BARF - meny tips!
Riktar mig återigen till er som valt att utfodra illrar helt eller delvis med BARF
Hur kan vecko/dag matsedeln se ut hos er? Vilka riktlinjer har ni gällande proportiner, innehåll, vilka tillskott bör man tillsätta? vad skall man se upp med?
Av latet har ja på senaste tiden gett minkfoer dagligen :-O Men tillskott av kycklingvinge ca 3gånger i veckan +hjärta en gång i veckan…
En "vanlig" vecka(torrfoder står alltdi framme) ser annars ut 2kycklingvingar/per iller dagligen. Hjärta/lever av kyckling 1-2gånger i veckan beroende på årstid och ev. iller. Varsin mus 1-2gånger i veckan beroende på vad man kommer över, gärna mer då det är hela kvadaver. Kycklinghals en gång i veckan och då får de2-3st/var. Märgben som godis 1-2gånger i veckan som de får under 1dygn att tugga på. Lyx tillhör när far min jagat då de kan frossa i duva och jobbar i dagsläget på att få fatt i kanin till dem *smaskens*
Allt serveras rått, med allt, ben o hela köret. Proportionsmässigt kan man titta på en vilda illerns matsedel (och dra bort lite eftersom våra tama inte gör av med samma energi). Jag ger inte gärna mina illrar gris och nöt kött då de knappast skulle springa i fatt ett sådant djur och döda o sedan tugga i sig…då måste de vara en stor iller *ler* Så sådant får e endast i godismängder om de ens får. Det är mkt ben, senor, brosk osv inte mkt "fint" kött. För de djur illrarna äter har inte fina kotletter :-P
Ger man balanserat som jag nämde ovan behövs inga tillskott för en vanlig hemma iller (sedan beror de lite på om man ger endast BARF eller annat också +om det ev. är en okastrerad/ung/dräktig iller).
Se upp med onaturligt kött om det gäller BARF, det är ju faktiskt illerns NATURLIGA föda det handlar om. Annars går det nog mer under råföda endast om man håller på o ger nöt o gris…så dras allt med salmonella, trikiner osv men välj svenskt och var en medveten kund så vet du vad du vill ha och vad du kan utfodra dina illrar med :-)

vad gör man om sina illrar inte vill ha? jag har testat muspinkis och köttfärs men Saffi struntar totalt i det och Saga smakar lite och sen sjöjs hon och tycker det är äckligt=/
kycklinghjärta brukar de tycka om. kycklingvingarna kan man stycka upp i mindre bitar om man har en kräsen iller. Droppa lite olja på/äggula *glömde de i mitt inlägg ovan ser jag nu* gillar illern äggula så doppa/lägg pinkisen i äggulan…gnid den mot munnen så illern får smak och sluta aldrig "tvinga" illern att smaka för de komemr ge med sig, o har man fler än en iller brukar de gå lite lättare när den ena fattat galoppen pga grupptrycket ;-)
jag fick mina att smaka kyckling genom att ta lite vetegrodds olja på, då slank det efter långt om länge ner en bit ibland. men vändningen kom när jag finhackade kycklingen å blandade i lite lite laktosfri grädde, olja å b vitamin. då mumsade faktikst alla glatt i sig. hjärta rätt upp och ner funkade inte första gången häråmdagen, men då mixade jag lite kyckling, hjärta å pyttelite lever + lite grädde, å då funkade det,

Jag tog förut en muspinkis med furotone, först slickade hon på den och sen gjorde jag så hon gjorde dragkamp med den och då sjöjdes hon när hon fick smak av pinkisen=/
ja Miilo hatar oxå allt som har med råa kött produkter att göra. iller_tjejen vi kanske fått tag i vegitarian illrar=)

Ja jag tror nästan det, vilka tråkmånsar. man vill juh att dom ska få i sig riktiga nyttiga grejjer också…men ikke=/

