Hur ofta bad?

Mina brukar duscha med mig någon gång i veckan…så det är något dom tycker om. När vädret tillåter har vi alltid en badbalja ute på balkongen där dom rejsar runt. På så sätt är vatten ganska avdramatiserat. Lakrits fick sig ett Bad med schampoo efter kastreringen då vi blev kliiga i näsan av hennes lukt!

Mina shamponeras och ibland även med balsam just när dom nästan har fått fram sommar pälsen och sen när dem nästan har fått fram vinter pälsen. Sen om dom skitat ner sig så sköljer jag bara av eller tar lite champo om man måste. Annars får dem bada i vattenbalja utan shampoo och balsam då dom tycker om att busa och dyka i vatten.
här badas de med schampoo en, absolut max 2 ggr per år, men jag försöker hålla det på ett minimum. sen hatar alla mina att bada så jag asner att de kan få slippa. men plaska i vattenskålen är kul
Mina får plaska i vatten när dom vill och har möjlighet utomhus på sommaren e ju detta kanonkul.. Men tvätta med shampoo gör ja kanske bara 1-2 gånger om året
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Jag badar när det behövs. Senaste halvåret har jag bara badat 1 gång och det var i helgen (för att bada bort ev ohyra eller liknande som gör att de kliar sig, ska dessutom till veterinären imorrn)
Men ju yngre illrarna är destå oftare har jag upplevt att jag behövt bada dem (då de luktar mer som unga)… Mina honor badade jag nog som unga kanske en gång i månaden eller varannan månad.

Epona luktar inget så hon behöver inte bada, men hon får sympatibada när de andra badar ;)
Melwin luktar inte heller så mycket, men han får bada när det behövs.
Denver luktar mest, men han badar inte mer än Melwin.
Med schampo blir det om jag har storstädat och allt luktar superrent och de luktar så äckligt så man inte kan hålla i dem utan att behöva tvätta kläderna efteråt :P Har illerschampo.
Har testat att inte bada dem när jag har bytt till rena filtar och sådär… men då börjar filtarna lukta äckligt på en dag.
De fick årets första bad i lördags med schampo… annars har jag bara badat dem i vanligt vatten för de har varit jordiga. De har badat sammanlagt 3 ggr i år. (Epona 2 ggr)
golf.ifokus.se

I princip aldrig.

mina badar ibland, bara för att de ska vara vana vid vatten vid promenader… men i princip aldrig med shampoo
ifall det inte hr hänt ngt katastrofalt här hemma som kräver badning så badas dom inte. bilbo har inte blivit badad på över 2 år så :) fast då räknar jag inte om det har hänt att dom plaskat i balja på sommaren eller doppa sig i bäcken :)
plaska gör dem när dem vill i vatten, men groggie tycker om när man står i duschen och vattnet bara rinner ner och man håller honom. Så han får hoppa in med oss i duschen ibland, men bara vatten då. Skrollan badar med schampoo en gång varje år (till jul) hon hatar vatten som pesten! Groggie har det blivit lite oftare pga av att han alltid lyckas få skit på sig som är klurigt att få bort, och efter hans äventyr/rymmen och små saker. Men skulle absolut inte tvåla in honom och bada honom om han hata det eller inte behävde som skrollan.
jag badar mina en gån på våren och en gång på vintern, tycker dom luktar som mest då.
Dock har Melker fått bada lite oftare då han lyckas rulla i hästbajs osv!
snacka om ouppmärksam matte
Jag badar mina ungfär var 3:e månad. Badade oftare förr (ca var 14 dag) men upptäckte att några av dem fick torr hud, så idag försöker jag ta dem var 3:e månad. Om nu inte någon har smutsat ned sig för då blir den badad även om det bara har gått ett par dagar sedan han/hon badade sist.
Aviendha har badat en enda gång, hon luktar bara som hon umgås, dvs ligger hon i en ny handduk luktar hon som nytvätade lakan..
Phoenix har fått bada två gånger sedan i juli, när han luktar lite väl mycket.. Men de kutar alltid runt i duschen, har ingen kabin, å då blir de ju lite blöta.. Å sen är de ju kul att dyka i vattenskålen å sånt med ;)
Paulina
Här blir det med shampoo högst 2 ggr/år, eller fläckvis om dom "råkat" rulla i bajslådan och fårr en fin klick i pälsen.. annars så är det bara baljbad på balkongen på sommaren som gäller..
Zahara fotomodellar…
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag badar bara mina när det behövs (man ser att pälsen blir fettig eller att dem har fått nått smuts som inte går att våttorka bort), men aldrig med schampoo. Jag tycker det räcker bra med vatten.