Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 963 ggr
skrollan
0

Avel

Jag tänkte att det är bättre att skapa en nu tråd om sista inlägget som Illercafe skrev "Jag tycker att  Ananaschoklad och Ferretgirl oxå är väldigt öppna med sina illrar."
Eftersom vi ska sluta försöra andras trådar. Och eftersom jag vet att många uppfödare kan få kritik, bra som dålig så fortsätt i denna tråd. Hoppas den kan hållas ren från fula ord och ha en bra diskussion i alla fall.

skulle lägga tråden under avel, men hitta inte, tror jag är för trött. Så någon får gärna flytta denna tråd om den ligger allt för fel.

sarae
0

bra initiativ skrollan!

Eftersom jag dök upp på tapeten i den tråden uppmanar jag dem som kommenterade det till att fortsätta diskutionen här, jag svarar gärna på frågor eller vad det nu må vara, istället för att de råder en massa spekulationer.

Sedan kan jag faktiskt inte rå för att jag inte blev lynchad för mitt misstag, jag förväntade mig inget annat än att jag skulle bli det, så jag är lika förvånad som ni vill jag lova, Men försök inte att få det till att det är mitt fel att jag inte blev lynchad, för jag har vare sig mutat eller fjäskat in mig för att få medhåll.

FerretCrow
0

som jag skrev i den tråden fick sarae dagens ros av mig och jag vet att även andra skrev där och gav henne samma. och det var av andledningen att hon gick rätt ut med rätta infon här på forumet helt rak i ryggen och vågade stå för det som hänt. jag tror att vissa uppfödare hade sopat det under mattan eller komme på olika ursäkter och kanske till och med påstått att dewia texempel blivigt parad med en annan hane med mera

AlbaStiffler
0

Måste faktiskt säga att jag hållt mig i skinnet i den andra tråden. Tycker det är urbota dumt att avla medvetet på stamtavlelösa djur MED FLIT. Sen att jag tycker Albinoavling är ännu värre är en annan sak men är inte relevant i diskussionen…

Men just skillnaden från att avla på något dåligt med flit (även om resultatet med lite tur kan bli bra) känns såååååååå fel. det är ju sån avel som säkerligen tagit illerstammen dit den är idag (med många sjukdomar och med kort livslängd).

Tycker faktiskt inte alls man kan jämföra det med Sarae MISSTAG. Alternativet för sarae är att avliva valparna, vilket kanske inte nödvändigtvis är nödvändigt som lösning. Tyckte det var fånigt att ta upp den "rättvisefrågan" i andra tråden.

Men visst, om "de andra" vill så kan jag lycha Sarae lite åxå, så blir det "jämt". *lynchar Sarae och sparkar lite på henne på skämt*

skrollan
0

Ja, att avla på en hane utan stamtavla förstår jag inte hur man kan planera att göra. Det är skillnad på att planera och göra det med flit än att det är ett misstag.
Om man avlar med en stamlös hane/hona så är det ju absolut inte för att förbättra stammen! Då börjar det suktas efter pengar tycker jag. Vänder mig inte till någon speciell utan alla som gör det helt enkelt!

FerretCrow
0

#3 som du säger hade sarae alternativet att avliva valparna efter misstaget med parningen, men hon har ju forskat  deras gener och det ända som händer är att varje gen blir starkare och dom har ju inget farligt i sin stam… sen om hon avlivar valparna sitter hon där med en dewia som kan dö av depprisson då anser jag att det är bättre hon säljer dessa valpar till folk som hon litar på och kastrerar dom eller håller dom ifrån avel. helt enkelt

Illercafe
0

Det jag skrev i andra tråden var ju mer med tanke på hur olika man blir behandlade.
Vissa personer ska man ifrågasätta till varje pris medan andra godtar man vad för något som helst ifrån…. nu gäller det alla inte bara specifik person och inte bara avel!

Varför skriver du misstag med stora bokstäver?

FerretCrow
0

#6 vem vänder du dig till i inlägget?

Illercafe
0

Det första är till trådstartaren med tanke på att hon nämner mig och mitt tidigare inlägg

Det sista är väl tydligt till # 3?

skrollan
0

Ja, jag nämde sig som den sista i tråden, för jag gissade att vissa inlägg i den tråden skulle leda vidare till en hetare diskussion som inte behävdes infinnas i den förra tråden.

FerretCrow
0

#8 ja förlåt orkade inte sitta och leta efter ordet misstag i allas texter för att veta vem du vände dig till

Illercafe
0

# 9  Det var ju inte om avel utan om hur olika folk behandlas.

Men när vi är igång så kan vi väl diskutera misstag och slarv, finns det någon skillnad på det?

skrollan
0

Jag la bara in din tråd som sista inlägg i tråden, tog illa upp? Men eftersom det kom upp om hanen utan stamtavla innan ditt inlägg hur man kan avla på honom så kunde vi fortsätta diskutera detta i denna tråd.

