Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1587 ggr
sarae
0

Mitt misstag

Den 24 januari gick jag hemmifrån en snabbis för att gå til läkaren runt hörnet. Mitt besök blev inställt så jag kom hem knappt 20 minuter snenare. Klättrar över min avspärrning in i vardagsrummet på 1,10 cm och hör konstiga ljud. börjar leta, och hittar Ludde med dweia. Han har alltså hoppat över en avspärrning på 1,10 cm. Två dagar tidigare hade jag ändrat och höjt avspärrningen då jag såg att han kunde dra henne genom gallret på valphagen. Så nu stod där en plywood skiva och allt var utflyttat ur hallen så inget fanns att ta sats ifrån.

Men ändå hittar jag dem tillsammans. Lyckas direkt plocka isär dem utan konstigheter. men paniken stiger och jag börjar ringa runt till alla veterinärer jag vet som har koll på iller. alla säger samma sak: för kort parning, det blir nog inget, och även om det blir något så gör det ju inget. Inavel ger inte defekter.

De senaste 42 dagarna har jag vänt och vridit på detta, pratat med allt och alla i veterinär form, utländska uppfödare m.m Kastrera henne tänkte jag inte göra, inte för att hon skall avlas på, det skiter jag rent ut sagt i, jag är inte avelskåt nånstans, men för att jag inte vill kastrera mina djur längre p.ga den ökade risken för t.ex binjuretumörer. det är därför som ludde skulle vasectomeras. Jag vill genom en naturlig kost och genom att låta dem gå okstrerade länge se om man inte kan förhindra eller åtminstonne fördröja visa sjukdommar.

Kvar stod möjligheten att det inte blev något, vilket de flesta var säkra på att det inte skulle bli. Sedan pratade jag med en uppfödare i ungern som konstaterad att man där kunde ge abortspruta om något sånt här hände. Jag kastade mig på telefonen och ringde än en gång runt till alla veterinärer. Endast en kände till det och erbjöd sig att kolla upp det hur det funkade på iller. Det tog nästan 3 veckor innan jag fick svar där. Och det som enligt mina efterforskningar verkade som en bra säker lösning visade sig genast ha otroligt mycket bieffekter just på iller, och veterinären avrådde mig från att ens fundera på att testa. Så då återstod det att vänta och hålla tummarna att hon gick tom. Jag har haft många sömnlösa nätter, pendlat mellan panikattacker och ångest attacker över detta. Men trotts allt så visste jag att om det skulle bli valpar så skulle det inte bli något fel på dem. Jag har diskuterat igenom illrarnas stamtavlor och sjukdomar i släkten med en veterinär, och hon har även träffat båda djuren. Även om man inte kan lita på veterinärer när det gäller iller, så kan den här en hel del om både genetik och avel. Och hon skrattade faktiskt mest åt min panik. Men paniken jag hade var inte för att jag trodde att det skulle bli fel på eventuella valpar, utan för att jag vet hur illervärlden är. Här är kunskapen om avel så låg att alla skriker i ren panik så fort de hör orden inavel eller linjeavel. Dessa två avelsmetoder är faktiskt de främsta avelsmetoderna inom de flesta djurslagen, även iller, bara inte i sverige. Så fel på valparna blir det inte. Men själklart ska man bara ägna sig åt linjeavel om man besitter den kunskapen, inte annars. Och här rör det sig enbart om ett rent misstag från min sida. inget jag nånsin hade planerat att försöka mig på inom de näsrmsta 10 åren.

Hur som helst fattade jag mitt beslut att se vad som händer. Dweia var min prioritet, och jag tänkte inte låta mig tvingas att kastrera henne och kasnke dömma henne till att drabbas av binjuretumörer i ung ålder just för att illervärlden vill det. Hon är min iller och jag anser att jag har rätt att göra vad som är bäst för henne. Sannorlikeheten att det blev valpar var ju så oerhört liten. Men självklart planerade jag för det värsta, hårda kontrakt är redan formulerade, ihop med valpgaranti, samt att jag står för en del av kastreringen.