Alba och Beda har jag lite brutalt lärt smaka på det mesta, från frukt till kött, helt enkelt genom att stoppa in en bit i munnen. En liten liten bit kött tex. De kan vägra smaka, men när de väl får den i munnen så kan de många ggr bli förvånade och tycka att det är gott. Ibland kan man behöva upprepa matningen med nån dags mellanrum, men de har gillat allt efter denna mer eller mindre ofrivilliga provsmakning… hehhe…
Med Stiffler däremot har denna metod INTE funderat. Han gör kräkljud när han bara luktar på kött. Och att tvinga honom att smaka resuterar i vilda flyktförsök, konstigt nog, hehe… Så jag har inte mage att försöka få honom att smaka det.

hehe ja våra illrar är tokiga, vissa älskar det medans vissa bara vill kräkas hehe
Har testat att stoppa in en liten bit men då tuggas det bara för att få ut köttbiten hehe

#1 Du skrev mus efter vad du kommer över… jagar du dem själv? ;) hur kommer du över mössen?
#20 hehe nja mössen är oftast köpta om inte ifrån en bekants uppfödning. Det jag kommer över menas bl a vilt ex rabbis, fågel.

#9 gillar inte Saffi kyckling längre?

#12 har inte testat kyckling än, testat rå köttfärs och muspinkisar.
#13 kyckling brukar vara det som e lättast att få den att äta

#14 okej, får ta och testa det nån dag=)*får sno en bit av mamma när hon ska göra iordning, så jag vet om dom vill ha*=)

#15 kolla så att det är svensk kyckling bara..

#16 självklart=), plus att mamma jämnt köper bara svensk kyckling, vågar inte riskera nått
ok, tre illrar ska äta barf här nu då… Kan detta bli bra?
5 kycklingvingar dagligen.
3 kycklingmagar 2 ggr i veckan.
lever en gång i veckan.
Vingarna ersätts en eller två dagar i veckan med "dåliga" nöt- eller grisköttsbitar, samma mängd… Ev vitfisk någon gång ibland.
Serverat 50/50 morgon och kväll (mest för att det inte ska bli så mkt utspritt i lägenheten).
De äter alla benen från kycklingvingarna så benmjöl kommer inte behövas va? Torrfodret kommer ju finnas kvar framme eftersom nova äter det.
Kan jag känna mig lugn på att det är en fullvärdig kost? Ska jag kanske ge en äggula var/vecka också för att känna mig säker?
Kan man typ mortla äggskal och ge?
#18 Köp hel kyckling, behåll klubbor och filéer själv :-) Stycka upp resten i mindre bitar. Frys in och tina vartefter. Du får beställa inkrom separat, då detta inte följer med i kycklingen längre :-(
För att hindra dom dra runt med maten, kan du låta dom äta en och en i trpt.bur eller liknande. På så vis undviker du även att dom bråkar om maten och undviker stressätning.
Ryggraden är den populäraste biten hos alla illrarna här hemma :-)
#19 jag är vegan så jag är inte intresserad av nåra bitar själv. Jag köpte en hel färsk kyckling nu o har delat upp den i lagom bitar.. Tänkte att ryggen skulle va poppis så den finns med i alla portioner :).
ska kanske ta ner köksdörren från vinden så jag kan stänga in typ grabbarna där när det ska ätas…
#20 Ja, då får illrarna dina mer :-)
Dörrar kan ha sina fördelar, men det blir mindre yta att rengöra och decinfinera efter maten, om man använder trpt.bur den stunden.
decinfinera…har hopplöst svårt för det ordet, hur ska det egentligen stavas????
hmm, desinficera va? :P
Men tror du min "veckomeny" är tillräckligt varierad för att duga som helfoder?
Nått jag har fnderat över men inte frågat men den passar kanske inte här men när ni ändå talar om kyckling o så tar jag de här ändå :)
Kyckling innehåller ju en del bakterier o som man lär sig ska man ju ha en egen skärbräda till kycklingen och man ska tvätta händerna noga. Om nu kyckling till illern och den drar rundt den och kladdar med den är de då inte risk att illern sprider bakterierna samt att den bär den i munnen o kan ge oss den om den skulle naffsa oss?
Låter kanske som en töntig fundering men jag har inte laggt ner tid o engergi på att lära mig om BARF och lära mina illrar att äta rått.
#23 säkert sprids bakterier, jag är dock av den övertygelsen att det inte är bra med ett "kliniskt rent" hem… Jag oroar mig inte och varken jag eller illrarna har farit illa av kycklingvingar som släpats runt lite här o där…
Det jag menar att Kyckling innehåller så mycket mer bakterier så det finns uppmaningar om hur du ska hantera det. Det är därför jag undrar om det inte kan föra bakterier vidare.
Jag skulle inte våga riskera att mina hundar blir sjuk och inte mig själv heller eller någon annan som kommer hem till mig.
Jag tror att rovdjur som de är klarar de nog betydligt mer bakterier än vad som finns i våra svenska kycklingar uppfödda på fabriken, slaktade i "kliniska" miljöer… Som tidigare sagts tror jag torrfodret bidrar till större risker (insulinom bl a) än risk att blir lite dåliga av bakterier från rått kött.