KerstinL
0

Det jag menade och med all säkerhet illercafe oxå var inte själva parningen, planerad eller inte planerad, utan själva folket runt omkring i illervärlden med dubbelmoral som behandlar folk helt olika beroende på vem dom är.. elit eller inte elit det är fortfarande frågan… Jag har  fortfarande inget emot sarae eller det som olyckligtvis hänt!!!!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

cannaydia
0

jag säger bara allmänt att det på ett lustigt sätt blev överraskad av att folk gav "misstagskullen" dagens ros, kanske pga det var en person på iFokus som är aktiv som folket "lärt känna" genom inlägg?! för jag tror helt omöjligt att samma posetiva reaktion hade gjorts om någon minde "känd" kommit in på forumet och berättat om sitt "misstag"… För ett sådant "mistag" får inte hända, och inga ursäkter är godtagbara -tycker jag. oavsett person eller djurslag. (men det är starkt att våga o orka gå ut med det öppet på internet -men inte nödvändigt, återkommer nedan om de). Folk som säljer hundvalpar efter en "tjuvparning" etc har man löpande/brunstiga djur i sitt hem så får man ta sitt ansvar som djurägare och hålla isär dem om det så krävs en stängd dörr för det är väl ingen nyhet att illrar är utbrytarkungar om något djur? *mina illrar är iaf det och inget de gör förvånar mig längre*

jag ger varken ris eller ros bara min åsikt. och jag förstår inte denna hysteri som nyligen utbrutit på internet att alla måste skriva ut allt om sig själv -och sina djur för att vara "seriös" -inom alla områden- Seriös är man bara man står för sin sak!? och det behöver man inte skriva ut på internet!?!

och ja, folk behandlas olika beroende på vem man är, de som kände mig när jag var ny inom uppfödningen vet. Vissa krävs det mer av än andra.

sarae
0

#14 jag är helt enig med dig cannaydia!

FerretCrow
0

#14 då det var jag som gav denna tråd till sarae så säger jag igen att det var inte för kullen utan för hennes ärlighet som hon vågade stå för med mera. läs tidigare inlägg

JossanH
0

håller med flera här inne! Visst ska Sarae ha cred för att hon varit ärlig om vad som skett- men nu har det blivit pinsamt med alla lovord… Det tycker iaf jag..

#6 absolut! Men den här särbehandlingen finns på i stort sett alla forum så det är ju inget nytt. Men det här blev som sagt bara pinsamt…

Sajtvärd på Iller.ifokus

holtz
0

Jag håller med dig Jossanh om att det blir bra pinsamt.. Men med tanke på hur många som är medlemmar på detta forum samt hur många som läst respektive skrivit i de trådar som det gäller så är det inte en majoritet som "lovordar" i alla fall och tur är väl det.. Det är ju mycket samma personer.. Jag har själv inte skrivit ett enda ord i de trådarna (vill jag säga Sara något, som det gäller i detta fall så snackar jag med henne direkt) och jag håller med Cannayida i det hon skriver i inlägg 14. I alla fall, det jag vill komma fram till är att det inte är en majoritet som lovordar.

Xannadu
0

Det jag funderat över men skitit i att frågat men täker göra det nu.

Alla tycker det är bra att sare har gått ut med det o är rakt ryggad. Men varför vänta tills kullen är född? Varför inte tala om direkt att det hände o sen tala om att man inte vet om det är nått och vad man har för planer osv.  Det har ändå gått en jävla massa dagar som hon har förstått att det skulle blivit valpar men ändå valt att inte säga nått.

Visst det är bra att hon gått ut med det men varför vänta tills kullen är född.

sarae
0

Jag var faktikst på väg att gå ut med det samma dag det hände, men efter att ha pratat med en del människor fick jag rådet att vänta. Mer än en gång har jag vart på väg att gå ut med det, men fick återigen rådet att vänta. Samtidigt visste jag att jag skullefå en massa förslag, och åsikter om hur jag borde göra, och jag ville låta detta vara mitt egna beslut. Jag var tvungen att fatta ett beslut jag kunde stå för, utan att låta mig färgas av vad andra tyckte.

Faktum är att jag var inte säker på att hon var dräktig förräns måndagen, samma vecka de föddes. Hon  har dessutom ultraljudats (av annan orsak) utan att valpar syntes.

Hade hon nu inte blivit dräktig had ejag även gott ut med de, eftersom jag vill informera folk om hur illa det kan gå. Det finns många som använder sig av avspärrningar lägre än mina, även valphagar för att dela sina hanar från honor.