Så hur det nu än blev så vaknade jag upp i morse till valpkvitter. 8 välskapta valpar låg lugnt och diade hos världens lugnaste mamma.

Jag vet hur fel detta är, jag vet hur oansvarigt detta är, jag vet, jag vet och jag vet. Jag har läst på offantligt mycket om det här redan innan det hände, men särskilt nu efter katastrofen. Så ni behöver inte komma med några predikningar, för jag vet redan, och jag har redan piskat mig själv blodig över detta så jag behöver inte bli tillrättavisad.

Men har ni några frågor så är ni välkomna att pma, eller ringa mig så kan jag besvara allt.

Sara, Dweia och de 8 små geléeråttorna.

FerretCrow
0

nej men gud vad gulligt grattis. och jag anser att du har tage ditt ansvar och försökt kärma av så det var en olycka, men du är enormt stark och duktig som har gjort allt detta under tiden med vettar från olika ställen med mera=)

får man se bilder nu då? och var det därför tösen stannade hemma?

bnoffan
0

Jag tycker att det är toppen att du går ut med själv så behöver det inte bli några spekulationer. Gjort är gjort och det viktigaste nu är att valparna mår bra och är friska!

Lycka till med allt Sara!

sarae
0

Bilder kommer, hon är så duktig, hade hon fått välja så hade hon gärna fått valpar i mammas armhåla, men jag var tvungen att gå å lägga mig då inget verkade vara på gång överhuvudtaget. så idag visar hon upp dem för mig och har inga problem med att jag tar i dem om jag vill. Hon har bara 7 tuttar, men hon sköter det hur bra som helst. Är så stolt över henne, hon rattar katastrofkullen suveränt än så länge

AlbaStiffler
0

Oj då… förstår att det är lite otur du haft och förstår din oro. Du är nog den sista på detta forum som skulle avla oansvarigt. Men nu får man väl bara gratullera till tillökningen. Kul att födeln gick bra. Vi vill se foton såklart unde valptiden … :)

Då blev du "uppfödare" snabbare än vad du trott… hehehe…

Ceciliaolucifer
0

Grattis!!! Saker och ting sker tyvärr ibland utan att man kan göra ngt. Jag är inte insatt iavel på det sättet men jag är helt övertygad om att du har tagit rätt beslut. Jag får väl gratulera till ett allt för tidigt avelsresultat, för jag visste om dina tidigare planera i framtiden! :)

Men grattis!

FerretCrow
0

jag anser som bnoffan. bättre att gå ut här med ren fakta så slipper folk fundera och snacka skit senare=)

Fruttisen
0

Så skojj med valpar, även fast det gick lite lurigt till! Du verkar ju ha gjort allt som står i din makt, viktigaste nu är ju att se till dom små rosa filurerna och säkra ett benhårt kontrakt! :))

[jenkass]
0

nej men oj… vilken chock! skönt ändå att det gick bra till slut

Norrskenets
0

Håller med ovanstående, Grattis till bebbarna. Hoppas vi får se bilder snart=). Snart dags för min tös också, "bara" ca. 8 dagar kvar.=´)

pyronella
0

jag tycker det var en gullig historia! men jag uppfattade inte hur föräldrarna var släkt? vad är det man ska oroa sig mest över i såna här fall; att det blir fel på valparna eller att valparnas ev avkomma blir missbildad?

du kanske ska kastrera dem allihopa sen (valparna alltså), om du är rädd att genkombinationen skulle få negativa konsekvenser. 

