Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1073 ggr
Sidsel
0

Önskar köpa iller!

Hej!

Jag är 20 år gammal och bor just nu med min familj i ett stort hus i Lerum, strax utanför Göteborg. Jag har i många år funderat på att köpa iller men det har aldrig blivit av. Jag har läst böcker och all fakta jag kunnat komma över på internet och känner nu att det äntligen är dags att låta en liten illervän flytta in i familjen!

Jag bor med mina föräldrar och två yngre bröder, 11 och 14 år gamla. I huset bor även min hund Åke, som är en släthårig foxterrier på fem år. Han är gla, pigg och älskar alla! Vi har även tre katter och tre marsvin. Jag är mycket medveten om att iller och marsvin inte fungerar ihop men detta blir inte något problem då vårt hus är stort och det är enkelt att begränsa djurens ytor! Det är självklart ett plus om den iller som flyttar in hit är van vid andra djur sedan tidigare men annars är jag ganska övertygad om att det ska funka bra att få dem vänner. Alla våra husdjur här hemma nu funkar bra tillsammans. (vår ena katt springer med på hundpromenaderna)

Jag har alltid haft djur och det är ett stort intresse som hela familjen delar! Från och med april i år kommer jag även vara anställd på en stor djuraffär här i Göteborg så jag kommer vara omringad av kunniga människor med lika stort djurintresse som jag själv! Jag fick jobbet tack vare mina kunskaper om gnagare som jag haft som husdjur i alla tider!

Efter att ha funderat fram och tillbaka har jag bestämt mig för att den iller jag väljer att köpa ska vara en hane! Jag har inga egentliga krav på hurvida illern som kommer hit är en valp eller ska omplaceras. Dock får den inte vara för gammal! Har inga krav på färg eller teckning heller… Det viktigaste är att det är en trevlig prick! :)    Vidare ser jag helst att illern är vaccinerad och kastrerad! Stamtavla är mindre viktigt men jag vill veta vad som finns att veta om illerns bakgrund och tidigare upplevelser!

Det viktigaste för mig är att kunna ge min iller ett tryggt hem där han får stanna resten av livet. Jag vill hälsa på honom innan köp om möjligheten finns, och du som säljare är också mycket välkommen att inspektera mitt hem! Det är mycket viktigt att både säljare, köpare och iller att känna sig trygga!

Om du har frågor eller kanske känner till en illerpojke som skulle trivas hos mig så tveka inte att höra av dig! Jag kan nås på mail och mobil.

Min mail: Sidsel88@hotmail.com   Min mobil: 0764094132

MVH Sidsel Löyche

sarae
0

Välkommen hit! 

Va roligt med fler "göteborgare" som vill skaffa iller! Om du känner för att träffa illrar innan du skaffar en, så är du välkommen hit till mina 6 monster närsomhelst ;)

lycka till i illerjakten ;)

AlbaStiffler
0

Vilken välskriven annons! Såna kommer inte ut så ofta! :) Tycker du låter som en vettig person och illerägare! Liten varning om din hund bara, var inte 100 säker på att de kommer gå ihop. I värsta fall kan din hunds väl gömda jaktinstinkter komma fram eller så terroriserar illern din hund… hehehe. Ett tips är att ta med din hund och träffa iller (Sarae, törs du, hehehe?).

Sen tänkte jag på en sak till, en iller är roligast och mår bäst om den får springa löst i hela huset. Man kan såklart ha "illerrum" men det är knepigt och kräver att man är vaksam och inte råkar släppa ut den + att illern lättare blir mer understimullerad. har den tillgång till hela huset så aktiverar den sig mer själv, men då gäller det att den funkar med hund/katt. Sen gäller det att alla som bor i huset (och som hälsar på) har 100 koll på vad de gör, tex att man inte lämnar en dörr/fönster öppen eller inte sparkar på iller (den står alltid bakom dig när du minst anar) eller klämmer den i en dörr tex. ju fler folk som bor med illern, destå mer riskabelt för illern alltså. Man måste antaglgen ha grind för ytterdörrar och nät för fönster man har öppna.

