Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 892 ggr
LiindaLarsson
0

Skunk/Poppande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 frågor som jag vill ha svar på..

Skunkande

Stacy skunkar ju som vanligt som illrar gör om dom blivit ny tvättade. eller rädda.. men nu kan hon ligga och sova i hundkorgen eller i famnen medan man kollar  tv,, sen börjar man känna en fruktansvärd lukt och sen stinker alla kläder man ha på sig,, varför har hon börjat skunka utan anledning??

Poppande

när Stacy var valp poppade ,fräste  hon åt allt som valpar kan gör.. men nu poppar hon aldrig.. jo imorrse när jag och killen låg i sängen och slöade, kom Stacy upp i sängen och gjode typ det hon alltid gör går om kring och hoppar .. jag sa stacy poppar ju aldrig och Emil sa desamma.. men helt plötsligt hoppade hon ner från sängen och sprang ut från rummet med 2 ynka pop pop sen var det inget med det.. men hon poppar så så så sällan.. varför det då? har hon blivit vuxen eller?`dom ska väll poppa fast dom är vuxen om dom är glada??

sarae
0

vad gäller skunkandet så är det mysfisar…många illrar gör så när de känner sig helt avslappnade..så ta det som en komplimang…heheh ;)

Det är väldigt individuellt..illrar som tokpoppar som små kan sluta med det som vuxna och tvärtom. Illrar som inte har illerkompisar har jag fått för mig poppar mindre oxå. men det är inget illa med det.

Telefonkontakt
0

min sigge skunkar ca 2-3 ggr dagligen utan anledning. så jag undrar det samma! (fast han är ju i högbrunst..)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

LiindaLarsson
0

#1 tack för svaren :) så hon trivs i min fammn därför ger hon mig en prutt till tack typ :) hihih..

#1 hon tokpoppade när jag pep med hennes pipis för 2 månader sen .. nu kommer hon bara tokspringande utan nått poppande :( tråkigt

Lenore
0

Att illrar "mysskuknar" är inte ovanligt. Ludde skunkar ALLTID när han sover eller myser och att Stacy har börjat med det är inget du konstigt.

Jag har för mig att det är rätt så vanligt att poppandet avtar med åldern. Valpar brukar nog poppa mer än vuxna så det är kanske ett tecken på att hon börjar bli mer vuxen. :P

LiindaLarsson
0

#4 okaay tack :)

Booboo
0

Kingen poppar väldigt sällan, det ska vara om han blir extremt upphetsad så kommer det några pop eller tre. Tyvärr, måste jag tillägga, jag saknar hans pop.

Däremot när jag var akuthem åt tre illrar, då jääklar! Då sprang han och jagade dom stackars töserna och poppade som om det inte fanns någon morgondag! :)

skrollan
0

#6 vad härligt för honom att ah en massa kompisar, är han annars själv med dig eller? Funderat på att skaffa en kompis till honom? =)

Booboo
0

Jodå, funderat och provat två gånger. Första gången så var det den yngre illerhanen som var på Kingen hela tiden och bet honom så mycket i nacken så att det nästan sprutade blod, och då vågade jag inte, jag måste ju tänka på Kingen i första hand. Sen när jag var akuthem åt töserna så var han på dom hela tiden och bråkade, inte så att det kom blod men mycket skrik var det.. Så det verkar vara svårt..

Norrskenets
0

#8 Det kan va mycket bråk och skrik just för att dom ska bestämma rangen, så det kanske hade gått bra efter ett tag.=)

Booboo
0

Akutillrarna var jag ju som sagt bara akuthem åt, och jag hade dom i 3-4 månader och det blev bara aningens bättre under den tiden, men jo, det är klart att dom behöver ju vänja sig vid varandra. Den yngre hanen högg ju fast i Kingens nacke och vägrade släppa så jag fick bända loss honom, då kände jag att jag inte vågade, så min kompis Peter tog honom istället :)
Men jag har inte gett upp tanken om att hitta någon polare till Kingen!

Sarah
0

om de skunkar väldigt mycket kan de ha problem med analsäckarna. Kolla att inte en av dem är full. Det känner man precis under svansen. Om de är fulla känns det som ärtor under. Skunkar de två tre gånger om dagen är det värt att kolla upp.

Norrskenets
0

#10 jaha okej, de e bra de för han hade en kompis förut så han lär uppskatta det om han får en kompis=D.

sarae
0

faktum är att äldre illrar som har vart ensamma längre kan må sämre av att få en kompis. Så visar han att han inte gillar andra kan det nästan vara bäst att låta honom förbli ensam.

Aviendha
0

#13 Ja, jag kan hålla med, samma sak kan ju gälla andra djur, de blir helt enkelt vana med att vara sin egen kung ;)

Norrskenets
0

Han har haft en kompis för ett par år sen men om han visar att han går bra ihop med andra illrar och leker och busar så skulle han nog uppskatta en kompis.=)

LiindaLarsson
0

så ofta fiser hon inte :)

ferretgirl
0

Alla mina myseskunkar, någon mer än dom andra. Vad gäller popandet så har jag 2 (mor och son) som poppar som bara den. Lina är snart 6½ år och Kahn hennes son är snart 4 år. Båda poppar och snackar som bara den och har alltid gjort så. Om jag minns rätt så gjorde Linas pappa Elvis också detta, och jag tror att även Kahns pappa Baloo är lite snacksalig. Så Kahn har ärvt detta från båda hållen, även Laban var snackig och poppade som en galning så länge han levde, i nästan 7 år.

FerretCrow
0

#10 ja men gud kingen som alltid har vare den grabben som skulle sätta alla på plats så var han ju hemma hos mig han skulle till och med dänga mammas han katt på ungeför 7kg.

Hos uppfödaren bodde kingen med sin mamma och pappa och det var inga problem sen hemma hos mig hade han sin älskade zeke och dom kom överrens och poppade på som tusan från första stund.

Booboo
0

javisst, Kingen ska sätta andra på plats, det har jag upptäckt ;D Men den yngre illerhanen vägrade låta Kingen vara ifred, Kingen hoppade upp i sängen och gömde sig hos mig och då kände jag att jag inte vågade.
Akuthemstöserna hade jag kunnat behålla, det tror jag hade kunnat funka efter ett tag, men då jag bodde i en allt för liten lägenhet så hade jag inte plats med dom.

FerretCrow
0

#19 okej ja jag tänkte väl jag oxå kan den lilla bossiga myskorven ge sig i att bestämma hihi

Thompa
0

skunkandet? hur luktar det? kom hem från jobbet idag och det luktar piss i hela lägenhetn, riktigt starkt me.. men jag har inte hittat några fläckar eller nått och lådan brukar aldrig lukta så starkt..

LiindaLarsson
0

mys fis och rödd fisen luktar likadant men det går apsolut inte att beskriva… det luktar inte piss när dom skunkar.. lite mer mot ägg prutt hållet i så fall :)

ViktorMarina
0

Eller typ som surströmming!