du verkar vara en ansvarsfull person, många hade nog inte ens forskat i det som du gjorde. men nu är "skadan" redan skedd, så jag tycker du ska ta dig lite tid till att njuta av bebisarna också! =)

sarae
0

#10 Föräldrarna är lite mer än halvsyskon. Har man "valt" ut bra avelsmaterial så blir det inga deffekter. eller ja, det blir inte defekter eftersom man aldrig kan avla fram defekter. däremot så stärks de gener som föräldrarna bär på. Vid en parning få valparna ca 50% av varje förälder, har föräldrarna då rätt lik genuppsättning så blir många av de recessiva drag de bär på dubbla, och slår då igenom. Så bär inte föräldrarna på några defekter, sjukdomar eller liknande så får valparna inte det heller. Bär de däremot på t.ex anlag för dövhet, genetiskt överförbara sjukdomar etc så ökar risken att slår igenom om båda föräldrarna har de generna. Har man valt ut bra material, så kan man få riktigt bra avkommor genom inavel. De flesta uppfödare i england använder sig främst av linjeavel för att få fram friska och starka illrar. men de kräver mkt kunskap och kännedom om linjen.

FerretCrow
0

#11 ja men om då ludde och dewia har bra linjer är det ju ingen fara=)

DG
0

Grattis på valpar iaf!
Förstår att det känns som shock men klandra inte dig själv för mycket, det som har hänt har hänt och det är modigt av dig att erkänna att det råkade hända.

ferretgirl
0

Det är det där nog som inte är OK tycker jag. Jag vet av erfarenhet att det kan hjälpa med bara en parning för att det ska bli valpar. Tilly här hemma, hennes första kull blev till på bara en parning. Efter den så ville hon inte veta av sin hane, hon fräste och bet honom, så dagen efter jag hade fått hem honom fick jag åka ner med honom igen. Så risken eller chansen om du vill det finns att hon är med valpar.

sarae
0

#14 läs heeela inlägget så ser du att det dök upp valpar i morse

FerretCrow
0

sen får man ju säga grattis för du är väl den första här på forumet att få en kull i år eller har jag missat att någon fått tidigare?

sarae
0

tack, ja det tror jag nog…fast jag har för mig att satmarans hona oxå var dräktig?

FerretCrow
0

#17 ja men den honan gick tom, men hon har ju en till som ska få men tror inte den honan fått något ännu

Nettan
0

Grattis till de välmående små valparna. Vad skönt att allt gick bra för Dweia. Hon förtjänar något extra gott och energigivande nu. Skäm bort henne lite Sara.

Norrskenets
0

#17 ena honan gick tom men den andra tösen väntas valpa runt den 11:e och min hona runt den 14:e, blir jämn gamla valpar isåfall=) Men sen vet man inte om det kanske finns nån som fått valpar men inte finns här inne, så det är nog svårt att veta. Men du är en av dem första iaf;D

FerretCrow
0

ja men jag menade av dom som är medlemmar här inne för många farmare har nog leveransklara valpar snart till och med

Norrskenets
0

#21 Jaha, trodde du menade hela sverige=)

FerretCrow
0

#22 hehe baar här inne

cannaydia
0

grattis till första kullen tråkigt att det var dessa omständigheter omkring dem. Några nyfikna frågor bara, hade Ludde hunnits vasect. då? och hur länge hade Dewia brunstat o hur såg planen ut att få henne ur löpet? *bara lite nyfiken*

sarae
0

#24 ludde var inte vasectomerad då. Han skulle egentligen vasectomerats när han var 8 månader, men jag flyttade fram det till veckan därpå. Dweia hade brunstat i ca 3 veckor. Och det var något jag hade övervägt länge om hur jag skulle göra, och efter mycket velande fram och tillbaka och snack med andra som har okastrerade honor så bestämd jag mig för att bara låta henne vara, men under stenhård uppsikt, och regelbundna veterinärkontroller. Hon fick även tillskott för att bromsa eventuell anemi. Så hon var under full uppsikt (ja, utom de där 20 minuterna) och jag visste vad jag sysslade med. Vägrar att ge p sprutor elelr andra hormoner. Jag gör inget föhastat, utan kollar alltid upp allt. Däremot glömde jag kolla att ludde var Världsmästare  i höjdhopp, och det var en dunder miss vill jag lova

Sarah
0

Grattis till valparna! Alla gör vi misstag som inte var menade. Lycka till med de små, de kommer säkert att bli jättefina.

