jag har löst det!
som dom flesta vet så hade Melker ett rykte om sig att vara väldigt ansträngande och bitig. Detta är något jag aldrig har märkt av innan igår. Idag ska vi nämligen få besök av Sara och illrarna Bus och Norpan så då har jag fått städa undan alla Melkers pipisar ( han har massor). Så fort hans pipisar var borta blev han toroligt rastlös, sprang efter mig, poppade och började sedan göra utfall och det slutar med att han biter mig i foten.
Jag misstänker därför att melker har varit understimulerad på andra ställen. Hos mig har han ca 20 pipisar + det han norpar. Vi leker även med honom väldigt mycket, speciellt min sambo.
Tror ni att det kan vara så, överskottsenergi och understimulering?
Ja varför inte? Hundar kan ju bli lynniga när de är understimulerade, så varför skulle inte Melker kunna bli det?
Grattis =)
Paulina
precis vad jag tänkte.. så det ska bli väldigt skönt att få ge tillbaka pipisarna idag, han är ett litet monster som aboslut inte förstår tillrättavisning för tillfället..springer iväg med mina tröjjor, strumpor, trosor..klättrar in i mitt byxben när jag tar på mig byxorna..försöker klättra upp för benen när man sitter vid köksbordet..kan det vara så enkelt att han omplacerats pga brist på leksaker och stimulans?
anyhow, jag är glad att vi inte har detta åproblem i vanliga fall..förstår om folk har blivit rädda för honom, han har ganska långa tänder ;)
Hihi, låter som en leksjuk iller ;)
Många omplaceringar (inte bara illrar, utan även hundar, katter, hästar, papegojor mm) beror ofta på att man inte kommer tillrätta med något som man upplever som problem. Många gånger så kan det vara ngt litet som behövs. Mer kärlek, förståelse, trygghet och kanske i detta fall, understimulering.
jo, folk är rädda för mina med.. Phoenix är lite opålitlig när det gäller fötter, men strumpa har så vassa klor (nålar även när de är klippta) så folk tror hon bits när hon springer över fötter eller andra kroppsdelar.. Men de får man väl leva med.
Paulina
Det kan vara så. Men å andra sidan var melker ofta med nina och carla överallt, men i slutet jobbade båda. Hemm hos oss hade en pippis som han älskade, det var en fotboll :) Han hade behöver sina bäbisar ;)
Du kan ge tillbaka pipisarna igen. Norp är akut hos veterinären idag.
Jag och Bus kommer över strax.
Sara
kul! Jag upplevde inte heller melker som minsta bitig eller besvärlig :)
Precis det menar jag med, jag fick höra att han skulle vara bitig, men har aldrig märkt av det. Så fort han har något att göra ller det finns illrar att leka med är han nöjd, men attans vad han kan bli uttråkad ;)
kanske därför han är så go och går så bra ihop med andra illrar:) Här var det ju inga problem alls, han naffasade inte ens på oss :)