Idas valpning.
Vaknade i morse vid 06:45 av små pip. 3 fina valpar var redan födda. Sedan kom i rask takt 2 till och så var de 5 fina valpar. Glad som en nybliven mormor sms:ar jag runt. Kollar imellanåt men det verkar inte komma fler. Ida kommer ut och äter och går på lådan så allt borde väl vara klart. Dagen går och jag tittar till dem vid 15:00. allt är lugnt och de små pipsarna buffar på tuttarna. Slocknar i soffan efter ett par sömnlösa nätter. Nu ber jag känsliga läsare att syssla med något annat för nu blir det otrevligt.
Vid 19:00 är jag där igen och ska ta en liten titt, när jag lyfter lite på filten ser jag en halv valp. Bara bakdelen är kvar. Jag vill kräkas och/eller svimma, men tar snabbt undan detta hemska. Skakar i hela kroppen och kan inte förstå. Hur kan hon äta upp en halv valp? Ida är en underbar mamma vanligtvis.
Efter en stund hör jag att Ida är på lådan och går snabbt ut i köket, mutar henne med kattmjölk för att kunna göra en ordentlig koll och får en ny chock… Nu är de plötsligt 6 st fina valpar som ligger snyggt på rad. Förvirrad och fortfarande i chock över den halva. Får sätta mig ner och reda upp det. Ida måste ha fött 2 till på em, varav en har varit dödfödd eller dött strax efter.
Ringde min mentor som har 25 års erfarenhet och han förklarade att det faktiskt händer. Honor kan äta upp de döda valparna, de är ju egentligen inte liv då utan bara protein och dessutom är det nödvändigt att göra sig av med dem för annars ligger de ju och luktar och drar till sig elände. Naturen kan vara så krass och illern är ju ett rovdjur med allt vad det innebär men det söker mig. Kommer nog att ha mardrömmar lång tid framöver.
Nu ska jag försöka glömma det hemska och glädja mig åt de 6 goa små pipisarna som lever.
Foto kommer om några dagar, vill inte störa Ida med sådana äventyr än. Tog en bild på de 5 första imorse, men det ser mest blodigt och kladdigt ut och nu kan det väl räcka med hemskheter för ikväll.
Pust! Det har varit en känslomässigt ansträngande dag så nu säger jag godnatt.

vad roligt att miilo har fått 5 små halv syskon=)
Grattis till valpisarna! Förstår att det var en hemsk upplevelse! Men sån är naturens gång. En av Dweias valpar avled sent i tisdags, men jag lät den ligga kvar över natten, för att vara hel hundra på att han var död om inte annat (var fortfarande varm). på morgonen var den borta….och det var inte jag som plockat undan den
ser fram emot bilder!
Usch vilken hemsk upplevelse!
Grattis till valparna och att mamma Ida mår bra!
Sara

jo tyvärr är väl naturens gång sådan. det sker hos alla djurarter, vegetarianer som köttätare. dött kött drar dessutom till sig andra rovdjur som är ett hot mot kullen, så… du får se det som att din iller är en god mor till sina överlevande ungar, och det är ju det bästa man kan begära? gratulerar iaf, ser fram emot bilder! =)
Grattis till valparna! :-)

#2 Hade varit bättre att slippa se detta hemska, en hel kan jag liksom hantera men urgh! halvan var en chock.
Beklagar att du också förlorat en "geleråtta" var det du kallar dina va? Tackar för stödet, jag fick i alla fall bekräftat att det är naturligt.
Lycka till med dina geleråttor, jag har ännu inte bestämt vad denna kullen ska kallas.
#1 Tack Erika!

Och tack alla andra som grattar.
Godnatt på er och sov så gott.

namnförslag på kullen: godissorter? =)
(anton berghs plommonmarsipan, grännas äkta polkagris, kolasnöre (på en pastell så klart), mintpastill(er), turkisk peppar!)

Grattis igen Lillan, själv blir jag nog uppe ett litet tag till, fyra vappisar hitthills.

Grattis till valparna! Som sagt en obehaglig upplevelse men det händer ju även om man inte alltid är förberedd på det.
Grattis! Vad roligt med små pipisar =)
Paulina

Tack pyronella för förslaget. Denna kullen kommer att gå under namnet Godingarna.
Lite sjukt kanske med tanke på att en blev halvt uppäten, men det blev bara så.
Grattis Lillan! Nintendo hälsar till sina småsyskon! :D

Grattis till valparna

Ida tackar för gratulationerna.

#15 Vet du vad….jag är trött hehe;) men somnar jag nu så kommer jag inte kunna sova inatt.
Hur är det med vappisarna och Ida?=)
Grattis till vapsarna… hoppas att alla blir lika goa som storebrossan. 

Grattis till valparna :)

#17. Klart att alla valparna ska bli lika mysiga som Dumle och de andra syskonen. Jag ska göra mitt bästa.
#18 Tack Elmo!