Qviq
0

Va roligt. Grattis. Skynda på med lite bilder nu tycker jag:)

"Chaos is a friend of mine."

Aviendha
0

Illrar i ett nötskal, eller hur? Man tror man har koll på allt och lite till, men helt plötsligt tippar de ens värld upp och ner.

Grattis till mini dweiorna =) Bilder, bilder, bilder… Vet du ngt om färg och teckning än? *nyfiken i en strut*

De blir nog snygga valpar iaf, mamma är ju drottningslik ;)

FerretCrow
0

#28 bilder finns i katastrof tråden =)

[tiiia]
0

Oj jag hade ingen aning om att det var valpar på gång. Grattis till valparna iaf, det var ju inte ditt fel att det blev som det blev och det är skönt att se att du är ärlig och går ut och berättar precis hur det ligger till. Du ska se att de kommer bli jätte härliga valpar utav dessa småttingar :D

Satmaran
0

Grattis Sarae!

Det var en fin kull du fått och ett grattis till en mycket viril hane som fixade till den på rekordtid. Gissa om du får många fårfrågningar om honom till trånande honorGlad.

Tyvärr så gick Maya tom och det var lite sorgligt, men hon har fullt upp med att bädda och fixa till en orange pingpongboll som hon är en duktig mamma till, tja man tager vad man haverSkrattande.

Ida ska som sagt nedkomma den 11:e eller 12:e så vi går här i längtans tider. Allt är ju förberrett sedan Maya skulle föda så allt är inhandlat, bäddat, fixat flera gånger om. Nu vill jag bara att dagarna ska rusa på fort fort fort….

KerstinL
0

Nu kommer jag och är glädjedödare…, men jag undrar vad som skulle skrivas i en sån här tråd om det var en "vanlig" människa som hade råkat ut för det här misstaget…??? Jag tror jag kan säga det med ett enda ord: LYNCHNING!!  Det har varit så många hårda ord till folk som pratat om att para sina älsklingar, hur kan du?? hur vet du att dom inte är släkt?? mm mm .. men bara för att det är nån som alla tycker om och respekterar så är det okey??? Bara en liten undran…

Har inget alls emot dig sarae och vet att ett misstag så lätt kan hända, ville bara att folk skulle reflektera lite och tänka på vad dom skulle ha gjort om det gällt någon annan..

Hoppas allt går bra med bebbarna, Dweia ser ut att vara en bra mamma!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sarae
0

#32 jag håller helt med dig i vad du skriver Kerran…jag är själv chockad, förvånad, och faktikst lite besviken över att jag inte blivit lynchad. Tycker jag förtjänar det, helt och hållet, räknade även med det faktikst.

AlbaStiffler
0

#32> Förstår vad du säger, men måste samtidigt säga att ditt inlägg säkerligen kommer döda denna tråd. Varför skapa lynchstämning när vi för en gång skull lyckats unvika den? Det blir väl inget bättre för att sarae behandlas rättvist och därmed lynchas?

Och som svar på din fråga. Nej, jag tycker inte det är samma sak att ifrågasätta en klantig nybörjarillerägare som att ifrågasätta en av sveriges mest pålästa illerägare som vart med av ett misstag. för jag är övertygad om att Sarae gjort sitt bästa för att detta inte skulle hända. men visst, att lycnha en inte lika popullär och respekterad forummedlem händer såklart här, och det kan gå lite väl hårt till. Men det handlar nog mest om att folk undrar hur personen tänkt. Här har ändå Sarae förklarat vad som hänt istället för att hycka om det. Alltså finns det lite plats för skitsnack.

