chatt med Jonas Wahlström
"
Daniel
Hej Jonas! I vissa länder bl.a Frankrike och Norge har man mink som husdjur. I Sverige är det rätt vanlig att ha iller men mink anses inte tillåtet. Tycker du man ska få ha mink som husdjur?
Jonas Wahlström
Minkar är vilda rovdjur till skillnad från domesticerade tamillrar. I Sverige är det förbjudet att hålla rovdjur som husdjur med undantag av hund, katt och tamiller. Minken är ursprungligen från Nordamerika och hör absolut inte hemma i vår natur. Tyvärr blir det fler och fler när olika knäppskallar släpper ut dem från farmerna.
"
Hämtat från DN:s chattsession med Jonas Wahlström…

Bra svarat av honom tycker jag! :)
Sund typ!

De flesta som släpps ut från farmerna dör väl dock.
golf.ifokus.se
#3 en del av dem ja, antingen av svält eller att de bli påkörda och liknande, men ett förvånandsvärt stort antal överlever faktiskt, dock drar sig de flesta till människor
dock tycker jag att det viktigaste i detta inlägget är att MINK inte lämpar sig till husdjur.
Säger inte att jag är för att släppa ut minkarna men om inte "knäppskallarna" i vårat land ville göra kläder av dom små skulle de definitivt inte finnas i den utsträckningen de gör i vår svenska natur!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det här inlägget har jag missat! Ja, det var jag som ställde den där frågan. Rätt uppenbart kanske :)
Finns en hel del personer i Frankrike som har minkar. De köper dem från farmare. I Norge är det dock inte lika vanligt men jag "känner" ett par åtminsone. Man kan ju tro att det är jättevanligt i Norge och Frankrike med tanke på hur jag formulerade frågan. Så är det inte.