Kanske kan det vara smart att vänta med att skaffa illern tills du flyttat hemifrån (för jag antar att du är på G snart när du skaffat jobb och så?)… bara en tanke. Men du kan säkert lösa det i huset åxå, kväver bara lite mer jobb och vaksamhet. :)

Kolla in omplaceringarna som finns i trådarna härinne. Finns flera som kanske kan passa dig (även om jag har för mig att flertalet är honor) och bered dig på att resa en bit för att hämta "rätt" iller. Rekommenderar klart en omplacering till dig! Lycka till!

Sidsel
0

Sarae: Tack snälla! Det är alltid trevligt att umgås med små illerkrabater ;)

AlbaStiffler: Tack tack! Jo, jag ska naturligvis försäkra mig om att hunden och illern fungerar ihop. Vi har lungt och avslappnat presenterat hunden för våra katter allteftersom de kommit in i familjen och han har utan problem accepterat dem alla. Jag tror det är viktigt att själv vara lugn under ett sådant möte och inte problematisera situationen!

Självklart ska illern få tillgång till hela sitt hem! Vad jag menar är att vårt hus är stort (tre våningar) så när marsvin och iller är obevakade ser jag till att stänga dörren till det sovrum marsvinen finns i, på så sätt händer inga olyckor!

Ja, jag har jobbat ett tag nu på ett dagis och jag flyttar gärna hemifrån om jag får tag på bostad. Dock ser jag en fördel i att skaffa illern när jag ännu bor hemma eftersom att den då hinner lära känna min hund ordentligt i en miljö som hunden är van vid. Jag tror det kan bli svårare att få dem vänner om både miljön och illerkompisen är nya för stackars Åke! :P

MVH Sidsel Löyche

AlbaStiffler
0

#3> Låter vettigt och genomtänkt! :) har du hittat omplaceringsannonserna? Finns under kategorierna här till vänster, finns en som heter "Omplaceringar/säljer/köpes" samt en som heter "Blocketannonser".

Valparna föds ju under våren och kommer ut till sina nya ägare under vår/sommar. Tyvärr är det åxå så att till hösten/vinter svämmar detta forum över av omplaceringsillrar, där de nyblivna ägarna ledsnat av olika anledningar. Just nu finns några sådana annonser, dvs på unga men helt felfria illrar. Hänger du kvar ett tag och inte har brottom kommer du hitta flera annonser. Det kommer kanske in någon varje vecka.

elinn
0

Jag har en bror som bor i Lerum så jag kommer och hälsar på dig och alla djur i vår/sommar =)

kitty
0

Hej

säger som Sarae och hälsar dig välkommen. Skulle du vilja träffa illrar som finns lite närmre har jag 2 illrar man kan kika närmare på, dock borde inte Amy räknas som iller då hon inte beter sig som en sådan, men det gör ju som tur är Melker :)

har du tid imorgon eftermiddag är du välkommen till Alingsås då jag och Sara, en annan Sara, ska ha miniträff hemma hos mig och då är du välkommen, om du vill :)

Sidsel
0

#4: Jag ska hålla ögonen öppna! vad jag kan se finns just nu bara en illerhane som ska omplaceras, men han kräver en ägare med illervana vilket jag ju inte har… Resten är honor. Men jag skyndar långsamt, myser med mina illerböcker och illersäkrar hemmet här sålänge! ;)

#5: Haha, gör så! :)

#6: Oj, tack snälla för erbjudandet! Tyvärr är jag inte ledig då men jag är mycket glad att du frågade! :) Kul att ha illrar så nära! Om du har tid någon annan dag framöver så kanske vi kan ses. Vore ju toppenfint att lära känna "illermänniskor" i min närhet. Ingen av mina vänner har någonsin intresserat sig för husdjur på sammam sätt som jag, allra minst illrar så det förstår inte riktigt min förtjusning för dessa små fyrfotavänner :P