[jenkass]
0

#32 jag behandlar alla lika, oavsett om det är en sajtvärd/medarbetare eller medlem/icke medlem. hade det varit någon annan i fråga som skrivit exakt samma inlägg som sarae nu gjort, så beskriver hon vilket misstag det var och att detta inte alls var meningen m.m. Citerar även _"Jag vet hur fel detta är, jag vet hur oansvarigt detta är, jag vet, jag vet och jag vet. Jag har läst på offantligt mycket om det här redan innan det hände, men särskilt nu efter katastrofen. Så ni behöver inte komma med några predikningar, för jag vet redan, och jag har redan piskat mig själv blodig över detta så jag behöver inte bli tillrättavisad."
_

Personen i fråga vet alltså med sig att detta inte var riktigt rätt.
Hade man däremot skrivit att jag tar kull fast jag vet ingenting så är det en helt annan femma, då planerar man att ta en kull på något som man inte har någon koll på över huvudtaget. Då får man räkna med lynchning enligt mig.

Aviendha
0

#32 #33 Ja, faktiskt så är det lite underligt. Inget menat mot dig som person nu Sarae, bara rent allmänt. Men de kan ju vara så att många ser upp till dig då du är mycket kunnig innom området, sen din ärlighet i början av inlägget.

Sen tror jag oxå att folk har dragit åt sig öronen på sista tiden, spec efter att ÅsaF slutade besöka detta forum. Jag vet inte ett dugg om de omständigheterna, det ska jag erkänna, men jag tycker det är mkt synd att det ska gå så långt.

Iaf så gissar jag att du halvt hängt dig själv i duschslangen efter Luddes sex-äventyr men nu är de ju bara att göra situationen så bra som möjligt. Dunka dig för ryggen över att du har en bunt livliga valpar som verkar vara helt friska o krya!

[tiiia]
0

#35 håller med.

Aviendha
0

#35 Bra sagt. När man planerar att ta kull utan att veta ngt alls så är det en annan sak. Visst, det var en stor miss, men det var inte en planerad miss, och misstag kan hända vem som hellst.

Denna kommentar har tagits bort.
KerstinL
0

Jag skrev klart och tydligt att jag inte har något som helst emot sarae, jag skrev tom att hon är omtyckt och respekterad.. med som ni ser så blev det lynchning ändå, fast av mig… jag står stum av förundran.. har ni verkligen så taskig självinsikt??? Jag tycker om sarae och det vet hon (hoppas jag) och jag har ingenting emot henne alls. det jag menade var att hade det varit någon annan som gjort detta misstag (t ex jag) så hade jag blivit "stucken i ryggen" med en gång.. och kan ni inte ens hålla med om detta så är ni otroligt naiva!!

Cool

sarae
0

#40 Kerran, jag tror mig veta vad du tycker om mig, och jag hoppas du vet att jag tycker detsamma om dig. det finns inget otalt mellan oss (så vitt jag vet hehehe). Och jag tycker att du har helt rätt i vad du skriver. De som känner mig och har pratat med mig under dessa 42 dagar vet vad jag har räknat med att få höra. jag har varit beredd på att bli lynchad, och jag vet att jag förtjänar att bli det. Så jag förstår hur du menar.

Aviendha
0

#40 Huh? Iofs var det inte bara jag som svarade på ditt inlägg, men jag tycker inte att jag motsagt mig det?

[jenkass]
0

#40 med mitt inlägg i #35 så ville jag säga att JAG inte behandlar sarae bättre/sämre än någon annan människa, varesig det gäller på iFokus eller i IRL. Men det kan ju bara stå för mig. Visst, vissa av oss här inne kanske tog hela denna incident med ro pga. att det är just sarae.

Robinsnel
0

#40 jag ser inte lynchningen av dig i nåt av tidigare inlägg, kan du citera?

KerstinL
0

Det jag menar är att så fort jag skrev något som emotsade det alla andra skrivit så blev det en "upprörd" diskussion.. kanske inte lynchning direkt, men det som är synd med skrivet tal är att glimten i ögat inte syns.. ; )

Cool

bnoffan
0

#40 Jag förstår helt din tanke och vad du vill få fram Kerstin. Jag undrar om vi haft något sånt här fall uppe på tapeten under "min tid"? Tror de flesta trådar handlat om människor som planerar kullar och som saknar stamtavla.

