lite sår frågor ..
Hur långtid tar det innan ett kastrerings sår har läkt?
Behöver man tvätta det?
Hur lång tid skall man vänta innan man kan gå ut?
Det beror helt på hur stort ingreppet var och vad man sydde med för tråd :)
Hona eller hane?
Är det rent och fint så låt det bara vara.
Till mig sa de "vänta 4-5 dagar innan du går ut med honom". (En hane med "öppet" sår alltså.) Men det beror också, som sagt, på hur såret ser ut.
Efter tio dagar har såret återfått cirka 10% av hudens gamla styrka.

det är en hane och det är sytt med sån tråd som försvinner själv. det är lite svullet och torkat blod runt om kring. det var lite varigt i morse.
vi kastrerade Groggie för över en månad sedan, han sår ser super fint ut, men ser bara två stygn just nu. Så allt ska vara bra och dem lossnar när dem lossnar. Vi var ute och gick bara några dagar efter operationen, men det ska man vara försiktig med. Men han blev icke rakad , så vi hade svårt att se första veckan med all torkat blod =/
#3 Att det varar är inte bra och det tyder på att det är en massa bakterier som lever rövare. Försök att badda med ljummet vatten på en bomullstuss och håll det rent. Vätskar det sig mkt och svullnar så får du ringa och rådfråga med en veterinär.
Hoppas det går bra för dig, och håll utkik att han inte får feber. Det är viktigt att det slutar vara för det är sällan det blir komplikationer efter en vanlig kastration.
Lycka till och berätta gärna hur det går!

valle råkade ut för infektion i såret och fick antibiotika… så om det fortsätter så satsa på veterinär

När jag kastrerade mina honor sa dom att vänta ungefär en vecka med att vistas ute, iom risken att få upp skit i såret.

#8 Hur ser det ut ifall du tvättar rent det? Nu ser det ut som det är en massa gegga.
oj! det där såg inge vidare ut. Iaf inte enligt mina erfarenheter. Vart gjorde du det någonstans? Visserligen syns ju inget var, men fult så mkt skorpor brukar det inte vara efter att det sytt, verkar han ha ont om du klämmer försiktigt?

ska försöka göra rent det idag men han verkar vara väldigt öm. han rycker till om man trycker lite försiktigt bredvid, men han är pigg o så annars, äter busar o klättrar om kring. vi var på Smådjursakuten, såret såg väldigt fint ut när vi kom hem.
#12 är han öm när ni tar på det tycker jag ni skall åka tiöllbaka till veterinären. smådjursakuten nära redbersgplatsen?

ja den nära redbergsplatsen. det finns mindre smådjursakuten här i kungälv oxå, måste väll funka att gå dit för det är ju samma gubbe som äger stället.
nu har vi tvättat av det lite och det var inte populärt. fick iaf bort den stora klumpen. det var lite var gegga under den. svulnaden har gått ner lite iaf
nu ser det ut så här
jag hade tagit kontakt med din vetrinär.
När jag kastrerade xander för ett par år sen så blev han infekterad i sitt sår. Så då fick jag åka tillbaka med honom kostnasfritt då det var en påföljd av kastreringen som de hade gjort. Dock fick jag köpa medicin så att svullnaden och det onda skulle gå ner.
För xander hade riktigt ont
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#13 Det är väl inte så konstigt om han har ont runt om? Även om allting är okej menar jag, de har ju faktiskt skurit och varit där och "rotat runt".
#8#9#14 Det där ser inte bra ut. Säger som alla andra, kolla upp det!

gratis var det för oss också, återbesöket alltså.

ja jag ska ringa imon hade jag tänkt, nu har dom bara akut telefon. om jag inte får nån tid imon tror ni man kan vänta till på tisdag?

man rukar ofta kunna få en tid samma dag eftersom det går såpass fort för dom att kolla en sån här sak men förmodligen så dör inte illern om du väntar till på tisdag men håll koll på allmäntillståndet
Överdriv lite så att dem vill att du kommer på en gång :)

nu har jag ringt och fått tid i dag kl 11 och jag kunde komma till den i kungälv utan problem. visserligen ser det bättre ut men det är lika bra att kolla. hon i telefonen sa att det kunde bero på att han har slickat på det..så hon pratade om krage
..så han får väll ha sele på sig ett par dagar.

#23 hua vad gulligt