Illerpellets frankie
Har aldrig hört talas om de fodret förut. Någon som vet om det är bra?
Hittade det på zoosajten.se
Det står såhär:
1 kg/ förpackning
- Fullständigt foder till Iller
- Fågelrikt recept med kyckling och kalkon.
- Inne håller Taurin- nödvändig amminosyra för Illrar.
- Krispiga bitar vilken är utformade för att motverka karies.
- Linolja för att få en bra pälskondition.
- Hög smältbar och nedbrytbar.
Detta foder är en komplett och näringsbalanserad foder för iller, gjord för arr förse den höga energi behov som illrar i alla åldersgrupper har.
Illrar är köttätare, så de behöver en hög protein nivå. Proteinet i denna blandning bstår av kyckling och kalkon.
Blandningen innehåller alla vitaminer och mineraler som behövs för att hålla din iller friskt och hälsosamt. Allt detta blandat till krispiga och högt smakliga kex.
Foder instruktioner:
- En vuxen iller äter 40-50 gram av Frankie illerfoder per dag.
Ingredienser:
Fågelkött (40%), havre, soja, fiskkött, kalkonkött (5%), potatisprotein, linolja (2%), vitaminer och mineraler.
Analys:
- Protein 36%
- Fett 19%
- Fibrer 2%
- Aska 8%
- Vatten 10%
- Vitamin A 20000 iu/kg
- Vitamin D3 1500 iu/kg
- Vitamin E 200 mg/kg
- Koppar 15 mg/kg
Mina älskar detta foder, har det som ett av 4 foder i min illerblandning. De andra är Hils, Royal och ANF illerfoder, brukar ibland byta ut Frankies mot det nya fodret som heter Perfect Fit för aktiva katter. Detta foder är liknande Frankies när det gäller proteinet, det är tom 3% mer i det. Fettet är något mindre, tror det var på 14 eller 15%, fiber innehållet var nog exakt men där var mindre med aska och vatten. Vitamin innehållet kommer jag inte ihåg riktigt då jag slängde påsen igår. Så blandar du t.ex med Hills eller med Royal så kan du använda Frankies, men jag skulle inte använda bara det då där är lite för lite fett även om man köpper till kattunge.
Kan tala om att han hade Frankies Pro Gold Kitten i sitt allra första foder som alla mina köpare fick med i köpet av sin iller. Så han har ätit det som valp.
#1 Okej! Då kanske det vorde något att testa!
Tycker det låter bra med det där att blanda olika foder till illrarna. Cinkajou äter just nu bara totally ferret, men är det bättre att köpa flera olika foder och blanda? :)

Vad man kan se är 45% av proteinet animaliskt, vilket betyder att 55% kommer från diverse växter. Det är inget vidare foder. Dessutom innehåller det 2% fiber vilket är rätt mycket och inte speciellt bra för illermagen.
Förstår inte riktigt poängen med att köpa dessa foder när det finns mycket bättre.

#2, man blandar oftast flera för att om man inte kan få tag på speciellt foder så kan illern äta annat. Att det skulle vara bättre, det vet jag inte. Men har man lite framförhållning så behöver man inte direkt blanda.
#4 Okej, Cinkajou äter totally ferret, borde jag blanda i fler foder?

#5 blanda i royal canin det får du tag i dom flesta djuraffärer
#5 mina får också det, jag blandat inte ut det, men däremot förösker jag få mina monster att äta kött
#6 Okej! Jodå, får åka till bromma zoo, nära och bra :D!

Jag ser ingen poäng att blanda in annat foder, totally ferret är det bästa illerfodret på marknaden (enligt mig då). Där man garanterar att minst 89% av proteinet kommer från animalisk källa.

nej att ha bara ett illeroder är inga problem men som sagt hnder det att man av någon anledning inte får tag i mer då det tar slut kan det vaar bra att ha ett annat foder som illern äter
Detta med att ett foder tar slut i affären råkade jag ut för när jag hade haft iller i knappt 1 år. Då tog Hills slut som jag hade då, var runt i 4-5 olika affärer både nära där jag bodde och ända upp till Ängelholm och Båstad körde vi. Men i de Zoo affärer som vi var i var Hills slut, så det var då jag hittade ANF för iller så jag köpte det och blanda i det lilla av Hills jag hade kvar. Vist jag hade illrar som var lite lösa i magen ett par dagar, men det blev bra igen. Och vis av vad som hände så har jag som sagt var nu minst 3 sorters mat i min illerblandning, och ANF är merparten följt av Hills och Royal i lika delar. Ibland har jag även i Frankies Pro Gold eller den nya Perfect Fit.
Brukar har 4kg ANF iller foder, 2kg av vadera Hills, Royal kitten och 1-2 kg av antingen Frankies eller Perfect Fit kitten. Detta äter mina illrar för glatta livet, och de har alla bra vikt och har bra magar.
Till mina valpar har jag när de ska börja äta fast föda Rojal Baby Kitten och Frankies Pro Gold Kitten, detta pga av att en valp dog för vid 8 veckors ålder pga av att han satte 3 st Hills Kitten kulor i halsen och kvävdes till döds. Han hade lyckats få tag på mamma Tiffanies mat som hon tappat i hagen, valparna fick alltid sin mat lite blött på ett fat. Och då fick de alltid kitten av Royal + Frankies. Både Frankies och Baby Kitten har mindre bitar och blir inte lika stora som Hills kulorna blir, när de är blöta så blir dom nästan dubbla storleken. Och 3 kulor blev för mycket för han att få ner, så det satte sig i övre luftvägarna. Fick ut 2 av dem, den 3:e satt lite längre ner, men ändå så att man nätt och jämt så den. En sådan tabbe gör man inte 2 gånger.

Mina har ANF och Royal Canin o massor av kött :)

kött kött och kött vare här.. ja och lite totaly ferret plus orijen som stöd till elliott men det ska bort det

Mina illrar har aldrig haft problem att gilla andra foder. Finns bara ett foder de ratat och det är det där illerfodret som är vakumförpackat, det gick aldrig ner. Men annars blandar jag endast foder för att illrarna ska få lite variation. Tänk vad kul det är att hela livet äta tex gröt. *blä* Nu får de iaf "olika sorters gröt"….. hehehe…