Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 697 ggr
TickTack
0

Parningen

Har hört att illrar har en väldigt intressant parningsmetod men inte förstått den, är det så att ägglossningen inte kommer igång om hon inte blir "våldtagen"?

FerretCrow
0

det där tror jag inte riktigt på med tider med mera som sägs att det tar visst många timmar från första försöket till att det lyckas för vissa parningar har gått på 20 minuter

Norrskenets
0

Jag har fått lära mig, om hanen inte biter tag i nacken så sätts inte ägglossningen igång, så när man sätter ihop en hona och en hane och hanen börjar direkt bita tag i nacken så sätts det igång och då räknar man med att det blir valpar på andra dagen.

FerretCrow
0

ja som sagt har vi ju bevis här på forumet att en parning kan gå galant på 20min för det slutade ju i 8st valpar

sarae
0

anledningen till myten om att honan måste bli våldtagen ligger i det faktum att en iller parning oftast ser mycket våldsam ut. Men är honan i brunst så är hon ofta högst villig! illrar är "induced ovulators" (va katten nu  det e på svenska), och behöver dels stimuleras genom bett i nacken, och de flesta även genom penetration för att ägglossningen skall komma igång. men någon våldtäkt rör det sig inte om, såvida honan inte är "redo", men hanen är det, ja då kan hanen tvinga sig på henne, precis som med de flesta djurslag (ni ska se elefantsälar..DET e läskigt)

Sarah
0

Elefantsälar ;) Jag var och fotade en sån en gång i Sydafrika. Den hade tagit sig in i stan. Sjukt. Låg utanför en butik och blockerade.

sarae
0

#5 haha jisses..ja de är ruggigt läskiga på nära håll, iaf hanarna…