Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 789 ggr
KAGE
0

Bur

Är det olagligt att ha iller i bur? Alltså att den bor i en på heltid

/Karoline.

sarae
0

Ja, om inte buren är minst 5 kvm

skrollan
0

Nej, illern är inget burdjur eller gnagare. Det minsta utrymme som en iller ska ha är 5 kvm. Det är olagligt med mindre!! Men många illrar uppskattar att det finns en bur i hemmet som alltid står öppen som vissa tycker om att sova och gå ut och in i när dem vill!

KAGE
0

Okay då vet jag :D

Har nån några bra faktasidor om illrar på svenska?
(behöver samla fakta till en uppsatsliknande grej/prov i skolan)

Kan jag få svar på detta också?
Snabbfakta:
1. Vad ska illern äta?
2. Hur ska illern aktiveras?
3.Hur länge lever en iller i snitt/som längst?
4. Vikt?
5. Skillnad på hane och hona?
6. Annan bra fakta att veta?

/Karoline.

skrollan
0

Jag tycker att du ska läsa dig och se dig runt på detta förum. Tiller höger om dig har du en massa bra trådar. Vid sökfunktionen har du en "artikel knapp" som finns en massa bra information om också. Då kanske vill skriva om deras färger och teckningar? Det finns en massa bra!

LiindaLarsson
0

1. Vad ska illern äta?

1. iller mat ska dom ha finns olika vitalin, Tolaltferret, det är dom som är populärast att köpa genom iller mat,, men man kan ge katt mat men inte vilken som hälst det är viktigt att ge rätt mat.. det  finns olika sorters kattmat man kan ge, men det ska vara ett speciellt märke som Hil´s baby katt mat,Royal Canin kitten. illrar behöver mycket fett men inte för mycket heller

2. Hur ska illern aktiveras?

2, promenader och lekar. finn massor med olika lekar, sen kan dom ju vara med varandra illrar med illrar

3.Hur länge lever en iller i snitt/som längst?

3. 6-9 år ungefär

4. Vikt?

4. vikten är olika från iller till iller-men jag vet inte vad dom ska väga som minst

5. Skillnad på hane och hona?

5. **hanen är större än honnan sen finns det säker anndra skilnader, men inget jag känner till
**

6 finns så mycket att lära innan man skaffar sig en iller en iller ska inte sitta i bur.

det är ingen gnagare..

LiindaLarsson
0

men jag tycker du ska läsa här inne och lära dej mer om dom

Aviendha
0

Ja det vore det enklaste. Men jag kan ge dig en "crach-course"..

1. Illermat, dvs torrfoder med hellst "BARF" (biologiskt anpassad rå föda om jag inte minns fel) dvs rått kött, typ kycklingvingar mm.

2 Så ofta som möjligt. En svår fråga, de sover ju en hel del, men ska absolut aktiveras när den är vaken genom lek, promenader, upptäcksfärder i hemet mm.

3 Sveriges älsta tror jag blev 13. Man säger att de kan bli uppåt tio, men många dör tyvärr i förtid pga sjukdommar.

4 även där varierar det. Från 500g till tre kilo. De flesta väger väl runt ett-två kilo eller däremelan. Honorna är oftare lättare än hanar.

5 inga utseendemässiga om man tänket på päls eller så (som ex lejon) men killar har en pung ;) och deras snopp sitter under magen, medan tjejernas snippa o rumpa sitter "på samma ställe"

6 det är ett speciellt djur. Mycket tid, kunnskap och tålamod krävs. mer än med de flesta vanliga djur (kanin, katt mm) Inget djur att impulshandla..

Detta är som sagt vääldigt snabbt och ger bara en liiiten blick. Testa kunskapstrådar och länkar som agria.se mm.

Lycka till!

emoflickan
0

sen för att tillägga så är det bra om man kan ge illern kött (BARF). Och jag skulle nog säga att en iller lever mellan 5-7 år i dagsläget.

KAGE
0

Sort tack allihopa ^___^

/Karoline.