I det här fallet finns inte så mycket att göra. Valparna är födda och det är svårt att trycka in de igen ;)

Aviendha
0

#46 haha, bara jag som får bilden av Ludde som försöker stoppa in valparna igen? *hell no dweia, mamma kommer skälla så saliven flyger om dessa kommer ut!* ;)

TottsiGirl
0

#47 HAHAHAHA

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

KerstinL
0

Hehe.. stackars Dweia då, hon hann väl aldrig fatta vad som hände så snabbt som det gick.. och sen kom det bebbar oxå.. hon är nog traumatiserad för livet.. Räcka ut tungan

Cool

sarae
0

dweia jag..fast hon finner sig bra i rollen som mamma. ludde däremot har aldrig varit så väluppfostrad som han e nu. visserligen hittade jag honom i valplådan i hagen igår, när jag vände ryggen till i 1 minut, sen dess går han mest runt å ser chockad ut, samt försöker sätta på buffy i tid och otid för att få henne att hjälpa till med alibi för "dagen D"…sen har han suttit i telefon med sin advokat större delen av morgonen. hörde mummel om "faderskapstest" och "inte betala underhåll" för en stund sen. så jag vet inte vad han planerar

Aviendha
0

#50 jag tycker det låter oroande. Göm hans pass, han kan försöka fly landet, och vi alla vet väl hur tufft det är att vara singelstående nybliven mamma i dagens samhälle ;)

*familjeterapi kanske skulle funka* ;)

sarae
0

#51 redan fixat!…skall boka tid åt dem nästa vecka…men stackars ludde har nog lite identitest klyvningar eller något. han fattar liksom inte vad han ska göra eftersom han som morbror inte har något ansvar, men som pappa förväntas ha ansvar. så just nu försöker han deala så att han endast ansvarar för halva valparna. och då menar jag halva, inte hälften av kullen. konstigt nog vill han ha änden där tänderna sitter

Lunic
0

Grattis till bebbarna :-) Jag måste erkänna att min första tanke när jag läste detta var att AHA! det var därför sarae plötsligt skrev ett inlägg för några veckor sen att hon skulle sluta kritisera andra uppfödare. För har ni tänkt på att dom starkaste kritikerna nästan alltid är folk som inte föder upp själva? Sen om/när man börjar själv får man nog en annan insikt i det hela å slutar vara så kritisk/krävande mot andra. Ska man kritisera andra måste man ha klanderfri uppfödning själv, inte lätt vad jag förstår? Annars blir det väl lite som att kasta sten i glashus ;-) Bara en tanke.

Aviendha
0

#52 Hmm.. Efter denna veckas lärorika föreläsning måste jag säga att Ludde har problem med sina nya roller..

Hans nyförvärvade roll som fader och morbror är inte komplementära. Han lider av rollabiguitet, det kan vara bra att veta när ni anländer till terapeften ;)

FerretCrow
0

jag kan säga att enledningen varför jag inte lynchar sarae i detta är visst gillar jag inte inavel i sig så men som sagt det var ett misstag hon inte kunde göra mycket åt och sen är hon så pass ärlig och kliver ut med ren fakta istället för att sopa det under mattan som andra nog skulle gjort

KerstinL
0

Jag uppskattar oxå ärlighet, och jag tycker det var oerhört modigt av sarae att gå ut med detta!!! jag ifrågasatte inte henne, utan vissa runt omkring i det här landet som är så snabba att kritisera annars.. ; )

Hur är det med bebismagen förresten, den var ju lite i uppror på utställningen.. ; ) kanske en ny Henke Larsson???

Cool

sarae
0

#53 kul at nån e uppmärksam ;) Men det inlägget hade faktiskt inte ett dugg med detta att göra, utan med något helt annat. Jag fick insikt, precis som jag skrev, jag insåg att jag inte orkade bry mig om vad andra gör längre, det tar för mycket tid, jag insåg att folk kommer ändå alltid göra som de vill, och det är bättre att lära sig av dem istället.

Jag sitter fortfarande här, chockad över att ingen kritiserar mig. Jag förtjänar kritik i det här fallet, och jag önskar nästan att någon kunde sätta igång å lyncha mig.

