)

Inget mer nytt?
Låter ju annars som en hermelin kanske, i sin vinterdräkt? De klättrar ju i träd. Kunde hon avgöra storleken på "illern"? Man får ju hoppas att det är er tjej…

Nej inget mer nytt tyvärr. Hade tänkt skaffa en fälla men då hon inte rört maten så känns det ganska orelevant. Kanske har hon rört sig vidare igen om det överhuvudtaget var hon. Ovissheten är oerhört jobbig.

Hon kanske har rört den utan att ni märt det .. det är ju bara bra om du testa bättre än att inte testa kan finnas en cahns att detär hon och är det nån annans iller har du ju hjälpt dom ge inte upp skulle jag aldrig gjort
håller tummarna för dej .. kunde jag så hadde jag hjälpt dej dungnetrunt :)