Jag skulle snart vilja att mina slutade äta barf faktiskt… Av åtta illrar så äter sju stycken mycket och gärna kött. Och mycket kött blir det. De sätter ju lätt i sig 1 kg kycklingvingar på en dag+hjärta+torrfoder. Köpte två stycken hela kycklingar som vägde 1.3kg styck. Det tog inte ens 3 dagar så var allt slut. Ben och rubbet.
Jag behöver helt klart hitta någonstans där det finns billigt kött.
Vad jag får till middag? Nudlar såklart, tror ni det finns pengar till annat?
jag tror då illrarna vet när de inte ska äta gamalt kött längre. De ska själva kunna avgöra om det är bra eller ej, om inte så är deras naturliga instinkter bort avlade :-O Mina illrar kan ha kyckling som legat framme i 1-3dygn (beroende på temp) och äta det -eller ratta, som de gör efter bara några timmar som de gör på sommaren…och tycker inte man ska vara så petig varken mot sig själv eller sina djur, för förr var folk mkt friskare än de är nu med gluten-laktos och allergier av olika slag och nuförtiden är vi för försiktiga för vårat eget bästa skulle jag tro. Skit rensar magen som man sagt i alla tider ;-)
#27 Billig mat hittar du på: http://www.jipotimas.se/ så kanske du hittar annat smaskit dina illrar vill ha ex. kalkonfötter *ler*
#28 tyvärr finns knappt jipotimas produkter i gbg….det enda de har är mega förpackningar av tex vingar, å då e de inte styckfrysta så det blir mycket spill….men kan man beställa från jipotimas direkt på ått vis?
Sara o Cannaydia o rikki, vad tycker ni om min meny i inlägg #18?
#30 jag tycker att det låter bra…men vore jag du skulle jag även ge hjärta ibland….i sverige brukar man säga max en till två ggr per vecka, men jag har hört från anna källa att man kan ge mer och oftare, och jag tror på det. Mosade äggskal e ett bra tillskott då det inehåller kalcium som e viktigt, särskilt för en växande valp. Lever har jag däremot hört att man inte ska ge valpar under 6 månader, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Sen kan du även tilsätta en krossa vitamin tablett (multivitamin för människor funkar oxå!) , lite laxolja då och då…det är viktigt att de får tillräckligt mycket fett. Sen kan du även testa lite fler köttsorter längre fram….kanske köpa jipotimas vilt korv, katt korv, eller kycklingkorv och ge dem ibland…innahåller bara kött, inga tilsattser…även ben.
#28 har du kontaktat dem om det finns någon återförsäljare? för jag kontaktade dem då Gotland inte fanns med men vist hade de en återförsäljare här! =D mkt spill eller mkt pill? -för ekonomins skull är en stor billig förpackning och lite pill helt värt de! +att kycklingen själv är uppföd på BARF! optimalt skulle jag vilja påstå om man vill utfodra sin iller rätt! för majskyckling skulle jag inte rekomendera tex.
#30 jag har svarat på ditt mail ;-) ser ok ut.
Att man inte ska ge lever till ynlingar under 6månader är allt emot vad jag fått lära mig. Lever som är D-vitamin rikt är mkt viktigt för den växande rovdjurs ungen tex lejon i det vilda där ger mamman levern till sina ungar. Det gäller rovdjur generellt och lämpas utmärkt på iller då de är rovdjur. Så undjur kan äta lite mer lever än de vuxna. jag själv föredrar att ge levr 1-2gånger i veckan och kan ibland dela en kycklinglever i två delar och då servera upptill 4gånger i veckan till mina ungdjur.
vill varna lite för multivitamintablett då det helt beror vad de är för vitaminer, för ex "en om dagen" är =rejäl överdos att krossa en hel o ge till iller!!! B & C -vitamin är ju de enda som är vattenlsliga och ej kan överdoseras medan alla de andra kan överdseras så man bör ta det försiktigt om man tillämpar "egna recept" under BARF., då det finns bättre lösningar genom att ge hela kvadaver som själva fått leva bra och äta BARF då det kompleterar illerns alla behov. Massa extra vitaminer är inte nödvändiga i sådana fall…
