Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1635 ggr
Ananaschoklad
0

Illerhane finnes!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har din iller fått vårkänslor? Stor, snäll och härlig albinohane finns till förfogande utanför Helsingborg (Skåne). Ger snälla och trevliga valpar. Hör av dig vid intresse!!Skrattande

FerretCrow
0

vad är det fär bruna fläckar under ögonen?

Norrskenets
0

Ser ut som albino hanen som va på yran, Kan va bra att skriva om det finns stamtavla och sjukdomshistorik.=)

Xannadu
0

Den som är intresserad av hannen frågar alla gånget efter sånt. ;)

Roligt att du visar att du har en hane till avel. Söt var han i alla fall.

FerretCrow
0

#2 jo det var den jag oxå tänkte på men den var väl ägd av någon från norge tror jag

sarae
0

tror ni tänker på Pelle ;) en riktig snygging

FerretCrow
0

#5 ja men visst va han från norge?

Ananaschoklad
0

Han har aldrig varit sjuk (peppar, peppar ta i trä), han är 4 år och tyvärr ingen stamtavla.

sarae
0
FerretCrow
0

#8 haah lite koll har man iag=)

Qviq
0

#1 snowflake har också sådanna fläckar under ögonen. Ser jämt ut som han är trött.

"Chaos is a friend of mine."

FerretCrow
0

#10 ja jag tänkte mer varför vissa albino får det där bruna

smurfb
0

Ingen stamtavla och albino? Är det verkligen bra avelsmatrial?

FerretCrow
0

kan ni inte maila personen ifråga om ni vill veta detta? är så less på alla trådar som förstörs med detta. det surras i flera olika trådar att vi ska skärpa oss och istället välkomna folk kan vi då inte göra det?

kitty
0

håller med FerretCrow..

FerretCrow
0

denna hane var iaf super söt tycker jag. det är så charmigt med albino illrar som får det bruna runt ögonen, ser nästan ut som dom sminkat sig med kajal penna=)

Ananaschoklad
0

Han är verkligen super trevlig på alla sätt!!:) Jag har försökt med allt på dessa fläckar men de vill verkligen inte gå bort!! Har era albinos också det? Vad gör ni åt dem?

FerretCrow
0

#16 jag såg det på en albino hane på illeryran utställningen och jag har heller aldrig tidigare sett detta

LiindaLarsson
0

min har inte det :) kanske är att dom är brunstiga att det blir fläckar för hannarna blir ju gulare när dom är i brunsten ??

Qviq
0

Om jag inte har fel så har okastrerade albinohanar ofta gula fläckar lite här och var, min albino har inte lika mörka men de finns där iaf…

"Chaos is a friend of mine."

AlbaStiffler
0

Tror de gula fläckarna beror på att vissa albinos kanske har problem med ögonen, dvs att det rinner lite extra mycket gegga ur dem. Alba som ju var abino fick såna där ringar under ögonen när hon blev äldre, och värre under ena öga som hon just tårades mer ur än ur det andra.

Så, som sagt, min teori är att antigen har alla illrar så ibland, fast det bara syns på albinos, eller så är det för att albinos kan ha ögonproblem i högre grad än de andra färgerna. Alternativt så har denna iller just nu lite extra rinniga ögon som orsakar ringarna? Men så länge inte illern inte verkar störas eller ha problem med ögonen tror jag inte det är något problem.

Söt var illern iaf!

ferretgirl
0

Har PM:at dig

ferretgirl
0

#12# vad är det nu för fel på albinos, de tillhör vad jag grundfärgerna för iller tillsammans med brun och pastellerna. Och oftast så finns det brunt bakåt. Har själv 2 albino, den äldsta Lina hade 2 bruna föräldrar och Nanooq har en nästan svart mamma och en albino pappa. Och jag ser ingenting emot att använda en albino i avel. Sen får vem som helst hoppa på mig om detta, för jag står fast i min uppfattning om detta.

sarae
0

albino är inte en grundfärg, men väl en naturlig mutaion, eftersom det kan uppstå i princip mellan vilke kombination som helst om det vill sig till. så att utesluta albinos helt ur linjer är i princip omöjligt. Och i och med att det är en naturlig mutation (inte som waardenburg syndrom + kit genen) kan man nästan kalla det för en "grundfärg". Jag ser egentligenninga problem med att använda dem i avel, så länge man är medveten om att en albino egentligen både har en färg och eventuellt en teckning, därför är det extra viktigt att man har koll på vilka färger och teckningar som färekommer i stamtavlan. Albino är alltså "en dold färg".

ViktorMarina
0

#22: Inget fel i att använda en albino i avel om man vet att den har friska, sunda och icke-risktecknade illrar bakåt. Men vet man inte vilka teckningar som döljer sig i släkten, kan en albino lika gärna bära på en riskteckning som viltfärgat. Riskabelt att avla, med andra ord.

smurfb
0

#23, var lite det jag menade med mitt inlägg. En iller utan stamtavla som dessutom är albino så man vet egentligen ingenting. Nu tycker jag visserligen aldrig att man ska avla på albino.