Att jag skall starta min uppfödning NÄSTA år är ingen hemlighet. Och jag är snarare mer kritisk mot mig själv, mina avelsdjur, min moral och etik än vad jag är mot andras, och det vet jag att det finns folk som kan intyga. Hade jag velat ta en kull på dweia iår så hade jag möjligheten, det fanns en hel del tillgängliga hanar att välja på. men dels ingen som uppfyllde mina krav, och dels så skulle inte dweia få en kull föräns hon var 2, om hon alls skulle gå i avel vill säga.

FerretCrow
0

#56 jadu bebisen i magen var ruskigt arg när vi satt oss i bilen hem men efter han fick middag vid halv ett på tönnebro lugnade han sig=)

KerstinL
0

hmm, låter nästan som om det skulle kunna vara en tjej.. grinig om inte maten kommer i tid.. hihi..

Cool

FerretCrow
0

#59 hehe ne det är en litebn pojke som väntar att få komma ut=)

Ilokay
0

#57 varför skulle någon kritisera när du berättat att det var ett misstag? tycker däremot att du ska ha beröm som står för det och berättar vad som faktiskt hänt!:)

och grattis förresten, hur känns det att vara nybliven "mormor"?;)

FerretCrow
0

#61 av samma anledning gav jag sarae dagens ros igår

sarae
0

#61 jadu, visst var det ett misstag, men jag hade faktiskt kunnat ta bort problemet genom att akutkastrera, för att vara säker på att det inte blev valpar. så jag har inte gjort allt i min makt.

det är rätt omtumlande..dweia e lugn men ormor springer runt här hemma å vågar knappt andas ;)

elmo
0

Grattis till valparna!

Bara en fråga, Du har skrevet att du inte vill kastrera dina egna djur pga. positiva hälso effekter (om jag fattat saken rätt) men ändå verkar det som om det står i ditt kontrakt till valparna att de ska kastreres eftersom du står för en del av kostnaden. Hur är tanken bakom det?

Jag förstår ju att du vill ha kontroll, så att det inte avlas hejvilt, men borde inte valpköparna ha rätt till att slippa kastrera om det betyder att man slipper en del sjukdommar.

Sarah
0

Ja visst kan man vara kritisk till vad som hänt. Men alla gör vi misstag. Det som förtjänar kritik är aktiva dåliga val.

sarae
0

#64 jo, där har jag lite problem om jag skall vara ärlig ;) om det blir kastreringstvång på valparna kommer faktikst hemskt nog an på hos vem de hamnar hos. hamnar de hos någon jag litar på till 100% där jag VET att de inte kommer att avlas på dem så blir det upp till ägaren att själv besluta hur de gör. Men tyvärr kan man inte räkna med att ha den turen att alla hamnar i de perfekta hemmen, och då vill jag ha lite extra säkerhet. däremot kommer jag inte tillåta tidig kastrering på dem. På samma sätt som jag egentligen vill kräva att alla skulle barfa "mina" valpar, så vet jag att det inte är ett realistiskt krav, alla har inte möjligheten, tiden eller viljan att göra det.

Aviendha
0

#66 Men när det gäller barf så kan du väl skriva in att du starkt rekomenderar det eller nå i den stilen.. Som jag uppfattat det så är det många som inte barfar för att de har svårt att få djuren att äta kött.. Men om de är inlärda på de så är de ju bara att "underhålla"..

sarae
0

#67 jajamen, är kommer det serveras kött från det att valparna börjar äta annat än mjölk ;)

Ilokay
0

#63 sant, men du tänkte ju ändå på din illers bästa när du fattade beslutet.

haha jag förstår det:)

Ceciliaolucifer
0

#67 I mitt kontrakt när jag köpte Hugo för 3 år sedan så stod det att hon endast hade garanti för sjukdommar etc om jag följde hennes kostråd dvs delvis barf.

FerretCrow
0

#70 ja men det är ju ett sätt för illern mår ju bättre av att äta barf