jag menade mycket spill….eftersom man då måste tina typ 5 kg kyckling vingar för att få loss de 2 man behöver….sen hinner kycklingen bli dålig innan allt används…det var så jag menade…pill har vi inga problem med ;) står å hackar kycklingskrov , å styckfryser magar å hjärtan osv med jämna mellan rum så det e inga problem….
det finns en återförsäljare, men de kan bara få in storpack, det e iaf svaret jag fått när jag frågat dem…..men man kanske kan beställa direkt från jipotimas å få dem att leverera till återförsäljaren eller nått?
det om lever var som sagt någit jag hört,och inte var helt säker på. valpen här hemma har fått äta mycket lever sen han kom. Tror det ligger mycket i det du säger där.
Självklart får man vara selektiv när det gäller vad för vitaminer man väljer, men har man inte möjlighet att ge hela kadaver, utan bara vissa delar tror jag att man bör tilsätta vissa vitaminer. sen e självklart en hel tablett för mycket för en iller….men inte för ett helt gäng om det ges ibland. Vet många som gör det, som enbart utfodrar sina illrar naturligt.
#22 tack, en del ord har jag svårt för *L*
Jag har lite svårt att avgöra om veckomenyn är tillräckligt varierad. Själv ger jag kyckling, kalkon och lamm som bas. Använder inte "matsedel", utan växlar istället mellan sorterna. Varje iller får äta så mycket den vill vid respektive måltid (2 ggr/dag). I övrigt får dom annat kött, som jag "kommer över" genom bekanta.
#33 men banka/slå/hacka funkar ej? eller ex. lägga kycklingen i en svart sopsäck sen ut och banka den mot asfalten allt vad man kan tills de lossnar? (de fick vi göra i skolan med de frysta råttorna när reptilerna skulle matas). Men de går ju att förvara kyckling i kyl några dagar också, hos mig går 5kg lätt åt -inge spill*ler* Så Riki o hennes 8illrar skulle det nog underlätta med "bigpack".
Du kan ju höra med dem om du kan få mindre pack, borde gå o beställa. De brukar vara väldigt trevliga att ha o göra med…
ang.att tillsätta vitaminer är det nog inget jag skulle våga mig på om det inte är anpassat för djur med doseringsanvisning/förslag, att dela med sig av sina egena vitaminer känns inte bra för min del. Föredrar den naturliga delen med hela kvadaver då…om man ändå fick ge dem levande föda vore det ju det optimalaste och bästa för dem! För vist har mina illrar tagit en o annan mus de fått fatt på ute, de är ju godast varma ;-)
#35 hmm asfalt där sa du nått ;) undrar bara vad grannarna skulle säga :P kasnke värt ett försök…fast nu e frysen sprängfull med kött…å bara 2 äter det suck…
men e 5kg pack skulle ju snabbt gå åt hos rickie ;)
själv kör jag på mycket kycklingskrov just nu….mycket populärt.
hur man gör med vitaminerna e nog upp till var och en…men kan man inte ge hela kadaver och inte ger torrfoder så tror jag att man bör tilsätta vitaminer. finns en bra förtecking över mängder och sånt nånstans på nätet, men jag hittar det inte just nu..
Jag anser oxå att "lite skit rensar magen". Men rå kyckling och köttsaften från kycklingen är jag extra försiktig med. Det är inte att djuren äter som är problemet, utan hur man hanterar redskapen som använts. Därför har det blivit rutin att alltid desinficera utfodringsplatserna.
#37 här används inga redskap bara att ta ur påsen o servera o då behövs hygien inte hållas mer än att jag inte ska stoppa fingrarna i munnen efter jag gett dem kyckling, och de klarar jag -tror jag ;-P Men de e klart att andra ska tänka på att ex. plastskärbräden är små bakterie svampar om bör bytas en gång i månaden om man använder den till kött!..så det tols att tänka på, faktiskt!
här styr vi glatt stegen mot ännu en salmonella omgång ;) så som mina pälsa gömmer kyckling i min lägenhet just nu e jag chockad över att kackerlackorna inte hittat hit……å fingrarna har jag faktikst stoppat i munnen…suck…men sen e jag ju oxå senil dement.
#39 haha du får sattsa på såna där gummidiskhandskar när du håler på med köttet så du inte stoppar dem i mun ;-) tror de där senildementa är djuren som orsakar för jag e lite fnurrig själv i mina perioder…hehe..

