Bad fråga nr 2
Jag frågade tidigare om bad och så.
Nu har jag ännu en fråga. Det där med att illrarna blir uttorkade av bad, gäller det vatten i huvudtaget eller bara när de schamponeras? :)

Överdrivet vattenplask kan säkert ge uttorkad hud på illrar också. Mina plaskar i duschen och gräver i vattenskålen (snark) i princip varje dag och är inte uttorkade :)

jag har hört att dom får bada så mycket dom vill men att man bara får använda höst engång i månnaden schmpoo men jag använder typ schampoo var 3-4 månad annars sköljer jag bara av dom om dom har gjort nå :)

jag har haft iller/illrar som blivigt torr i pälsen av bara för mycket plaskande i vatten så det där är från individ till individ
jag tror att om man bara är observant och håller koll på hud och trampdynor så är vattenlekar säkert inga problem. Men sen när det kommer till själva schamponeringen så beror det på vad man använder för schampo. Mina illrar badas sällan sällan. Endast om ngt snusk har förekommit!
Okej! Tack för svaren :)
Cinkajou är som tur är inte en sån iller som badar i vattenskålen, däremot så är han så gullig när han stoppar ner hela huvudet i vattenskålen när han dricker, HAHA :'D…
Cinkajou kan ju låna min hudsalva
(bara ett skämt, hehe)
Jag har ju psoriasis och tar 2 olika hudsalvor dagligen, något som Cinkajou tycker luktar intressant och försöker slicka på matte men jag tror nog inte att det är så bra att han slickar upp mattes hudsalva
!
(det sista blev lite ot)

med risk för att få verbal spö av folk kan jag upplysa om att frithz tvättas om tassarna i stort sett varje dag efter promenad, och över hela kroppen varje vecka. använder såpa. inser att det är ganska ofta men anledningen är att vi bor i stan och när vi går promenad kan jag inte alltid hindra honom från att trampa i äckligheter, såsom loskor, fimpar och snus. försäker bära honom till parken där vi brukar vara, men man kommer inte ifrån att det är snuskigare i stan än på landet.
de perioder vi har bott hos min mamma och pappa och han promeneras i skogen får han skita ner sig hur mkt han vill, utan bad. jord och sånt känns som "renare" skit liksom, det är ju naturligt.
och nej, han har aldrig haft problem med klåda, torra tassar eller liknande, tvärtom har jag varit förvånad över att han är så mjuk. tur eller gener?
#6 ser ingen anledning att ge dig verbal spö. Du sköter din iller och han mår bra, svårare än så är det väl inte? Ex på illerschampoot står det att man kan använda det så ofta man vill utan att det ska bli besvär. Jag har badat sid några ggr mer än jag egentligen velat, och inte har han farit illa av det, snarare har det varit rätt skönt den veckan närmst efter badet att han inte varit så brunstflottig och stinkig som annars. Nu kör jag dock några månader utan bad och ser om han blir mindre flottig utan bad. Annars skulle jag nog kunna tänka mig att bada honom typ en gång i månaden, såvida han inte fick några problem av det. Hellre det än att kastrera honom för att lägenheten blir inpyrd av brunstlukten…
#6 det man framförallt bör tänka på är att illrarna är extra känsliga för kyla efter ett schampo-bad. Man tar bort de fetter som skyddar huden och det tar ca 2-3 dagar för huden att återställa.
Plus att jag kan tänka mig att avgaser mm i en storstad kan påverka huden negativt om den inte har sitt fulla skydd efter ett schamponerat bad…
Hur skitiga illrarna än blir använder jag aldrig schampo efter en promenad eller efter ett litet "äventyr". Jag ser ingen som helst anledning till det. De få gånger jag använder schampo är pga att de stinkit iller alldeles för mycket… Men det händer kanske ett par gånger om året.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#7 nej inte egntligen! =) man får göra ett val, och funkar det inte på ena sättet får man testa det andra, precis som du säger.
#8 det är möjligt. hur i så fall? (påverkar avgaserna negativt) själv blir man ju grådaskig i hyn, men på iller?
#9 det är ju gifter i utsläppen över lag i storstäderna och det kan ju aldrig vara bra för kroppen- speciellt inte när man inte har sitt naturliga skydd i huden. Samma sak gäller faktiskt oss människor också. Kvällsdusch är det vi mår bäst av!
Sajtvärd på Iller.ifokus

# 10 nej det är ju sant, men peppar peppar så har fritte aldrig råkat ut för ens luftvägsinfektion/förkylning. behåller nog konceptet! =)