Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 681 ggr
JonasW
0

Fråga till Illeruppf.

Ja det står en hel del här på forumet & jag som inte har nån iller än, men som är väldigt intresserad av dom & som har en underbar kompis som har 5 st. flickor. som är rena charmtrollen! ;o)

Ja jag är intresserad av hur ni som uppfödare går efter bra avelslinjer & så för att man ska veta att man kan köpa en iller med friska linjer i dagens läge, då det har dykt upp en del sjukdomar.

MVH…Jonas

Sarah
0

Att hitta en iller med helt friska linjer är idag i princip omöjligt. För att få din bebis att leva längre finns det miljöbetingade saker man kan göra, men vissa sjukdomar går inte att skydda sig emot. Alla uppfödare har olika sätt att gå till väga men de flesta vill ju få fram friska illrar. Själv avlar jag in vilt för att få in nytt blod, andra testar på annat sätt.

sarae
0

jag har vänt mig till utlandet för nytt blod. Även om där finns mängder med riktigt dåliga linjer, vissa till och med mycket sämre än här. Så tror jag mig ha hittat några riktiga guldkorn, både ur ett hälsoperspektiv och utseendmässigt

JonasW
0

Jag är tacksam för alla svar jag får & kommer att hålla lite ögon på alla uppfödare då jag är väldigt intresserad av att köpa först 1 iller hona & senare en till liten hona…då jag minst vill ha 2 så att dom kan leka illerlekar.

Sarah
0

Kanske ska påpeka att hannen inte heller är från Sverige…

ferretgirl
0

Håller med #1# där, att det idag är svårt att hitta friska linjer. Jag försöker dock hitta så friska det går, som inte är släkt med mina egna illrar på något vis alls. Och jag tar aldrig mer än 3-4 (4 som mest på en tik) valpkullar max på mina tikar. Att jag tog 4 kullar på en av dem beror på att hon ett år bara fick 3 valpar, så i fjol så fick hon sin absolut sista kull, och den var på 5 han valpar. Jag har en tik år som ska ha valpar någon gång runt den 20 april om allt går bra.

Sarah
0

#3 Det är bra tänkt. Kan vara svårt med två samtidigt och det är i mna ögon smart med samma kön på dem. Även om skillnaderna inte är jättestora så leker honor och hannar olika.

JonasW
0

Mmm…jag tror att det är bra att vänta ett tag sedan med den andra. Jag vill helst ha honor, men har alltid haft förkärlek till hondjur.

LinLin
0

#6 Våra honor och hanar leker likadant. Två samtidigt går bra om man vet vad man ger sig in på.