Om man skulle köpa ett sånt storpack som är 5kg och inte får isär det i mindre bitar. Hur länge kan man ha sånt upptinat i kylskåpet innan det blir dåligt?
Robin: Ge dem kycklinghjärta också, mina älskar det!! Se bara upp när de kommer och vill pussa dig på munnen precis efteråt….
#40 ahhh så det e DEM det beror på? underbart! äntligen kan jag skylla något på dem! ;) Kanske e det deras fel att jag även gått hemifrån i tofflor på senaste tiden :P
#42 ja det är deras fel. Helt övertygad om att de är dem ;-)
#37 Under de tolv timmar som går mellan illrarnas måltider, skulle det hinna "gro" många otrevligheter i matburarna. Dom otrevligheterna "gror" lika lätt på ett golv. Att jag använder desinfictionsmedel beror på att detta dunstar och det är enklare att torka rent och desinficera matburarna, än att stå och diska samt skölja dom.
*puttar upp*

#44 va heter desinfictionsmedlet som du använder? och vart finns det att köpa? lät lättsamt och slippa ställa alla våningar i duschen hehe
Efter användning: Alcogel - Apoteket, Lantmännen och välsorterade djuraffärer. Egentligen ett handdesinfictionsmedel, men fungerar utmärkt om man torkar rent först. Perfekt eftersom det dunstar.
Grovrengöring 1/vecka: Sanirent - Lantmanna, välsorterade Järn- och Färgaffärer. Ett medel för rengöring/sanering av djurstallar.

#47 Okej, tack så mycket. Ska kolla om jag hittar det=)
#48 de finns nå miljövänligt, nå äpple grej. typiskt står still vad de heter. finns på lantmännen/granngården…gulburk o bakteriedödande. effektivt o bra, används bl a på delfinariet på kolmården då det princip e ofarligt om de kommer i kontakt med delfinernas vatten!! :-)

#49 Jasså va intressant, granngården har man här i birsta så man kanske ska förbi när man är där nån dag=) tack för tipset!
denna tråd kan också va bra att putta :)

putter lite och undrar om någon vet vad det är för rengöringsmedel #49 pratar om :S jag är en sådan människa som är mer eller mindre "gift" med Javell, och anser att luktar det inte badhus så blir det inte rent. Så min undran är hur bra är detta medel samt vad heter det? tar det verkligen död på alla bakterier ifrån kykling?