Är pastell verkligen en grundfärg? Jag har aldrig sett en pastellfärgad iller i skogen, men det kanske finns i andra delar av världen?

bnoffan
0

Har ni avlat på hanen tidigare så att ni vet hur avkommorna utvecklats? Glad För som det sagts ska man vara lite vaksam när det gäller albinos utan stamtavla, just för att det kan finnas riskteckningar bakåt och då större risk för sjukdomar i tidig ålder.

Ananaschoklad
0

Han har inga problem med ögonen men får skarpare fläckar kring ögonen på våren så det beror säkerligen på brunsten som många har sagt innan. Tack för svaren!

Han har fått ett flertal kullar innan med goda resultat. Hör gärna med Ferretgirl.

FerretCrow
0

#27 jasså har ferretgirl använt denna hane?

Ananaschoklad
0

Japp!!

FerretCrow
0

#29 ja men det var ju roligt att någon här på forumet redan använt denna hane=)

skrollan
0

Men han hade ju ingen stamtavla :O är han pappa till måmga ungar?

FerretCrow
0

hur många valpar fick ferretgirl efter honom texempel

ferretgirl
0

Jag har använt honom, och det har blivit bra resultat och jätte fina valpar efter han. Den äldsta av hans avkomma här hemma är Nanooq och den yngsta är Agnez. Dessa 2 är halvsyskon, dock har Nanooq inte varit använd i avel då han är för nära släkt med mina töser. Agnez är som sagt hans halvsyster, men sedan har jag även hans moster och mamma här hemma. Nanooq är idag snart 3 år och Agnez snart 2 år deras respektive mammor är idag 5 år gammala och får inte fler valpar.

#32# han har fått totalt 11 valpar med mina tjejer i 3 olika kullar. V dessa har 4 varit albinos 1 pastell och pastelltomte och resten bruna.

Ananaschoklad
0

Han har även fått en kull på 5 valpar men jag vet inte vilka färger dessa hade.

AlbaStiffler
0

#33> Inte menat som ett påhopp, men hur tänkte du som ändå vet en hel del om illrar när du avlade på en iller som du inte vet något om? Dvs som inte har en stamtavla? Blev faktiskt förvånad när jag såg att du tagit hela 3 kullar på honom. är det verkligen så svårt att hitta bra avelsmaterial att man väljer en stamtavlelös och albinofärgad hane? *bara undrar i all välmening* :)

#34> Vad har du för gräns på hur många valpar/kullar som denna hane får lämna efter sig? *nyfiken i en strut* :)

Ananaschoklad
0

#35 Jag har inte funderat på det men det är ju en fråga som baseras på efterfrågan och tillgång!:)

Sarah
0

#36 men det blir risker för inavel om man använder en och samma mycket. Nu kanske inte 16 valpar är jättemycket ännu.

#35 Håller helt med dig där. Dessutom är det gannska svårt att säga om det blivit jättebra valpar innan de hunnit bli lite äldre. det är därför jag bara tar kull varannat år.

FerretCrow
0

#33 ja men det låter ju bra de=)

KerstinL
0

Och det var lite det här jag menade med att det beror på vem som gjort vad, vare sig det är med flit eller inte… Nu helt plötsligt är det inavelsrisk, men inte när två halvsyskon parar sig??? *säger detta med en liten glimt i ögat*  ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Sara
0

# 39 Flört Vi är fler som tänker som du.

Sara

Illercafe
0

# 39. Nej då får man dagens ros  Flört

FerretCrow
0

#41 som sagt fick sarae dagens ros av mig för att hon vågade gå ut med den sanna faktan, inte för att hon parat två illrar som var syskon så att säga

smurfb
0

#39, det är ju ingen skillnad på en olyckshändelse och att aktivt försöka få sin hane parad såklart…

Illercafe
0

Jag tycker att  Ananaschoklad och Ferretgirl oxå är väldigt öppna med sina illrar.

ferretgirl
0

Tack så mycket Illercafe, jag vill vara så öppen och så ärlig jag kan när det gäller mina djur. Något annat kan hoppa upp och bita mig i nacken om jag håller mig till sanningen, så har jag alltid gjort och kommer alltid att göra.

Sarah
0

Visst är det bra med öppenhet och ärlighet, men jag anser att man ska kunna motivera valet också.

FerretCrow
0

#46 ja det har du ju rätt i

Illercafe
0

# 46 och 47 Men det krävs olika mycket beroende på vem det är.

FerretCrow
0

#48 ja men det ska det inte behöva göra. om jag ska köpa en valp av någon så vill jag ha svar ifall jag texempel frågar varför det böve jusst den mamma eller den pappan till valpen/valparna

Sarah
0

#48 ja och det är sorgligt