Xannadu
0

Hade det ändå int varit bättre att höra vad alla sa i alla fall.. Du lyssna ju trotts på vad anndra sa att inte gå ut med de så det var ju inte enbart ditt beslut. Hade ditt beslut varit annorlunda om du hade gått ut med det tidigare?

sarae
0

#21 Det vet jag inte. Men jag hade det tufft nog ändå utan att behöva ta hänsyn till vad andra sa. Sedan anser jag visserligen inte att jag är anmälningspliktig om allt jag gör till illervärlden heller, även om jag själv föredrar att vara ärlig. Jag har informerat om vad som har skett, jag har även förklarat hur jag har resonerat. Att jag sedan blev lovordad för det tycker jag är fel. Jag begick ett mistag, och borde inte få stående ovationer för det.

Xannadu
0

Jag har inte påstått att du har anmälningsplikt. Det jag menar att det är sånt prat att folk går bakom ryggen på anndra och inga säger nått.

Jag anser att om man vet att det finns stor chans att det blivit nått så ska man inte vänta med informationen tills valparna är födda. Jag tycker ändå att det är lite att underhålla nått som hänt även om det är ett misstag eller inte.

Helt plötsligt är det ok att göra det. Tycker att det ska gälla samma för alla. För inte 1 skit för en sak ska anndra som gör lika ha samma skit och det spelar ingen roll om vem det är.

Tro nu inte att jag har nått emot dig som person för det har jag inte. Jag säger bara det jag vill ha sakt o ställer mina frågor för att jag vill ha svar jag har gjort det även om det varit någon annan.

Sarah
0

#16 vad skulle sarae annars ha gjort? alla visste att hon inte skulle avla i år. plötsligt står hon med valpar hon vill sälja. vad skulle hon svarat då folk undrade om stamtavlan? det fanns inga andra alternativ för henne än att gå ut med vad som hänt.

sarae
0

#24 visst fanns det andra alternativ, jag hade kunnat ljuga om hanen, jag har haft 2 andra okastrerade hanar här hemma, så vitt vi vet obesläktade, jag hade kunnat säga att det var nån av dem. Jag hade kunnat säga att det inte var min kull, utan att någon dumpade den hos polisen osv osv..så visst fanns det utvägar om man skall se det så ;)

#25 Återigen så är jag inte anmälningspliktigt, och när jag bestämmer mig för att gå ut med någonting måste väl i hela fridensnamn ändå vara upp till mig? Vad hade ändrats om jag hade gått ut med det samma dag?

Att jag och mitt misstag har blivit bemötta som vi har blivit är väl ändå inte mitt fel? Ni kan inte klandra mig för vad andra har för åsikter? Jag förväntade mig en lynchning, och ansåg a jag förtjänade en, men det blev inte så. Sen om det beror på att jag är jag eller inte vet jag ej.

Vad jag vet är hur jag hade bemött en annan person som gjort samma misstag som jag, jag vet även vad många andra hade sagt i det läget. Men att dra alla över en kam och säga att det bara är för att det är jag som det anses "ok" tycker jag är mycket fel. jag tror inte att någon annan hade blivit dömd om de had gjort vad jag gjort.

Sarah
0

Du hade nog fått mer skit om du sa att du hade en planerad kull med någon hanne som "så vitt du vet" inte är släkt…

Visst hade dumpat hos polisen varit ett alternativ, men då hade du inte kunnat ta upp det ännu och inte kunnat visa några bilder på dem som små. Hade du klarat det?

JossanH
0

#25 Nä, hur du har blivit bemött angående det här är verkligen inte ditt "fel".

#23 jag håller nog inte riktigt med dig här… Känns ändå som att det var ett bra val att vänta. För det första- Vet man inte själv ut eller in så kanske man vill ha råd av de man litar mest på, så som veterinärer etc, framför folk i allmänhet (inte på ett forum alltså). För det andra- tycker det är bättre att få läsa hela storyn från början till slut framför små inlägg här och där..

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#26 Tror du missuppfattade mig! Att inte erkänna att ludde var pappan fanns inte i min världsbild! Självklart skulle jag berätta det. Jag bara berättade att det fanns alternativ om jag hade varit för feg för att erkänna. vilket jag inte är.

Sarah
0

#28 Förstod det, glömde bara att skriva ut en smily ;)

FerretCrow
0

#24 ja som sagt fick du ju svar på alternativ av sare. tyvärr finns det enormt många som prara sina honor och påstår att det är andra pappaor än vad det är eller vara inte vill berätta om pappan och påstår atyt illern rymde så det blev en tjyvparning ute med mera

Sarah
0

enormt många är nog att ta i

FerretCrow
0

#31 tyvärr är det fler än vad man tror om man börjar forska runt i det och tyvärr är det uppfödare man en gång såg som väldigt bra med mera, jag har dissat flera stycken nu av dom "större" uppfödarna för detta